Prokofjevův nejhranější balet po dvaceti letech v Plzni

Romeo a Julie s pozměněným koncem

Po téměř dvaceti letech se v sobotu 14. listopadu na scénu Velkého divadla v Plzni vrátil balet Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie. Naposledy zde byl uveden v roce 1996 v choreografii a režii tehdejšího šéfa baletního souboru Roberta Balogha. Nynější inscenace Divadla J. K. Tyla je dílem režiséra a choreografa Libora Vaculíka. Hudební nastudování bylo svěřeno novému šéfdirigentovi opery Norbertu Baxovi. Scénu navrhl Martin Černý, kostýmy vytvořil někdejší sólista baletu Divadla J. K. Tyla Roman Šolc.

Inscenace právem vzbuzovala velká očekávání, vždyť Libor Vaculík spolupracuje s  plzeňským divadlem od roku 1997. Přímo pro plzeňský soubor vytvořil dnes již kultovní taneční muzikál Edith – vrabčák z předměstí a rovněž nesmírně úspěšný titul Freddie – the King of Queen. Nyní Romeem a Julií navázal na linii svých výpravných epických baletů na bázi neoklasiky. Na Dámu s kaméliemi, Zvoníka od Matky Boží a Annu Kareninu, které provázely několikeré nominace na Ceny Thálie, za roli Esmeraldy ve Zvoníkovi ji získala Zuzana Pokorná, Richard Ševčík měl před pěti lety za ztvárnění Quasimoda přímou nominaci na tuto cenu.

I Romeo a Julie se může pyšnit vysoce nadprůměrnými tanečními výkony, aspirujícími na Cenu Thálie. Publikum do sedadel doslova přikovali letošní držitel Thálie Richard Ševčík a Martin Šinták v rolích Merkucia a Tybalta. A aplaus publika s voláním bravo sklidila vynikající Jarmila Dycková v roli Chůvy.

Vaculíkova inscenace Prokofjevova baletu zaujme nápaditými choreografickými prvky, ale charakterizuje ji i zbytečná zkratkovitost. A pozměněné vyústění díla. Příběh rámuje postava pátera Lorenza, v plzeňské inscenaci je oslabena linie sváru dvou rodů. Jsou zcela vypuštěny postavy Romeových rodičů, proto nemůže na konci dojít ke smíru znepřátelených rodin. I některé další známé momenty díla mohou divákům chybět. Například Merkucio umírá okamžitě po Tybaltově ráně, jeho dojemnou snahu o bagatelizování smrtelného zranění publikum neuvidí. Scéna v hrobce je pozměněna, Julie najde Romea těsně po požití jedu ještě živého. A na konci stojí nad mrtvolami obou milenců pouze zdrcený Lorenzo. Montekové a Kapuletové si ruce nad mrtvolami svých dětí nepodají.

Moderní jednoduchá scéna Martina Černého využívá řadu betonově šedých bloků odlišné velikosti, které umožňují rychlé proměny jednotlivých scén. Jejich uniformita a strohost je snad až přílišná, ale vynikají na nich výpravné a efektní kostýmy Romana Šolce, které dávají inscenaci působivý vzhled. Ten podtrhuje i nasvícení.

S. Prokofjev: Romeo a Julie - DJKT (foto DJKT)
S. Prokofjev: Romeo a Julie – DJKT (foto DJKT)

Jako Julie se představila mladičká Anna Srncová. Dala postavě dívčí půvab a potřebnou křehkost, a je nepochybně do budoucna velkým příslibem plzeňského baletu. Romea tančil jako host člen Baletu Národního divadla v Praze Petr Strnad, který je více technickým než výrazovým tanečníkem. Technicky samozřejmě nárokům role dostál výborně. Po výrazové stránce ovšem působil místy matněji.

S. Prokofjev: Romeo a Julie - Petr Strnad (Romeo), Anna Srncová (Julie) - DJKT (foto DJKT)
S. Prokofjev: Romeo a Julie – Petr Strnad (Romeo), Anna Srncová (Julie) – DJKT (foto DJKT)

Sobotní premiéra stála na tanečnících zmíněných v samém úvodu. Výkony Richarda Ševčíka a Martina Šintáka lze obtížně oddělovat a mluvit o nich samostatně. Oba jsou jako vynikající tanečníci skutečnými osobnostmi. A ve svých protikladných rolích se na jevišti jedinečným způsobem doplňovali. Není divu, že od samého počátku děje sleduje divák mimoděk právě jejich příběh, jejich antagonismus, jejich skrytou i zjevnou nevraživost. Merkuciovo drzé komické špičkování a Tybaltovu rostoucí zlobu a zášť.

S. Prokofjev: Romeo a Julie - Martin Šinták (Tybalt), Richard Ševčík (Merkucio) - DJKT (foto DJKT)
S. Prokofjev: Romeo a Julie – Martin Šinták (Tybalt), Richard Ševčík (Merkucio) – DJKT (foto DJKT)

Martin Šinták jako Tybalt přirozeně dominoval scéně, udržoval v ději napětí, gesty a mimikou jej účinně stupňoval až k závěrečnému střetu. Richard Ševčík jako lehkovážně provokující, drzý, bezstarostný, neodolatelně chlapecký Merkucio byl jedinečným protipólem a silným kontrastem k této výrazné postavě. Richard Ševčík také mohl náležitě využít své mimořádné technické dispozice. Však si za svůj strhující výstup vysloužil aplaus na otevřené scéně. Vůbec scéna Merkuciova a Tybaltova z druhého dějství, kterou ukončí Romeova dýka, byla skutečným vrcholem celého večera. Vynikající šermířské scény připravené Karlem Basákem, tanečníky precizně provedené, byly samy o sobě v celém představení výtečnou podívanou a všichni jejich aktéři si vedli obdivuhodně.

S. Prokofjev: Romeo a Julie - Petr Strnad (Romeo), Richard Ševčík (Merkucio), Martin Šinták (Tybalt) - DJKT (foto DJKT)
S. Prokofjev: Romeo a Julie – Petr Strnad (Romeo), Richard Ševčík (Merkucio), Martin Šinták (Tybalt) – DJKT (foto DJKT)

Jarmila Dycková sklidila ovace publika za roli pro ni netypickou. Představitelka Odetty/Odílie, Růženky, Raymondy, Esmeraldy či Frýgie si nyní získala publikum jako Chůva. Vaculíkova choreografie učinila z této postavy velmi výraznou komediální roli a Jarmila Dycková si ji mohla náležitě vychutnat.

S. Prokofjev: Romeo a Julie - Jarmila Dycková (Chůva) - DJKT (foto DJKT)
S. Prokofjev: Romeo a Julie – Jarmila Dycková (Chůva) – DJKT (foto DJKT)

Pátera Lorenza působivě ztvárnil obdivuhodný doyen plzeňského baletu Jiří Žalud, který za svůj výkon sklidil dlouhý, srdečný aplaus diváků.

Eleganci vtiskla svým tanečním výkonem paní Kapuletové Martina Diblíková.

Výrazný Marek Lhotský zaujal v roli Parise. Postavu Benvolia přesvědčivě vytvořil zkušený Miroslav Hradil. V roli Sluhy se blýskl Pavel Tručka. A výborně na sebe upozornil v  roli Krejčího Ondřej Martiš. V menších rolích se dobře uplatnili jako Kapulet Petr Brettschneider, jako Vévoda Pavel Mach a jako Rosalinda Karolína Hejnová.

S. Prokofjev: Romeo a Julie - Petr Brettschneider (Kapulet), Martina Diblíková (Kapuletová) - DJKT (foto DJKT)
S. Prokofjev: Romeo a Julie – Petr Brettschneider (Kapulet), Martina Diblíková (Kapuletová) – DJKT (foto DJKT)

Norbert Baxa se ve svém hudebním nastudování snažil dostát vysokým nárokům Prokofjevovy partitury. Operní orchestr Divadla J. K. Tyla má ve svých řadách vynikající hudebníky a všichni odvedli po technické stránce kvalitní výkon. Ale  výraznějšímu účinku celého díla by prospěla důsledněji vypracovaná dynamika. Takto totiž v celku zanikaly lyrické pasáže a provedení místy postrádalo žádoucí křehkost a preciznost. Tuto skutečnost ale nepochybně zlepší následující reprízy.

Celkově je Romeo a Julie inscenace divácky velmi atraktivní. Však si v sobotu vysloužila bouřlivý a dlouhotrvající aplaus publika. Bude jistě divácky úspěšným titulem, a to nejen pro dospělé.

Hodnocení autorky recenze: 70 %

Sergej Prokofjev:
Romeo a Julie
Choreografie a režie: Libor Vaculík
Hudební nastudování a dirigent: Norbert Baxa
Scéna: Martin Černý
Kostýmy: Roman Šolc
Bojové scény: Karel Basák
Světelný design: Libor Vaculík
Balet Divadla J. K. Tyla
Orchestr opery Divadla J. K. Tyla
Premiéra 14. listopadu 2015 Velké divadlo Plzeň

Romeo – Petr Strnad (alt. Michal Kováč, Petr Laštovka)
Julie – Anna Srncová (alt. Monika Mašterová, Kristýna Peštová)
Merkucio – Richard Ševčík (alt. Michal Kováč)
Tybalt – Martin Šinták (alt. Richard Ševčík)
Benvolio – Miroslav Hradil (alt. Pavel Tručka, Grzegorz Moloniewicz)
Kapulet – Petr Brettschneider (alt. Petr Čejka)
Kapuletová – Martina Diblíková
Chůva – Jarmila Dycková (alt. Zuzana Hradilová, Kristýna Piechaczková)
Lorenzo – Jiří Žalud
Paris – Marek Lhotský (alt. Vojtěch Jansa, Archie Sladen)
Vévoda – Pavel Mach
Rosalinda – Karolína Hejnová (alt. Kristýna Venená)
Krejčí – Ondřej Martiš
Sluha  – Pavel Tručka

www.djkt-plzen.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Prokofjev: Romeo a Julie (DJKT Plzeň)

[yasr_visitor_votes postid="191738" size="small"]

Mohlo by vás zajímat