Premiéra Lucie ve jménu Dolanského

Na obnovenou premiéru Lucie jsem jel rozhodnutý, že se alespoň ve své recenzi pokusím zapomenout na bolesti, které tuto instituci poslední dobou trápí. To ale udělat nemohu, protože čtvrteční večer byl uveden hned dvěma manifesty. Jako první vystoupil Ondřej Černý, který vyslovil svou víru v dobrou budoucnost divadla. V tu chvíli se z publika ozval smích. Zcela nepochybně jeho kroky před zataženou oponu vyžadovaly velkou dávku odvahy, protože v té chvíli již na jevišti čekali zaměstnanci Státní opery, kteří ve svém projevu neváhali důrazně poukázat na nesmyslnost sloučení obou pražských scén.


Jako manifest svému násilně odvolanému řediteli, tedy Radimu Dolanskému, věnovali premiérový večer Lucie, na jejíž přípravě se velkou měrou podílel. (Na jeho pozici byla již Ondřejem Černým dosazena Anna Tesařová, viz web Státní opery Praha – tiskové prohlášení najdete i na našem portále zde). Shrnu-li obsah celého prohlášení, pak postačí říci, že pan Dolanský je zaměstnanci divadla chápán jako muž s jasnou vizí samostatné Státní opery. Následoval bouřlivý potlesk. Dodejme, že představení se zúčastnila také Elaine Padmore, ředitelka Královské opery Covent Garden v Londýně.


Napětí bohužel nepolevilo ani po začátku přestavení. Již od prvních frází bylo patrné, že Ľubica Vargicová vystupuje v indispozici. Divadlo tuto skutečnost oznámilo teprve před začátkem druhé poloviny představení. I přes svízelné překážky, kterým musela během večera čelit, potila Vargicová na komplikovaný part Lucie krev, která jejím kolegyním nekoluje v žilách, ani pokud jsou v dobré kondici.


Mario Zhang svého Edgarda zvládá s přehledem, ačkoliv je znát, že mu vypjaté výšky příliš nesvědčí. Měl jsem možnost tohoto kanadského umělce slyšet již několikrát, a to v typově protichůdných rolích, například Radames v Aidě, ovšem pokaždé byl schopen podat vyrovnaný výkon bez extrémům či umělého přehrávání. Vynikající byl Miloš Horák (Raimondo), který svůj objemný bas neobvyklé čistoty ovládá naprosto suverénně. Pro Jakuba Kettnera role Enrica představuje skutečnou příležitost, a to především po pěvecké stránce. V poslední době se s ním Praha setkává čím dál častěji, a to ve stěžejních rolích barytonového repertoáru. (Vzpomeňme například na jeho Vladislava v inscenaci Dalibora, kterou Moravské divadlo uvedlo v rámci festivalu Opera 2009.)

Značně vyostřená atmosféra se ovšem nejvíce projevila na komunikaci mezi orchestrem a sólisty. Orchestr (dirigent Richard Hein) zněl velice nevyrovnaně, také tempa byla volena nepříliš vhodně, takže nástupy sólistů a sboru byly nepřesné či váhavé. Snad to bylo způsobeno právě dusnou atmosférou večera.

Zaměřím-li se na vizuální stránku představení, na které se podíleli Jan Dušek (scéna) a Josef Jelínek (kostýmy), pak celá režijní koncepce pod vedením Antona Nekovara líčí příběh v poněkud ponurých odstínech, s aranžovanými scénami a minimalistickými prostředky. Možná právě proto, aby tak podtrhla tragičnost námětu. Neohromí, ale zároveň neurazí.


Nejsem sice divadelním manažerem, abych mohl problémům Státní opery vidět pod kůži, nicméně jako divák a člověk, který ví, že zabíjet školství, zdravotnictví a kulturu znamená předem ničit životy těch, kteří na tento svět mají teprve přijít, připojuji svou modlitbu za samostatnou Státní operu také já. Je nejvyšší čas sundat Hoffmannovy brýle a obléknout Brünnhildino brnění.

Gaetano Donizetti:
Lucia di Lammermoor
Dirigent: Richard Hein
Režie: Anton Nekovar
Scéna: Jan Dušek
Kostýmy: Josef Jelínek
Sbormistr: Tvrtko Karlovič, Adolf Melichar
Orchestr a sbor Státní opery Praha
Obnovená premiéra 10.března 2011 Státní opera Praha
(původní premiéra 30.září 2004)

Lucia – Ľubica Vargicová
Edgardo – Mario Zhang
Raimondo – Miloš Horák
Arturo – Václav Sibera
Enrico – Jakub Kettner
Alisa – Jana Kosinová
Normanno – Jiří Hruška

www.opera.cz

Hodnocení

Vaše hodnocení - Donizetti: Lucia di Lammermoor (SOP/ND Praha)

[Total: 15    Average: 2.7/5]

Související články


Reakcí (41) “Premiéra Lucie ve jménu Dolanského

  1. Pri cetbe popisu atmosfery pri recenzovanem predstaveni jsem si (nevim presne proc) vzpomnel na hokejovy zapas CSSR vs. SSSR ve Svedsku v roe 1969, kde CSSR zvitezila a vse provazely pochopitelne emoce. A vime komu jsme tehdy vsichni fandili. Tady je to podobne, neco jako David a Golias. Za soucasneho vedeni ND+SOP pod taktovkou MK to dopadne hur nez s CSA. Jeste par let po r. 1989 to byla dobre vedena a respektovana airline, ktera operovala v zisku. Predchozi 2 panove v cele to polozili zcela na kolena a ted je z CSA neco jako regional airline, ktera je lidem z oboru k smichu. Mam dojem, ze ND+SOP dopadne pod dnesnim vedenim podobne. A k smichu to vubec neni. Airline se da pomerne rychle prebudovat (viz treba Turkish Airlines), s operou to tak snadne neni a nepomuze ani stoleta tradice, jakmileto vse lehne popelem.

    Obdivuji odvahu a vydrz umelcu,kteri timto bahnem musi prochazet a velmi cenim vizi R, Dolanskeho. Ten se jiste neztrati.

  2. Jestli je pan ředitel Černý gentleman, doufám, že paní Padmoure uvítal kyticí a vroucím přáním spolupráce se SOP. Takové nabídky by se odmítat neměly. :-) Zároveň byl představen sponzor – autofirma Jaguár. Věřím, že si pan Černý s touto finanční injekcí poradí. V prvé řadě by se měly vyměnit vodovodní kohoutky v ředitelslé kanceláři, které jsou v havarijním stavu a nahradit nejlépe zlatými. :-) Pan Černý je prý čestný muž. Obhajuje něco, co ještě na MK nevzniklo. Proto neměl právo Radima Dolanského odvolávat z pozice managera. Jestliže volal po dialogu, tímto prokázal, že žádný nepřipouští a razí cestu pro buldozer z MK. BO

  3. Ponuré odstíny?
    Lucia di Lammermoor JE ponurá historie, počínaje Scottovou literární předlohou.
    Zcela jistě by ale neměla být využívána (zneužívána) k propagandě či antipropagandě, nebo dokonce – jak se tu lze dočíst – k obému současně! Na to je příliš krásná a hluboká.

  4. Představení mělo opravdu zvláštní atmosféru. Stále více si všímám jak jsou pocity pozorovatelů z různých představení rozdílné. Proto nechci znevažovat informace uvedené v recenzi. Předesílám, že jsem skalní příznivec SOP. Nemohu ale ponechat bez komentáře hodnocení Maria Zhanga jako Edgarda. Jednoduše bych autorovi doporučil poslechnout si některé slavné nahrávky kde tento part zpívají např. Bergonzi, Kraus,Beczala a jiní. Jsem si vědom jedinečnosti těchto protagonistů, ale určité zákonitosti interpretace italského repertoáru jsou prostě dané. Například frázování, italština, dynamika a hlasová lehkost. Tyto elementy jsem v provedení kanadského tenoristy i přes velkou snahu nenalezl. Z tohoto důvodu nemohu souhlasit, že danou roli zvládá s přehledem.

