Pražská část festivalu KoresponDance rozpohybovala továrnu PRAKAB
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/07/KoresponDance-2022-v-Praze-28.-června-foto-Dragan-Dragin-15.jpg)
Samozřejmě, že program proběhl za přísných bezpečnostních opatření a diváci se nedostali přímo do výroby – i tak ale byla infiltrace umělců a návštěvníků něčím novým a neobvyklým, co dodalo celému dni nádech zakázaného. PRAKAB je velkovýrobna kabelů, tedy kovových vodičů na elektrický proud i optických vláken. A zatímco se z výrobních hal oddělených pro jistotu i pásy, za něž nemají návštěvníci přístup, ozývalo tiché šumění strojů a zařízení, patřilo velké prostranství, jeden ze skladů i část administrativní budovy na jeden den umění. Konala se zde v krásných prostorách i tisková konference k festivalu a setkání s umělci.
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/07/KoresponDance-2022-v-Praze-28.-června-foto-Dragan-Dragin-10.jpg)
Iniciátorem této neobvyklé akce byl přímo jednatel společnosti Ing. Tomáš Zieschang. Spolupráce nespadla úplně z čistého nebe, několik zaměstnanců firmy se totiž v minulosti zúčastnilo novocirkusového workshopu, který organizovala Se.s.ta s umělkyní Stéphanie N’Duhirahe, a z jejich zájmu se pak začala rodit myšlenka pozvat umělce přímo do Pražských kabeloven a pokusit se spojit oba světy aktivně. „Setkávají se tak dvě kultury, které by se jinak nesešly a vzniká v nich zvědavost a zájem poznat ty druhé,“ pochvaluje si Ing. Zieschang. „Samozřejmě že to s sebou přineslo i vážná rizika, zejména bezpečnostní, ale také nový druh diskuse.“
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/07/KoresponDance-2022-v-Praze-28.-června-foto-Dragan-Dragin-25.jpg)
To je v souladu s hlavním směřováním festivalu, který chce jít naproti lidem. V současné podobě asi zašel zatím nejdál, co jsme kdy zažili. A je to dobře. Známe už infiltrace umění do veřejného prostoru, méně však takováto řízená propojení, kterým předchází velké plánování a mnoho diskusí se všemi stranami. „Umění zrcadlí společnost a továrna je společnost,“ uvažuje Ing. Zieschang s tím, že bylo skvělé vystoupit z bubliny industriální práce, ačkoli nějaký čas zabralo i přesvědčování zaměstnanců o tom, že akce není zbytečná a nejde jen o něco otravného, co jim zkomplikuje práci. „Máme 350 zaměstnanců, mezi nimi a jejich rodinami, dětmi, příbuznými může vniknout díky tomuto zážitku zájem o umění,“ dodává.
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/07/KoresponDance-2022-v-Praze-28.-června-Marie-Kinsky-foto-Dragan-Dragin-17.jpg)
Je to tedy jedna z cest k divákovi, který by třeba performance nebo happening ve veřejném prostoru nepochopil a zůstal by dál v odcizení. Takto ve vlastním známém prostředí možná dokáže více se otevřít a je ochoten prohlédnout si zblízka práci tanečníků nebo akrobatů. A může změnit názor na zbytnost kultury a jejich (ne)užitečnost v životě, jak je často stereotypně předáváno v jistých diskurzech. Umělci mohou naopak sledovat pohyb v továrně, to, jak lidé „tančí“ svou práci, a továrnu jako jednu velkou choreografii. Připomeňme ale, že to vlastně není žádná novinka, například v období futurismu byl ze strany avantgardy velký zájem o mechaniku stereotypního pohybu a o inspiraci – i kritiku – továrního prostředí.
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/07/KoresponDance-2022-v-Praze-28.-června-foto-Dragan-Dragin-24.jpg)
Je příjemné mít festival, který jde takto neinvazivně naproti potenciálnímu publiku. Jeho princip je podobný lidové slavnosti, směřující tak trochu víc k jádru toho, čím festival vlastně původně byl (dnes je to pro nás především pečlivě organizovaná přehlídka divadelních inscenací nebo koncertů, nijak obřadná) a představuje protipól těm, které jsou zaměřené na již vzdělaného a náročného diváka. Zajisté potřebujeme v našem prostředí obojího.
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/07/KoresponDance-2022-v-Praze-28.-června-foto-Dragan-Dragin-11.jpg)
Hlavní performance Továrna v pohybu se kromě skupiny profesionálních akrobatů zúčastnili v jedné z jejích částí i samotní zaměstnanci (se svými dětmi) a vzniklo tak skutečně společné dílo. Novocirkusová skupina Cie Pieds Perchés pod režijním dohledem česko-švýcarské akrobatky a performerky Stéphanie N’Duhirahe vytvořila performativní procházku celou továrnou. Je to ještě něco jiného než site specific představení, které je zkoušené a připravované na míru určitého prostoru. Tady se to vše podobalo spíše happeningu. Skupina umělců postupně rozžila různá místa továrny svými specifickými dovednostmi: závěsnou akrobacií, párovou akrobacií, většina umělců nezůstává jen u jedné techniky, mezi členy souboru jsou i žongléři a všestranní performeři.
Základ souboru tvoří sestry Morgane Widmer a Stéphanie N’Duhirahe a hudebník Roman Džačár, který performance provázel na elektrickou kytaru. Z českých umělců neunikli pozornosti třeba žonglér Aleš Hrdlička nebo Lukas Blaha Bliss. Umělci využili architekturu i industriální krajinu, kterou tvoří budovy, objekty a materiál z výroby, tedy vše, co není vyloženě nebezpečné, co dovoluje akrobatické kousky nebo manipulaci. Samozřejmostí bylo použít samotné kabely, třeba namísto šál pro závěsná čísla, využít jejich barevnost a možnost splétání do nových tvarů. Děti potěšil „tanec“ oživlých pytlů na materiál nebo je udivovaly silácké kousky akrobatů s kovovými kotouči na navíjení kabelů. Rekvizity vznikly jen z toho, co bylo k dispozici z materiálu, především kabely, kam se člověk podívá. Procházka s performery trvala celou hodinu a konala se během dne hned dvakrát, pod odhledem dalších asistentů, kteří hlídali opravdu veliké množství návštěvníků. Troufám si odhadnou, že během dne se na festivalu zastavilo více než sto návštěvníků.
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/07/KoresponDance-2022-v-Praze-28.-června-foto-Dragan-Dragin-9.jpg)
Programu performancí a představení předcházel taneční battle, který patří ke KoresponDance už tradičně a jeho hlavní tváří je tanečník break dance Kristián Mensa. „Náš battle není o výhře, ale o prostoru k sebevyjádření,“ říká o akci, které se letos zúčastnilo přes 30 tanečníků z tuzemska i ze zahraničí. Není omezený jedním stylem, účastník může na zadané téma zatancovat hip hop i zaimprovizovat variaci současného tance, důležitá je ale jeho autenticita a odvaha ke sdílení. Nikdo nezná předem hudbu a vše vzniká až na místě. Improvizace je jednou z nejobdivuhodnějších schopností, kterou může tanečník nabídnout. Některé miniatury, které tak vznikají, by stály za fixování nebo rozvedení ve skutečnou choreografii.
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/07/KoresponDance-2022-v-Praze-28.-června-Andrea-Salustri-foto-Dragan-Dragin-21.jpg)
Italský umělec Andrea Salustri představil dvakrát své krátké variabilní vystoupení Materia, v němž hrají hlavní roli předměty z polystyrenu a rozpohybovaný vzduch. Je to pokoušení fyzikálních zákonů v choreografii, která může být jen částečně řízena, jako ekvilibristika, ale takové, již neřídí ruce, ale živel. Objektové divadlo specifického charakteru, nezpochybnitelně poetické. Když se divák soustředí na manipulaci s tímto křehkým a lehkým materiálem připomínajícím sníh, rostou před jeho vnitřním zrakem nové krajiny nebo souhvězdí. Plát polystyrenu nahřívaný horkým vzduchem se mění v tající jinovatku na zimním skle a ruka soukající se otvorem neodbytně připomíná Švankmajerovu surrealistickou Alenku. Jen by to chtělo trochu více empatie ze strany publika, které si plete představení s hernou a piknikem v jednom. Malé děti nemají dost rozumu, aby věděly, jak se chovat při performance, která není interaktivní, o to více by jej ale měli mít jejich rodiče, a jisté návyky by měly být společenskou normou bez ohledu na to, zda jedinec je či není pravidelným návštěvníkem divadla.
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/07/KoresponDance-2022-v-Praze-28.-června-foto-Dragan-Dragin-26.jpg)
Naštěstí ale uvidíme Materii i ve Žďáru! A stejně tak cirkusovou show Runners, která má jen čirou náhodou název shodný s loňskou premiérou Cirku La Putyka. Dva španělští žongléři, kteří si říkají Hippana.Maleta, v ní vyprávějí o svém životě v běhu (a dozajista nemají ani nejmenší potuchy o naší české inscenaci, která má také středobodem běžecký pás, a navíc nás letos jede reprezentovat na Fringe do Edinburghu). Tito dva umělci si běžecké pásy vybrali jako svou inspiraci, protože mají rádi netradiční výzvy a v jejich užití vidí paradoxní kombinaci pohybu a statičnosti. Tělo na pásu je sice v pohybu, přesto se nemění jeho pozice v prostoru – umělci v něm vidí metaforu, připoutání člověka ke stroji. Navíc je tu další rozpor: žonglér bývá statický v lokomoci a používá horní část těla, běžec zase spodní. Nakonec však chtějí především oslavovat pohyb jako takový. Kdo rovněž nestihl jejich vystoupení, má šanci 16. a 17. července ve Žďáru.
Hlavní část 10. ročníku festivalu KoresponDance se tedy již tradičně odehraje ve Žďáru nad Sázavou, v prostorách zámku a v přilehlém okolí. O jeho dramaturgii si můžete víc přečíst v rozhovoru s jeho ředitelkou Marií Kinsky. Čeká nás francouzský performer a choreograf Josef Nadj, australský performer James Batchelor, izraelská choreografka a performerka Galit Liss, finská choreografka Maria Nurmela, trojice českých performerek PocketArt, švýcarské uskupení Bollwerk, francouzští Cirque Inextrémiste, performerka Markéta Stránská s tanečníkem a choreografem Jeanem Gaudinem, holandská stepařka Marie Nije, stejně jako znovu umělci Andrea Salustri a duo Hippana.Maleta.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]