Ptali jste se: Adam Plachetka

  1. 1
  2. 2

V nejnovějším pokračování rozhovorů, v nichž otázky kladou sami čtenáři Opery Plus, byl v roli zpovídaného sólista Vídeňské státní opery, český basbarytonista Adam Plachetka.Adame, moc a moc oceňuji, že si každý rok uděláte čas a přijedete zpívat Rybovku na Hod boží k Pražskému Jezulátku. Pravidelně tam stojím ve sboru a neměla bych pocit, že jsou Vánoce, kdyby toto setkání nebylo. Tak mám možnost slyšet, jak váš hlas a projev zraje. Hodně mi o vás vyprávěla Miriam, kterou znáte Vy ze základní školy a já přes Markétku Zdeňkovou, která je skoro jako moje dcera (vezla jsem její maminku před lety do porodnice). Přeju Vám, ať hlas slouží a přináší mnoho radosti nejen vám, ale i posluchačům. Hodně úspěchů a štěstí Vám i Vaší ženě. (Marie Vytrhlíková)

Milá Marie,
děkuji za pozdrav. S Kladskou mě pojí velice siné pouto. Přál bych každému tak skvělou základní školu! Rybova mše u Jezulátka je pro mě milá vánoční tradice již řadu let. Na škole jsem viděl, jak spousta kolegů zpívá tuto mši v adventní době třeba dvacetkrát, a rozhodl jsem se, že si z ní neudělám rutinu. Jakmile jsem si mohl dovolit vybírat si z nabídek, zvolil jsem právě tenhle koncert na Boží hod. Má krásnou atmosféru, představuje pro mě sváteční záležitost a každý rok se na něj těším. Doufám, že mi toto datum zůstane volné i v příštích letech.

Dobrý den pane Plachetko, měl jste možnost poznat už řadu zahraničních špičkových scén. Jak se Vám v tomto směru jeví poměry v Národním divadle v Praze? (Karel)

Milý Karle,
Vaše otázka není úplně přesně formulována. Máte na mysli úroveň, vztahy, nebo vedení? Pokusím se odpovědět na všechny jmenované aspekty. Vedení je samozřejmě ovlivněno onou fúzí, která neměla přesně vymezenou koncepci. Úroveň je jí samozřejmě do jisté míry také poznamenána, protože se v téhle situaci obtížně hledá motivace, a kdo není pro své povolání zapálen, snadno poleví. Vztahy jsou stejné, jako jinde. Všude se najdou skvělí kolegové i lidé, bez kterých si dovedete jeviště představit.

Dobrý den, Vídeňská státní opera je obecně považována za scénu, kde je ve srovnání s jinými prestižními operními domy (Met, Covent Garden) věnováno jen minimum času při zkoušení repertoárových kusů. Jaká je Vaše zkušenost? Jak moc intenzivní a časově náročná je příprava inscenací, které jsou součástí repertoáru? Myslíte si, že by bylo vhodné redukovat počet inscenací a představení za účelem zvýšení jejich umělecké úrovně (připravenosti)? V průběhu svého působení ve Vídni jste již měl možnost spolupracovat s řadou předních světových umělců. Kdo z nich na vás udělal největší dojem svou profesionalitou, lidským přístupem apod.? Děkuji a přeji mnoho úspěchů nejen na operních scénách, ale i v soukromém životě! (Pepa)

Milý Pepo,
děkuji za přání. Máte pravdu. Ve Vídni se běžný provoz šije horkou jehlou, ale nemyslím si, že by to bylo špatně. Naučí Vás to flexibilitě a maximální efektivitě. Na repertoárovou sérii se zde zkouší cca. 4 – 10 dní. Každý dům (a jeho publikum) je zvyklý na určitý způsob práce. Nevím, jestli by byl dobrý nápad tyto zaběhnuté systémy měnit. Například vídeňské publikum by se těžko smiřovalo se sníženou nabídkou. To s sebou nese fakt, že se určité věci musí řešit za pochodu. Oproti tomu se v londýnských produkcích cítíte jistěji, ale nemůžete se zbavit dojmu, že se to dalo zvládnout rychleji. Z kolegů si netroufnu jmenovat nikoho, určitě bych na někoho zapomněl. Vždy je pro mě ctí setkat se s vyzrálými umělci, kterých si vážím. Hlavně proto, že se od nich mohu hodně naučit.

Co se Vám ve Vídni vydařilo nejvíc a co považujete zatím za Váš nejslabší výkon? Přeji hodně dalších úspěchů!(MŠ Praha)

Milá MŠ z Prahy,
co se mi nejvíc vydařilo si netroufám sám hodnotit. Zároveň určitě nebudu prozrazovat, co se mi nepovedlo. Jsou momenty, kdy se necítíte příliš ve formě, ale nechcete zklamat diváky a obtěžovat kolegy, takže se na jeviště vydáte, a v optimálním případě nikdo nic nepozná. Nemá smysl jmenovat takováto představení, protože by to nikomu nic nepřineslo. Jen by případně někdo začal vzpomínat, jestli tam náhodou byl, a jestli to bylo tak špatné. Můžu Vám ale jmenovat vystoupení, na která jsem se musel hodně soustředit, protože jsem je neměl moc nazkoušená. To by byl v první řadě Mustafá v Italce v Alžíru – záskok role, kterou jsem nikdy předtím nezpíval na jevišti, ani na zkoušce vcelku. Dál mě napadá Nazaretský v Salome, na kterého jsem měl jen jednu zkoušku, protože ve Vídni je to notoricky známý kus.

Vážený pán Plachetka, srdečne Vás zdravím a prajem veľa úspechov v tomto roku a zároveň sa chcem opýtať, či budete v tomto roku vystupovať v Bratislave. Ďakujem. (Vladislav Pukáč, Bratislava)

Milý pán Pukáč,
děkuji za přání. Letos bohužel zatím vystoupení v Bratislavě v plánu nemám, ale třeba se ještě zadaří na podzim, nebo v příštích letech.

Dobrý den pane Plachetko, moc mě mrzí, že už v Praze zpíváte tak málo. V čem Vás teď, ale i v příští sezoně v divadle uvidíme? (Marta Vaculíková)

Milá paní Vaculíková,
mě to mrzí taktéž. Smutná pravda je, že čím déle v divadle nic nového nestuduji, tím méně mých inscenací na repertoáru zůstává. Momentálně je to jen Figarova svatba a Cosí fan` tutte. Doufám, že nějaká představení těchto oper vyjdou i v příští sezóně. Možná přibudou i další, ale to je zatím v jednání.

Dobrý den milý pane Plachetko, držím Vám moc palce! Jak to vypadá s Vaším debutem v Metropolitní opeře? Slyšela jsem, že už jste tam měl předzpívání.(Ivana M.)

Milá Ivano,
děkuji za podporu. V New Yorku mám naplánováných několik produkcí, ale není to příští týden, takže Vám zatím nemohu uvést nic přesnějšího. Promiňte.

Dobrý den pane Plachetko, jste jednou z nejvýraznějších postav z našich pěvců působících v zahraničí. Těší Vás to? A je vůbec v dnešní době podstatné, odkud uznávaný pěvec pochází? Máte možnost nějak propagovat Česko v zahraničí? Děkuji (Dan)

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na