Pražské jaro mělo k poslednímu dni půl milionu zhlédnutí

  1. 1
  2. 2
Mezinárodní hudební festival Pražské jaro v rámci právě završeného 76. ročníku přinesl přes dvě desítky koncertů, jejichž online přímé přenosy sledovali diváci po celém světě. K dnešnímu dni dosáhla souhrnná sledovanost půl milionu zhlédnutí. Záznamy koncertů zůstanou bezplatně přístupné na webu Pražského jara po dobu jednoho roku. Šest koncertů se uskutečnilo za přítomnosti obecenstva.

Pražské jaro 2021 – Zahajovací koncert, Má vlast: Collegium 1704, Václav Luks (foto Petra Hajská)
Pražské jaro 2021 – Zahajovací koncert, Má vlast: Collegium 1704, Václav Luks (foto Petra Hajská)

„Letošní Pražské jaro považuji za unikátní i ve světovém kontextu. Pravděpodobně žádný jiný srovnatelný festival nenabídl v dané situaci tak velkoryse koncipovaný program,“ uvádí ředitel festivalu Roman Bělor. „Přímým přenosem byly tyto koncerty vyslány do virtuálního světa, ale je to teprve začátek jejich cesty – dále budou rezonovat online prostorem a šířit svědectví o tom, co skvělého se v Praze podařilo uskutečnit během těchto tří týdnů, kdy ještě světem zmítala pandemie,“ zdůrazňuje. „Za důležité rovněž považuji, že i za těchto ztížených podmínek byl zachován mezinárodní rozměr festivalu,“ uzavírá ředitel festivalu Roman Bělor.

„Letošní Pražské jaro, byť, nebo právě tím, že proběhlo v novém, inovativním formátu, nastavilo vysokou laťku pro nadcházející ročníky,“ soudí flétnistka Jana Semerádová, členka umělecké rady festivalu. „Nejenže každý koncert je zaznamenaný, ale každý program měl též svého průvodce – rozhovory s umělci, zvláště ten s Jörgem Widmannem a s Kiyou Tabassianem, mi učarovaly,“ vyzdvihuje Semerádová.

Režie dvou koncertů, které přenášela Česká televize (Zahajovací koncert a Pohlceni Stravinským), se ujal Adam Rezek. Další dvě desítky koncertů streamovalo Pražské jaro ve spolupráci se společností Mimesis Film, režie se zhostili Jan Baset Střítežský, Petr Václav a Adam Oľha. Koncerty provedli herci Jan Budař, Jan Cina a Jan Sklenář, v neposlední řadě pak moderátor a pěvec Marek Šulc.

Další ročník festivalu Pražské jaro se uskuteční mezi 12. květnem a 3. červnem 2022. Program bude oznámen v polovině listopadu 2021 a současně bude zahájen prodej vstupenek.

Pražské jaro, Kryštof Harant aneb Putování do Svaté země, 1. června 2021: Kiya Tabassian (foto Pražské jaro)
Pražské jaro, Kryštof Harant aneb Putování do Svaté země, 1. června 2021: Kiya Tabassian (foto Pražské jaro)

Odvážné a elegantní řešení

Uvádění Smetanovy Mé vlasti je pevnou součástí samotné identity festivalu již od 12. května 1946. „Volnější a pestřejší dramaturgie po roce 1989 se brzy projevila i u zahajovacího koncertu, který se stal v provedení prestižních zahraničních těles mezinárodní událostí, protipólem osvědčeného přístupu České filharmonie a dalších domácích těles a propagací Smetanova díla ve světě. Sem jistě patří především zahajovací koncert v podání Vídeňských filharmoniků s Danielem Barenboimem v roce 2017,“ připomíná ředitel festivalu.

Zcela specifické místo v této nové éře pak měla „studentská“ a s nadšením přijatá Má vlast Jiřího Bělohlávka a Symfonického orchestru Pražské konzervatoře v roce 2011 v rámci oslav 200. výročí tohoto slavného hudebního ústavu. 

Obdobně výjimečný byl i letošní zahajovací koncert. Václav Luks s významně a mezinárodně rozšířeným Collegiem 1704 si dal za cíl připomenout s použitím době odpovídajících nástrojů autentický zvuk i styl premiéry kompletního díla v roce 1882. „Tento neobvyklý, avšak nesporně legitimní přístup vedl k řadě často vypjatých diskusí odborné i laické veřejnosti. Jednoznačně převládl názor, že šlo o významné a zásadní rozšíření našeho pohledu na Smetanovo geniální dílo,“ uvádí Roman Bělor a k jeho slovům se připojuje i dirigent Libor Pešek: „Bylo to odvážné a elegantní řešení a povedlo se. Gratuluji!“

Pražské jaro 2021 – Zahajovací koncert, Má vlast: Collegium 1704, Václav Luks (foto Petra Hajská)
Pražské jaro 2021 – Zahajovací koncert, Má vlast: Collegium 1704, Václav Luks (foto Petra Hajská)

Rezidenční umělec Jörg Widmann

„Jsem nesmírně rád, že se podařilo realizovat rezidenci Jörga Widmanna v plném rozsahu,“ uvádí dramaturg festivalu Josef Třeštík. Na streamované vystoupení se souborem Schumann Quartett a recitál s klavíristou Denisem Kožuchinem navázalo provedení Mozartova Klarinetového koncertuPKF – Prague Philharmonia a Emmanuelem Villaumem. Koncert ve Dvořákově síni Rudolfina odměnilo přítomné obecenstvo bouřlivým aplausem a vysoké sledovanosti dosáhl také přímý přenos tohoto koncertu. „Jsem hrdý, že se letošní Pražské jaro stalo dějištěm českého debutu Jörga Widmanna a české publikum poznalo jeho mimořádně bohatou osobnost ve třech programech kombinujících Widmannovu vlastní tvorbu s hudbou klasiků, ke kterým se sám coby tvůrce vztahuje,“ říká Třeštík.

Pražské jaro, Apollon, vůdce Múz, 31. května 2021: PKF – Prague Philharmonia, Jörg Widmann, Emmanuel Villaume (foto Zdeněk Chrapek)
Pražské jaro, Apollon, vůdce Múz, 31. května 2021: PKF – Prague Philharmonia, Jörg Widmann, Emmanuel Villaume (foto Zdeněk Chrapek)

Historické prvenství Pražského jara

„Je vždy nesmírně cenné, když hudbu do života uvádí interpret úzce spjatý s jejím autorem,“ uvádí dramaturg festivalu Josef Třeštík. „To je případ Dennise Russella Daviese a Philipa Glasse, které pojí dlouholetá umělecká spolupráce i osobní přátelství.“ Česká premiéra a online stream Glassovy Symfonie č. 12Filharmonií Brno, multižánrovou zpěvačkou Angélique Kidjo a varhaníkem Christianem Schmittem patřily k jednomu z vrcholů festivalu. Díky Pražskému jaru vznikla první veřejně dostupná nahrávka tohoto díla, jež je na festivalovém webu dostupná posluchačům z celého světa.

Filharmonie Brno, Brahms & Glass: Dennis Russell Davies (foto Filharmonie Brno)
Filharmonie Brno, Brahms & Glass: Dennis Russell Davies (foto Filharmonie Brno)

Mezinárodní rozměr

Pro festival je nesmírné důležité, že si i v nelehké situaci udržel mezinárodní profil a do Prahy přijeli špičkoví hudebníci z celého světa. Vůbec poprvé se na Pražském jaru představil rumunsko-rakouský dirigent Ion Marin, po jehož boku na festivalu debutoval také houslista Dalibor Karvay.

Ilan Volkov je dirigent známý svým apetitem pro méně často uváděný repertoár,“ charakterizuje Třeštík. „Se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu tak mj. uvedl Sinfoniettu Alexandra Zemlinského – dirigenta a skladatele úzce spojeného s Prahou.“

Pražské jaro dlouhodobě dbá o synergii mezinárodní hudební soutěže, kterou pořádá, a hlavního programu festivalu. Letos k takovému propojení došlo prostřednictvím Garricka Ohlssona, který byl předsedou poroty a současně vystoupil se sólovým recitálem. „Ohlsson patří ke stálicím festivalu, ale i tak při svých návratech dokáže pražské publikum překvapit. Letos si připravil program sestavený čistě z hudby 20. století a vůbec poprvé letos nastudoval Sonátu Leoše Janáčka,“ uvádí Třeštík.

Pražské jaro 16. května 2021: Garrick Ohlsson (foto Zdeněk Chrapek)
Pražské jaro 16. května 2021: Garrick Ohlsson (foto Zdeněk Chrapek)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments