Pozoruhodný nový Macbeth ve Vídni
Podle recenzí v rakouském tisku i podle reakcí vídeňského publika byla nová incenace Verdiho Macbetha průšvih, jaký se jen tak nevidí. Nejenže měla být režie Very Nemirové nesmyslná, ale ani mladý dirigent Guillermo Garcia Calvo údajně nevyužil vzácnou příležitost, které se mu dostalo díky onemocnění Daniele Gattiho, a představitelka Lady Macbeth byla hodnocena jako subreta marně se pokoušející o dramatický zpěv. Byť si člověk může stokrát říkat, že se nesmí nechat ovlivnit, tak se přece asi málokdo bude divit, že jsem se na představení příliš netěšil, ač je Macbeth jedna z mých nejoblíbenějších oper. O to větší bylo mé překvapení, když jsem shlédl ne snad vynikající, ale přesto přinejmenším velmi solidní provedení tohoto geniálního i problematického kusu.



Její pojetí ale myslím nezasluhuje odsouzení. Osobně nejsem příliš nadšený z moderních inscenací a převlékání postav do dnešních kostýmů mi jejich nitra spíše odcizuje než přibližuje, ovšem tentokrát se podařilo vytvořit několik velmi působivých scénických obrazů. Co do psychologické hloubky jedinečný duet Macbetha s Lady po vraždě krále Duncana byl ještě zesílen matně nasvícenou scénou, na níž se oba protagonisté chvílemi zoufale svíjeli ve sprše ve snaze smýt z Macbethových rukou krev. Při hostině neměl titulní hrdina dvě halucinace, ale pouze jednu, takže Banco na jeho místě zůstal sedět i během repetice jiskřivého přípitku a Macbeth se jej memomocí snažil nevidět, zatímco se ostatní bavili. Úplně špatný snad nebyl ani nápad obléci Bancovy vrahy jako klauny a dát jim do rukou nafukovací balónky, kterými lákali jeho dítě. Ovšem opravdu výborně byl vymyšlen sbor skotských exulantů. Poté co Lady Macbeth přišla ke svému muži s kočárkem, ve kterém ležel samopal, a poté co tento kočárek povalili na zem a několikrát do něj kopli, se otvory ve stěně na konci jeviště spolu s nejasným světlem dostali na scénu sboristé a nesli své mrtvé děti, které potom položili těsně u orchestřistě. Během jejich Patria opressa pak zoufalý Macduff hledal mezi ležícími své dva potomky, ke kterým potom obracel slavnou árii Ah la paterna mano. Tak by se dalo ukazovat i na další pěkné nápady, ovšem na jiných místech jako by Vera Nemirova dělala všechno pro to, aby se dobrý dojem pokazil. Především skoro pokaždé, když hrála trochu rychlejší hudba, tak nechala účinkující nějakým způsobem diskotékově hopsat do rytmu. Například sbor vrahů tím dost utrpěl a vypadalo to, jako by nedovedla skutečně pochopit skladatelovy hudební myšlenky. Také by neškodilo, kdyby svou obdivuhodnou kreativitu přece jen trochu krotila. U významných hudebních momentů jako je první výstup Lady Macbeth Vieni, t’afretta nebo už zmíněné Pieta, rispetto, amore nešťastného monarchy lze jistě někdy přivítat zajímavé herecké vedení, ale většinou se dosáhne většího účinku, když se pěvci mohou dokonale soustředit na hudební vyjádření emocí, aniž by museli skákat z jednoho konce jeviště na druhý. Navíc v této inscenaci byla zoufale zploštěna árie čerstvé královny La luce langue, když její manžel zůstal na jevišti a ona mu ji adresovala, místo aby prožívala vlastní nejistotu a musela si dodávat odvahu. Celkem mi ale její pojetí, jakkoli není ideální, smysl dávalo a lze je myslím doporučit každému, kdo má rád trochu odvážnější, i když leckdy poněkud necitlivé přístupy k opeře.

Dirigent Calvo odvedl v zásadě velmi dobrou práci, ale rozhodně se nezrodila hvězda. Vše během představení, až na chvilkový rytmický nesoulad mezi sborem a orchestrem v úvodní scéně, fungovalo a dařilo se evokovat nálady, které v sobě partitura skrývá. Přesto zůstala jeho jedinou opravdovou ctností technická spolehlivost, o nějaké objevnosti nelze hovořit, snad až na pomaleji zahraný přípitek, čímž se možná podařilo trochu poodhalit skrytý smysl jeho melodie. Nebylo nač si stěžovat, ale možná mohla Staatsoper alespoň pro květnové reprízy sehnat přece jen někoho zkušenějšího a výraznějšího.

Toto představení ale nakonec pozdvihli na skutečnou úroveň především pěvkyně a pěvci, včetně, jako vždy v tomto domě, exceletního sboru, který především scénu uprchlíků zazpíval s nádherným zvukem a opravdovým prožitkem. Dimitri Pittas po New Yorku a Mnichově potvrdil i ve Vídni, že mu Macduff prostě sedí. Možná nemá zvláště výjimečnou a krásnou barvu hlasu, ale technicky vše zvládl zcela perfektně a každému slovo mělo v jeho podání význam, takže se jeho Macduff skutečně dokáže vrýt do paměti.
Štefan Kocán se pro roli Banca svou barvou hlasu hodí výborně a frázování a projev byly velmi idiomatické. Jeho výkon byl nepochybně hoden premiéry ve Staatsoper, ale přece jen bych si ale představoval ještě silnější a znělejší hlas, ale třeba to ještě přijde. Pak by to byl opravdu ideální Banco.

Byl to ovšem Simon Keenlyside jako Macbeth, kdo dokázal celkovou spokojenost z představení posouvat až k nadšení. Osobně jsem měl spíše obavy z toho, jak se jeden z nejlepších lyrických barytonů dneška, výborný především v Mozartovi a v píšňovém repertoáru, vypořádá s touto vysoce dramatikou rolí. Jeho hlas ovšem zněl v obtížném partu jako doma a překvapil mě svou mohutností. Ačkoli ve vyšších polohách na své robustnosti trochu ztrácí, je ho radost poslouchat od začátku do konce. Ideální barytonový zvuk a elegantní frázování zněly jako z úst skutečného krále a svým výrazem dovolil náhlednout do hlubin Macbethovy duše jako málokterý jiný představitel. Směs slabošštví a urputnosti vykreslil opravdu jedinečně, jeho Macbeth byl možná ještě o trochu temnější a šílenější než bývá zvykem. Své emoce ovšem po celé představení spíše držel na uzdě a nechal je projevit zcela na závěr v Mal per me, a to s účinkem opravdu nevídaným. Možná se sem tam trochu projevilo, že jeho hlas je pro roli trochu lyričtější, takže většinou neukazoval efektní výšky a oblouky ve stylu Sherilla Milnese, ale přesto lze jeho výkon hodnotit jako pěvecky suverénní. Podobně jako Violeta Urmana se svou Isoldou dal Vídeňanům k Vánocům možná ne vzorový, ale přesto fascinující a nad očekávání povedený výkon a dal zapomenout na jakékoli obavy. Osobně jsem velmi zvědav na jeho další verdiovské kreace. Zatím neoficiálně se mluví o tom, že by měl v Mnichově zpívat Simona Boccanegru.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]