  5. Vyostřená atmosféra určitě neměla vliv na špatné hudební nastudování dirigenta Heina. On právě patří k té řadě dirigentů, kteří by v SOP rozhodně neměli dirigovat – oni se léta podepisují na mizerné kvalitě jejích představení.
    Představení pod Dovicem, Griffithem či Lathamem-Koenigem dokazují, že v SOP je dobrý umělecký potenciál, ale špatné vedení. Když se konečně po alkoholikovi objevil zastupující ředitel, který přišel s jakousi vizí, byl raději odvolán.
    SOP by mohla být solidní scéna, rozhodně ne horší, než ND, ale potřebuje dobré vedení a umělecké osobnosti.

  6. Ad planovana fuze> dva operni soubory pod jednim podnikem? Pod jednim reditelem? Pod jednim sefem opery? Pod jednim sefdirigentem? Kam to bude smerovat? Presne tohle tu bylo za komunismu 40let. Chcete rozbit a zahodit praci mnoha lidi, kteri postavili Statni operu jako vybornou znacku, skvelou konkurenci ND? SOP ma pravo a potencial na samostatnost!
    Jen na okraj, pamatuju, ze to bylo prave ND, ktere zacalo uvadet kusy, ktere se hraly uz v SOP. Takze kdo komu prebiral repertoar?

  7. Právě o tom bude jedna silná opera, aby nikdo nikomu nepřebíral repertoár. Jedním z požadavků je právě promyšlené spol. plánování premiér a repertoáru. Dalším důvodem je zavedení efektivních změn v celé organizaci podniku. Dalším požadavkem je změna systému odměňování, které bude více motivovat umělce a finanční odměna bude na lepší úrovni. Konkurence ND a SOP například v opeře stejně neexistuje, protože obsazenost obou operních scén je velmi dobrá. Zde problém není.

  8. Jak si to spolecne planovani repertoaru predstavujete? Neslo by to i tak, ze by se reditele a dramaturgove obou divadel proste domlouvali pred kazdou sezonou? Pani Vlacilova ve svem rozhovoru zde na O+ na toto tema docela zajimave hovori.
    Kazdemu je asi jasne, ze v repertoaru chce mit kazde divadlo kusy, ktere jsou tzv. kasovni trhaky (Verdi, Puccini atd.) Podle me staci jen dobra vule a chut, zodpovedni a pro vec zapaleni odbornici ve vedeni obou divadel a neni co resit. Na MK by pak bylo jen to, co mu opravdu nalezi – starat se financne o zajistovani provozu a ne si vymyslet nejake fuze, vize a pod. nesmysli.

  9. Prosím vás, co to je za stále stejné nic neříkající fráze o "silné opeře" a "zavedení efektivních změn v organizaci podniku". To je typická hantýrka lidí z MK, kteří dosud nic konkrétního neřekli a jen strašili , slibovali nebo vyhrožovali. Z Mk nepřišlo jediné číslo návrh nic, vše se tají, tak kde jste vzali informace o vyšších platech? Vždyť ty jsou tabulkové a vyšší kvalita? Jak? Jediný kdo přišel s konkrétními návrhy a jmény, která vzbuzují naději na zlepšení práce a úrovně byl pan Dolanský. Jediný. Tak se nedivte, že sepisujeme petice a máme strach z diletantů na MK, kteří mohou dělat takto zásadní rozhodnutí. A to bez diskuse. To je hlavním smyslem petice. MK od začátku neřeklo nic, co by vzbudilo aspoň elementární důvěru, že jim skutečně jde o kvalitu. Vždyť se podívejte na posloupnost vyjádření MK. M. Štědrová.

  10. Stále slyším jak p. Dolanský byl dobrý operní manažér. Jak je možné,že se odhodlal uvést obnovenou premiéru Lucie v tak průměrném hudebním nastudování,jak je možné, že hlavní představitelka nemá alternaci,když je indisponována a musí v indispozici zpívat premiéru? A ještě jeden údiv,když tady někdo napíše,že by rád slyšel ve SOP zpívat některé zpěvačky aspoň tak, Jak zpívala paní Lubica v indispozici. To je na přední scénu v Praze dosti skandální zjištění. A pokud p. Dolanský neměl na uvedení této opery dobrého dirigenta a kvalitní zpěváky,pak ji neměl obnovovat. To je snad jasné. Paní ředitelka z Covent Garden musela být zděšena z této premiéry. A kdože to byl před p. Dolanským ve vedení alkoholikem?Snad ne p. Dohnányi,který alkohol na pracovišti zakazoval. To byste mne rozesmál,kdyby nešlo o vážné nařčení.
    Karel

  11. Milý Karle. A kdože jste vy, který nactiutrhačsky pomlouváte kudy chodíte? Ještě jsem nezaznamenal Vaši omluvu za křivá nařčení na pana Dolandského. Nazval jste ho poslušným psem MK, kterému hodí ohryzanou kostičku. Je mi Vás líto. Čiší z Vás uraženost. Byl jste propuštěn ze SOP, ale kvůli tomu nemusíte dělat podlosti. V Kauze SOP se od počátku sanažíte opěvovat Golatovu skupinu a špinit jiné. Přeji Vám klid na duši. BO

  12. Ad Karel: myslím,že ve své zlobě a snaze pomluvit SOP a pana Dolanského jste vůbec nic nepochopil. Alternantky samozřejmě jsou a kvalitní. Paní Vargicová je výjimečná a byla vedena snahou pomoci Státní opeře.To že v indispozici podává výkon na který nedosahne mnoho jiných sopranistek je prostě fakt. A v tom příspěvku nebyla řeč o zpěvačkách SOP, ale o zpěvačkách obecně. Příště si to pořádně přečtěte než začnete škodit. Paní ředitelka z Covent Garden o pauze Lucie přišla na jeviště a umělce pozdravila a přála mnoho dalších úspěchů,věřte,že zděšená nevypadala.Ona totiž ví a chápe co znamená práce na představení v takovéto vypjaté atmosféře.Na rozdíl od Vás.
    SM

  13. Leonora3:
    Na predstaveni som nebola, ale po dlhych a temer neriesitelnych diskusiach okolo dvoch prazskych opernych domov sedliacky rozum mi hovori: pokial subor SOP chcel premierovy vecer venovat odvolanemu riaditeli ako manifest, ovela posobivejsie a cielenejsie by to bolo vtedy, ked by orchestru a dirigentovi recenzent nemusel vytykat nevyrovnanost, nepresnost, nevhodne tempa, nepresne nastupy solistov atd. notabene, ked je cela akcia tak sledovana.

  14. Nikdo a nic neni dokonale! Co se nekomu nemusi libit, druhemu nevadi. Ty vytky, ktere tu zaznely mohou mit opodstatneni, ale take nemusi. Hudba a umeni je vec nemeritelna.
    Uz dopredu vam muzu napsat obecnou kritiku na Parsifala – orchestr hral nepresne, prilis hlasite, misty prekryval solisty. Tempa byla prehnana. Pochvalit vlastne nebylo co.

  15. To si myslíte opravdu, že by paní ředitelka Covent Garden o přestávce příšla mezi umělce a řekla jim, co si doopravdy myslí? Že by je třeba začla kritizovat. Paní ředitelka je taktní dáma a tak popřála opeře hodně úspěchů. Ten výkon opravdu nebyl dobrý. A vymlouvat se na atmosféru je trochu laciné. Pokud je p. dirigent Hein špatný,tak je možné, že diriguje ve SOP a je mu svěřeno nastudování premiéry Lucie? Myslíte, že je to normální? Že takhle jednají manažeři opery v Evropě. Já nechci p. Dolanského urážet,jenže Vy pokud Vás někdo nechválí,tak v tom hned vidíte útok proti SOP. Prostě Vám chybí sebereflexe. V ND a ve SOP by měli být ti nejlepší umělci,Praha by měla být metou všech výborných umělců. Jinak 2 operní domy nemají opodstatnění. A já si také přejí, aby SOP zůstala samostatným operním domem. A k tomu urážení. A vy neurážíte, když nazvete minulé vedení SOP alkoholikem. Zvláště,když se to nezakládá na pravdě. Já nejsem naštvaný,dokonce už mám daleko výnosnější job.
    Karel

  16. Karel> Hein dirigoval, protoze na lepsi dirigenty nam MK nedalo penizky, kapisto? Dokazes to pochopit? V ND diriguje Netopil za 120tis/kus (ten Cerny je ale skvelej manazer), v SOP diriguje Hein, Snajdr, Strunc. Doby, kdy bylo na Dovica, Griffithe a Koeniga jsou pryc. MK SOP planovite vyhladovelo a pak zacalo do sveta vytrubovat, ze nemame osobnosti. Karle, jdi se bodnout..
    Karel IV.

  17. Pokud chcete, aby v pražských operních domech pracovali ti nejlepší, musíte jim také nabídnout odpovídající finanční ohodnocení. Toho v současných rozpočtových podmínkách dosáhnout nejde, když MK vede vůči SOP tak brutální finanční politiku… Samozřejmě souhlasím s komentářem Leonory3, že kvalitní provedení by bylo tím nejlepším manifestem.

    V celé diskusi mi chybí zmíněná jedna věc – pan Dolanský především pochopil, že existence SOP, potažmo dalších kulturních institucí, není možné zakládat čistě na dotacích MK. A na tom také začal hned úspěšně pracovat! To považuji za velice důležité! Bez okruhu mecenášů, kteří budou poskytovat finance, nemají naše kulturní instituce dobré vyhlídky na budoucnost. Jenže mám pocit, že poslední, co v Praze umělci zvládnou, je přestat se mezi sebou hádat… Lukáš V.

  18. Tato diskuze jen dokazuje, jak je těžké se na něčem shodnout. Házení špíny ze strany na stranu ničemu neprospěje. Chvílemi si člověk není jist o co Vám v této diskuzi vlastně jde. O operu asi úplně ne! Kdyby šlo o operu diskutovali by jste o koncepci jako takové a navrhovali by jste různá řešení. Můj názor: jsem přesvědčen, že šanci by si pan Dolanský zasloužil. Jaký je problém, dát mu rok nebo dva na to aby přesvědčil, že je jeho koncepce efektivní? Vždyť vlastně není co ztratit. Aktivní zapojení různých osobností ze zahraničí je podle mého názoru výborný nápad. Tito lidé mají kontakty využitelné ku prospěchu věci a respekt, který je v českých divadlech obzvláště zapotřebí. O vhodnosti obnovení právě tohoto titulu v tomto období mám rovněž silné pochybnosti. Kritika orchestru a dirigenta je přehnaná, netvrdím, že to byl kdovíjaký výkon, ale rozhodně se nijak zásadně nelišil od výkonů našich ostatních divadelních orchestrů. Ľubica byla výborná!!! Zajímaly by mne její kritiky, kdyby divadlo její indispozici neohlásilo!!!

  19. Dát příležitost Dolanskému prostě a jednoduše možné není. Obdržel zadání od nadřízeného MK, to jest vypracovat operační plán FŮZE SOP a ND a on tento plán nevypracoval. Taková je realita. Vypracoval ho ředitel Černý. Kdyby ho vypracoval též Dolanský, bylo by možné oba návrhy porovnat a vyhodnotit lepší. Kdyby nám doma s bráchou dali úkol, kdo koupí lepší a levnější jabka a já bych je na rozdíl od bráchy nekoupil a přinesl bych místo toho krásné hrušky, vyhrál by logicky brácha. V životě se držím docela dobré zásady, když nejsem šéfem tázán, neodpovídám. Docela to funguje i v životě…

  20. Pane Karle (Golatovče), proč nepojmenujete situaci pravými jmény a vše překrucujete. Je jasné, že v Praze by měli být nejlepší umělci a nabídnout divákům skvělý zážitek. V případě SOP tomu brání jak MK svým finančně destruktivním postojem, tak osobnostmi, které by měli vizi. Pan Dolanský učinil rázný krok vpřed během 2 měsíců v pozici dočasného ředitele. Nevím, co se Vám na tom nelíbilo a jak byste v současné finanční krizi SOP vše řešil. Asi zadlužením. Pan Dolanský sehnal sponzory i osobnosti do budoucna, což bývalí ředitelé nedokázali. Jsem rád, že máte lepší "job", takže pomalu můžete vynechat zapšklost z toho, že se Vám nepodařilo udržet v SOP a nahlížet na problematiku slučování s odstupem. V oboru se vyznáte, proto mne zajímá Váš názor na chaotický postup MK. Zároveň nechápu, proč se schválně chtáte na řeči o alkoholickém řediteli, když víte, že pan Dohnányi to nebyl. Prosím Vás o to, aby jste se držel seriózní roviny a nevnášel sem bulvární praktiky pomluv, zkreslování situace a uraženou ješitnost, kterou je cítit každý Váš příspěvek zde. BO

  21. Nejlepší způsob, jak se zbavit nepohodlného, je dát mu nesplnitelný úkol. To přesně náš milý zubař udělal. Pan Dolanský neměl žádné podklady o rozpočtech a vůbec fungování ND, jak by tedy mohl vypracovat rozpočet sloučené instituce??? Pan Černý to měl jednodušší, protože na rozdíl od něj pan Dolanský veřejně několikrát mluvil o číslech SOP a žádná tajemství se tím nikdy nedělala. Kdyby vážený pan anonymní sledoval vyjádření pana Dolanského, tak by o tomto handicapu věděl, viz http://www.ceskatelevize.cz/porady/10095690193-pred-pulnoci/211411058370309/
    J.Hykrdová

  22. Ještě bych rád podotknul,že pan Černý také nesplnil úkol.Jak sám prohlásil na tiskové konferenci v ND (v den kdy odevzdal studii)neuvedl v ní žádná čísla.To přestože měl finanční podklady i SOP.Proč je neuvedl? Narozdíl od něj pan Dolanský podložil svojí studii konkrétními čísly, na kterých mimo jiné dokazoval nesmyslnost sloučení obou divadel. Prostě došel k názoru, že by to nebylo ani finančně ani umělecky výhodné.Myslím, že pan Černý číla neuváděl záměrně, protože jinak by musel dojít ke stejnému závěru.Ale to on zřejmě nesmí, jinak by byl prohlášen za špatného úředníka.Lukáš

  23. Měl jsem tu smůlu, že jsem tuto inscenaci viděl už jednou, shodou okolností na její derniéře. S faktem, že nyní mám jít na její premiéru, jsem se vyrovnával těžko, ovšem nakonec jsem se odhodlal a šel jsem (vstupenky jsem měl koupené na plánované Tři Pinty). Musím konstatovat, že to představení bylo stejně úděsné, jako na derniéře, ne-li horší. Nechápu, a asi nikdy nepochopím, co pan Hein ještě dělá v SOP. Kdykoliv jsem byl na představení pod jeho taktovkou, jednalo se o představení horší, než obvykle. Jak ho mohl někdo nechat "nastudovat premiéru" nepochopím. Myslím, že by to snad lépe zvládla i inspicientka pí. Hlavsová, aspoň by se zase trochu ušetřilo. K obsazení jsem neměl výhrad. Bylo vyvážené, výkony byly vesměs nadprůměrné, jenom by mě vskutku zajímalo, jak se z rolí Edgarda vyrovnává alternátor pana Zhanga, Nikolaj Višňakov. Kdybych nebyl touto inscenací tak znechucen, snad bych se šel vysmát tomu, jak se svým mečením bloudí v náročných partech…Co mi na této inscenaci však vadí ze všeho nejvíce je její "umělecké" provedení – počínaje scénou, kostýmy konče, je to celé děsivě laciné. Režie je neuvěřitelná. Chápu, že sbor není z hlediska režie a choreografie dobrým materiálem, ale jeho nástupy i odchody ze scény, stejně tak jako jejich "pochody" po jevišti, jsou velmi neuspokojivé. Také mě překvapilo, že od minula ubylo jednoho efektu, jistého výbuchu při Edgardově smrti, který šokoval celý poloprázdný sál derniéry. Samozřejmě chápu těžkost situace v SOP i to, že se snaží šetřit na všem možném, tedy i na premiérách, ale proč kdosi nechal "obnovit" tuto chabou inscenaci, nikdy nepochopím (domnívám se, že mají na skladě lepší inscenace, například zdařilou Pikovou dámu(tuším, že z roku 2003). Když jsem si po představení vzpomněl, že mi před jeho začátkem bylo řečeno, že se SOP snaží "umělecky růst" šly na mě mdloby – s takovýmito inscenacemi neporoustou nikam, možná z nich však vyroste česká kulturní veřejnost.
    Na závěr bych chtěl upozornit, že jsem věrným příznivcem SOP, ovšem toto už vážně ne…
    K.K.

  24. Ano situace není dobrá,ale je třeba si uvědomit,že alfou i omegou Všeho dění jsou (bohužel) peníze. Proto SOP uvedla obnovenou premieru-za lacino,na víc prostě nemá peníze. Ty chybějí na vše, proto tam dirigují tak profesně špatní lidé jako Šnajdr,Hein,nebo archivář-dirigent Drs. A u dirigenta,který něco umí a je přirozenou a respektovanou autoritou to začíná. To nikdo z těchto pánů není, je to 2.nebo spíš 3.liga. To samé platí i pro solisty(počkejte na Višňakova,to bude teprve hrůza)i hudebníky. Vypadá to,že MK se daná situace velmi hodí,aby se už konečně mohlo říct,tak takhle to už opravdu dál nejde,končíme. Dá se to opakovat stále dokola,bez peněz to zkrátka nejde.

  25. Nevymlouvejte se stále jen na peníze. Podívejte se kolik peněz má Liberec,Plzeň a jiné soubory a troufnu si říci, že některé operní isncenace mají na vyšší hudební úrovní. Zejeďte si třeba do Olomouce,nebo Ostravy na Carmen. To je hudební lahůdka a určitě dirigenti nedostávají 100.000/kus, jak tu někde bylo psáno. A mají 4 premiéry do roka a musí to zvládnout.

  26. plat v DJKT Plzeň: hráč v orchestru na celý úvazek cca 13500,- hrubého, čistého 11500,- …. ale jdu do toho naplno … co mi zbývá? jediné co mohu doopravda ovlivnit a co může být mým esem v rukávu – je má vlastní kvalita. Pokud má muzikant stavovskou čest, může na malé peníze nadávat, ale přesto hrát dobře. Tak mi to alespoň připadá logické, přestože živím rodinu atd.

  27. Nechápu, co se tady tak moc řeší. Praha je počtem obyvatel poloviční oproti většině velkých evropských měst. V našem státě je největší hustota divadel a symfonických orchestrů v Evropě. Patříme ale ekonomicky mezi slabší státy. Tak na co si hrajeme? Prostě na dva velké operní domy v Praze není, stejně tak jako na "symfoňák a divadlo" v každém větším městečku. A pokud to chceme, musíme na to najít jiné než státní peníze. Což je mimochodem standart v zahraničí, se kterým se v těchto diskuzích tak často srovnáváme. Václav Houška

  28. Žasnu nad množstvím odborníků na operu,zvláště Karel nikdy nezklame.
    A ke koncepcím. Pan Dolanský zveřejnil svůj návrh na Opera plus, mohli jsme tedy znát jeho názor na řešení. Nikdo s ním na MK nediskutoval o správnosti jeho vize, nebo v čem se mýlí. Pana Černého koncepci mimo MK nikdo neviděl, čísla tam prý záměrně neuvedl, tak v čem je tak úžasná, že si zasloužil okamžité jmenování dvojitým ředitelem? S dvojitým platem? Patrně nešlo o koncepci, ale o předem domluvené sloučení, kdy Černý byl pouze poslušný úředník, který ustál schodek 110 milionů za zradu na souborech ND a SOP. A proto musel Dolanský z kola ven, protože jemu šlo "jenom" o samostatnost a kvalitu SOP.

  29. Václave Houško,
    u nás jde na kulturu 0,39%HDP !!
    (cca 0,2% na církve)
    V okolních státech nejméně celé 1%HDP !!
    Že nejsou peníze je formule, kterou jsme slyšeli, slyšíme a budeme slyšet.
    Otázkou je, jestli máme být méně kulturním národem, než ty kolem nás.
    Já myslím že ne.
    Tedy také u nás, alespoň 1% našeho HDP do kultury, to je základní požadavek, pak můžeme diskutovat o jednotlivostech.

Napsat komentář