Jakub Hrůša otevře novou sezonu Královské opery Toscou s Annou Netrebko

Netrebko se v posledních letech ocitla v centru mezinárodní debaty o společenské odpovědnosti umělců. Přestože opakovaně vyjádřila nesouhlas s válkou na Ukrajině, její dřívější vazby na ruský režim vyvolaly řadu kontroverzí i protestů a vedly k omezení jejího působení na některých světových scénách. Sezóna 2025/2026 ale naznačuje jistý obrat: Netrebko má vystoupit v předních operních domech v Londýně, Miláně, Paříži, Vídni, Berlíně a Curychu.
Její návrat do Royal Opera House vzbudil v britském tisku pozornost a rozproudil vášnivou debatu, zda je její angažmá v Tosce vhodné. Objevují se rozsáhlé polemiky a spekulace, zda je Anna Netrebko stále podporovatelkou Putinova režimu, nebo již nemá, jak se více od této minulosti distancovat. Deník The Times poukázal na symbolický rámec inscenace (obzvlášť v případě, že by se politická situace měla na východě ještě více zhoršit) – režijní pojetí zasazuje děj do válkou zničeného současného Říma, navíc premiéra připadne na 11. září.
Hrůša v reakci na tyto spekulace uvedl, že doufá v klidný průběh premiéry a případné protesty by řešil až v momentě, kdy by skutečně nastaly. Zdůraznil, že Netrebko obsadil především kvůli jejím uměleckým kvalitám. Stejným způsobem obhajoval i obsazení druhé představitelky Tosky, polské sopranistky Aleksandry Kurzak. Obě pěvkyně podle něj splňují vysoké nároky, které klade na sólisty Královské opery.

V roli Cavaradossiho se představí italský tenorista Freddie De Tommaso a v roli Scarpii kanadský barytonista Gerald Finley. V Královské opeře vystoupí Anna Netrebko od poloviny prosince také v Pucciniho Turandot a chystá recitál s klavírním doprovodem.
Součástí sezóny bude i koncertní večer Jakub Hrůša and Friends in Concert, na němž spolu s Kateřinou Kněžíkovou, Pavlem Černochem a Pavolem Kubáněm uvede skladby Antonína Dvořáka a Bély Bartóka.
Vedle Tosky a Turandot uvede Královská opera poprvé Janáčkovu Věc Makropulos v režii Katie Mitchell a také Brittenovu operu Peter Grimes, kterou nastuduje Deborah Warner. Hrůša, který zde v minulosti úspěšně dirigoval Carmen (2018) a Lohengrina (2022), se těší na rozmanitost stylů a uměleckých přístupů, které chce v nové sezóně nabídnout.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]