Příliš mnoho Freuda v Mnichově: Mozartův Mitridate

  1. 1
  2. 2

Mithridates VI. Eupator byl vládce pontské říše v Malé Asii v 1. století př. n. l. Do historie se zapsal jako významný rival římské expanze v maloasijské oblasti a jako krvavý despota, který v průběhu válek s Římem nařídil vyvraždění asi 80 tisíc římnských obyvatel Efezu (událost známá jako „efezské nešpory“). Řím nasadil proti Mithridatovi postupně tři své nejlepší vojevůdce. Teprve Pompeïus ho porazil a ve spolupráci s Mithridatovou rodinou sesadil a na pontský trůn instaloval jeho syna Pharnaka (Farnace v Mozartově opeře). Mithridates se pak pokusil o sebevraždu jedem, která se nezdařila, nechal se tedy nakonec probodnout. Jeho mrtvé tělo věnoval syn Pharnakes Pompeiovi na znamení dobré vůle.


Mithridates zanechal v historii více stop než jen krveprolití v Efezu. Protože se o něm tradovalo, že nezemřel po požití jedu díky lektvaru obsahujícímu malé dávky nejběžnějších jedů, který po celý život pil a tím si „zvyšoval odolnost“, popíjely korunované hlavy dobře v půlce Evropy po celá staletí preventivně lektvar „electuarium Mitridatis“. Machiavelli obdivoval jeho vojenskou genialitu a Ludvík XIV. se shlížel v jeho režimu.

Mithridatův příběh proto inspiroval i umělce. Plejádu děl na toto téma zahájilo Racinovo drama Mitridate (1673). Před Mozartem zhudebnila příběh celá řada předchůdců (Scarlatti 1703, Capelli 1723, Porpora 1730, Gasparini 1768). Mozart zhudebnil libreto Cigna-Santiho, sepsané podle Pariniho překladu Racinova originálu.

Mozart, kterému v té době bylo čtrnáct let, obdržel během své první italské cesty v roce 1770 objednávku od lombardského guvernéra hraběte Karla Josepha Firmiana na kompozici opery pro zahájení milánské karnevalové sezóny 1771. Firmian při zadání objednávky přihlédl též k doporučení Johanna Adolfa Hasse, renomovaného operního skladatele, který Mozartovi vystavil dva doporučující dopisy. Mozart na kompozici opery pracoval něco přes tři měsíce. Kromě předsudků vyplývajících z nedůvěry k tak mladému skladateli byla další překážkou ještě cenzura, které dílo podrobili sólisté. Ti měli v té době poslední slovo a kompozice oper probíhaly za průběžných konzultací, při nichž sólisté schválili či neschválili jednotlivé árie.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments