Protesty proti Gergijevovi v USA pokračují. Teď přímo na scéně Metropolitní opery při premiéře s Netrebko

Ruský dirigent Valerij Gergijev je sice ve světě vážné hudby pokládán za jednoho z nejvýznamnější šéfů orchestrů, avšak jeho blízkost k ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi vadí mnoha lidem, a tak je mistrovo nynější turné po Spojených státech provázeno incidenty s odpůrci ruské politiky.Jeden z protestujících ve čtvrtek večer vtrhl na scénu newyorské Metropolitní opery, zrovna když maestro a jeho krajanka, sopranistka Anna Netrebko, rovněž blízká Kremlu, sklízeli ovace za interpretaci Čajkovského opery Jolanta.„Muž mával transparentem ozdobeným ukrajinskou vlajkou a přirovnávajícím Vladimira Putina k Adolfu Hitlerovi, než byl za pískotu publika zatčen,“ popsala protest, odehrávající se přímo na scéně Metropolitní opery, agentura AFP.

Incident je zatím posledním v dlouhé řadě protestů, která provází pobyt šéfa Mariinského divadla z Putinova rodného Petrohradu v USA.V předchozích dnech se protestovalo před newyorskou Carnegie Hall, před hudební akademií v Brooklynu a na Michiganské univerzitě. Pokaždé demonstranti odsuzovali způsob, jakým Gergijev využívá své renomé, aby chválil Putina a hájil anexi Krymu.Signatáři pod jednou peticí požadují, aby dirigentovi bylo zakázáno vystupovat v Michiganu, protože obviňoval ukrajinské „nacisty“, že chtějí „pobít“ ruskojazyčné obyvatele Krymu. „Tento druh lži se používá k ospravedlnění války. Cílem je zabránit Ukrajině, aby se stala demokratickou zemí,“ píší signatáři. Demonstranti také kritizují ruský zákon trestající „propagandu“ homosexuality mezi nezletilci.Sám Gergijev se raději koncentruje na ruský repertoár, který představuje americkému publiku. V Carnegie Hall uvedl po dva večery za sebou Prokofjevovu Symfonii č. 5, komponovanou na konci druhé světové války. K méně známé Čajkovského opeře Jolanta z roku 1892 zase orchestr Mariinského divadla přidával Čajkovského svitu z baletu Louskáček.

Před zahájením amerického turné se Valerij Gergijev snažil v rozhovoru s listem The New York Times minimalizovat napětí mezi Washingtonem a Moskvou, popíral antiamerikanismus svých krajanů a usoudil, že Rusové od Moskvy po Vladivostok přísahají na iPhone a filmy z Hollywoodu. Nicméně dirigent s věčně třídenním strništěm se odmítl distancovat od Putina a o Krymu prohlásil, že je to tak „složitý problém, že jej nelze zredukovat na výraz anexe“.Anna Netrebko, která v Metropolitní opeře ztvárnila Jolantu, minulý měsíc navštívila baštu proruských separatistů Doněck, kde pózovala s vlajkou rebelů a předala šek na milion rublů, tedy asi 420 tisíc Kč (informovali jsme zde). Diva se hájila tím, že chtěla podpořit umění a zejména doněckou operu, kterou Kyjev připravil o přísun finančních prostředků.Valerij Gergijev, přezdívaný v hudebních kruzích „car“ nebo „Ivan Hrozný“, loni v červnu dirigoval v pražském Rudolfinu Českou filharmonii. Vyprodaný Dvořákův sál aplaudoval. Odpůrci Gergieva před koncertem rozdávali letáky s tvrzením, že používá hudbu jako nástroj ruské válečné propagandy, a s výzvou, aby lidé při koncertu leták zvedli a ukázali jeho druhou stranu s nápisem v azbuce „Ne propagandě“. Nikdo v sále, kde bylo mnoho ruskojazyčných posluchačů, však na výzvu nereagoval.

Foto AFP, archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments