Pražské jaro letos nabídne i poetiku výroby vápna

Na jubilejním sedmdesátém ročníku festivalu Pražské jaro bude mít významné zastoupení soudobá hudba. Součástí programu bude například dílo Petra Wajsara Vápenná sinfonietta, které vzniklo na objednávku Pražského jara. V podání Orchestru Berg zazní 25. května v Divadle Archa. Soudobou hudbu nabídne také divadelní řada, jejíž čtyři opery budou součástí festivalu.

Vápenná sinfonietta je audiovizuální dílo, jehož vizuální složku zprostředkuje režisér Marek Bureš a kameraman Michael Gahut. „Vizuální složka využívá svébytné poetiky industriálního komplexu pro výrobu vápna. Stejně jako obraz vychází i hudební základ částečně z realistických zvuků částí provozu,” řekl skladatel Wajsar. Dodal, že chce využít velké množství bicích nástrojů, aby simuloval realistický zvuk vápenky.

Za doprovodu Orchestru Berg zazní Vápenná sinfonietta společně s dílem Songs of Wars I Have Seen (Písně o prožitých válkách), které do Prahy přijede inscenovat režisér, divadelník a skladatel Heiner Goebbels.

V divadelní řadě 19. května festival v Národním divadle nabídne moderní operu Dorian Gray soudobé slovenské autorky Ľubici Čekovské, kterou napsala podle předlohy Oscara Wilda Obraz Doriana Graye. Autorka se ve svém díle neobává pro dokreslení atmosféry použít třeba cirkusové hudby. „Současnou operu je potřeba divákovi přiblížit, ne vzdalovat do akademických či příliš intelektuálních dimenzí,” sdělila Čekovská.

Národní divadlo poté uvede 23. května pražskou premiéru opery Jana Klusáka Filoktétés. Autor pro námět sáhl do antické mytologie a zvolil si za námět hrdinu Sofoklovy tragédie. „Označuju to jako tragédii s happy endem, protože nikdo neumře a nikdo nikoho nezabije,” podotkl Klusák, podle kterého je důležitou myšlenkou díla, že ve prospěch úspěchu je možné použít vše a „čest se vytahuje až po vítězství“.

Díla z divadelní řady Pražského jara nabídne operu Z mrtvého domu Leoše Janáčka a Salome Richarda Strausse.

Zahajovací koncert Pražského jara se tradičně koná 12. května v pražském Obecním domě. Interpretace Smetanovy Mé vlasti byla symbolicky svěřena Severoněmeckému rozhlasovému orchestru Hamburk za řízení Thomase Hengelbrocka.Závěr festivalu 2. a 3. června obstará Královský filharmonický orchestr v Liverpoolu.

Program sedmdesátého ročníku festivalu přináší čtyřicet pět koncertů se širokým dramaturgickým rozpětím – od hostování velkých zahraničních symfonických orchestrů přes koncerty komorní hudby až po specifické projekty, přinášející premiéry nových děl či hudbu starších epoch v autentické interpretaci. Prodej vstupenek byl zahájen 12. prosince. Rozpočet festivalu je přibližně 83 milionů korun, v posledních letech se pohyboval mezi 75 až 80 miliony korun.

Foto archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]