Rozhodnuto: ředitelem Národního divadla bude od srpna Jan Burian

Aktualizováno 

Do čela tuzemské první scény se od srpna postaví dosavadní ředitel Divadla J. K. Tyla v Plzni Jan Burian. Ministryně kultury Alena Hanáková dnes podepsala jeho jmenování do funkce.Jan Burian bude Národní divadlo v Praze řídit od 1. srpna, kdy vystřídá řízením dočasně pověřeného provozně-technického ředitele Václava Peloucha. Jmenování Buriana do čela Národního divadla doporučil ministryni kultury tým expertů, který se situací v této umělecké instituci od loňského roku zabýval. Skupina odborníků ve složení doc. Mgr. Jan Hančil (děkan DAMU), MgA. Jiří Šesták, Ph.D. (senátor, ředitel Jihočeského divadla České Budějovice), MgA. Stanislav Moša (ředitel Městského divadla Brno), Mgr. Bohumil Nekolný (analytik Institutu umění – Divadelního ústavu), prof. Václav Riedlbauch (pedagog HAMU a VŠE) a doc. PhDr. Milan Uhde (dramatik) doporučila Jana Buriana jako jediného kandidáta, zároveň vypracovala Návrh transformace Národního divadla, které bylo sloučeno se Státní operou a navrhla budoucí směřování této instituce (kompletní znění tohoto dokumentu, klíčového z hlediska koncepce nového ředitele ND, najdete zde). Odborníci se v závěrečné zprávě vyslovili pro odstranění zastaralých principů řízení příspěvkové organizace i přímé závislosti Národního divadla na státní správě. Národní divadlo ale bude prozatím nadále příspěvkovou organizací zřizovanou státem – jinou formu právní subjektivity totiž neumožňuje tuzemská legislativa.

Ministryně Hanáková odvolala bývalého ředitele divadla Ondřeje Černého v loňském září. Jeho regulérní nástupce v této funkci tak přijde po tři čtvrtě roku. Ministryně původně chtěla Černého nahradit svým ekonomickým náměstkem Martinem Sankotem, což ale spustilo vlnu protestů z odborné i politické sféry. Byla dokonce vyhlášená stávková pohotovost činohry Národního divadla. „Každý, kdo tu situaci sleduje, tak ji nemůže přijmout, že je v pořádku,“ zkritizoval tehdy Hanákovou i její nadřízený premiér Petr Nečas. Vzápětí byl řízením divadla pověřen technicko-provozní ředitel divadla Václav Pelouch.

O jmenování Jana Buriana do čela Národního divadla v Praze uvažoval již před více než deseti lety někdejší ministr kultury Pavel Dostál. Nakonec ale tehdy dostal přednost scénograf Daniel Dvořák, který ve funkci vydržel necelých pět sezon; po Dvořákovi nastoupil Ondřej Černý, mandát mu měl skončit letos na konci března.

Jan Burian povede plzeňské divadlo do konce letošní sezony. Hned zítra začne jednat s vedením Plzně o tom, kdo a kdy po něm post převezme.  

Vizitka:
Jan Burian (1959) vystudoval pražskou DAMU, v posledním roce studií působil jako režisér v Satirickém divadle Večerní Brno. Do svého prvního angažmá nastoupil jako režisér v Divadle O. Stibora v Olomouci. V r. 1986 poprvé pohostinsky režíroval v Plzni, kde v následujícím roce přijal angažmá. Do r. 1989, kdy se stal šéfem plzeňské činohry, zde připravil řadu inscenací kontroverzních titulů (M. Bulgakov: Adam a Eva, Karel Steigerwald: Tatarská pouť, A. Kazancev: Eviny sny – čsl. premiéra). V r. 1990 nastudoval v čsl. premiéře Pokoušení Václava Havla. Až do roku 1989 byl Jan Burian členem KSČ.

V r. 1991- 95 pracoval jako režisér v Divadle na Vinohradech, v květnu 1995 se stal ředitelem Divadla J. K. Tyla v Plzni. Jeho režie na domovské scéně pokrývají široké žánrové spektrum od velkých klasických titulů (Shakespeare, Lorca, Miller, O´Neill) po současnou českou i světovou dramatiku. Režíroval rovněž několik operních titulů (Rusalka, Carmen, Lucerna, Trubadúr, Její pastorkyňa). Ve světové premiéře uvedl v Plzni dvě hry Pavla Kohouta – Nuly a Arthurovo bolero. Nuly poté nastudoval na pozvání ředitele MCHATu Olega Tabakova v r. 2002 jako první český režisér hostující na této světově proslulé scéně. 

Od r. 1990 je pedagogem oboru režie na Divadelní fakultě AMU, od r. 1992 vedoucím katedry činoherního divadla, od r. 2004 docent. Je ředitelem Mezinárodního festivalu Divadlo, nejvýznamnější divadelní přehlídky v ČR, a viceprezidentem národního střediska ITI – UNESCO. Jako předseda Asociace profesionálních divadel České republiky a viceprezident Unie zaměstnavatelských svazů zastupuje česká profesionální divadla při jednáních na celostátní i evropské úrovni, jeho manažerská práce je kladně hodnocena v celostátním i mezinárodním kontextu. 

Jako zástupce Asociace profesionálních divadel převzal 22.11. 2012 v Bruselu Cenu PEARLE (Evropský svaz zaměstnavatelů v oblasti živých umění), jíž mezinárodní porota ocenila projekt „Posilování bipartitního dialogu v odvětvích“. 

Mohlo by vás zajímat


Reakcí (10) “Rozhodnuto: ředitelem Národního divadla bude od srpna Jan Burian

  1. Návrh komise konečně eliminuje lži o řízení metropolních divadel, jmenovitě ve Vídni, kterými předcházející vedení ministerstva zdůvodňovalo oganizační změny ND a SOP. Připadá mi však smutné, že výsledkem celé nové koncepce bude zásadní redukce počtu operních představení v Praze. Jinak si lze její naplnění sotva představit. Mouřenínskou práci za ministerstvo udělala komise složená z lidí orientovaných převážně na činohru. Opera se tak stane pro tuzemského zájemce méně dostupnou, protože jako jediná z divadelních produkcí se těší jistému zájmu zahraničních turistů, kterých nejspíš neubyde, a Praha se tak posune v mezinárodním srovnání ještě více na okraj. V jistém smyslu na tom bude divák z Prahy a Středních Čech hůř než divák v ostatních městech. Za těchto okolností mi tvrzení o silném souboru a perspektivě evropské úrovně připadá velmi pokrytecké. Kdo na to dá peníze, když se jednou rozpustí? Rád bych se mýlil, ale obávám se, že koncepce byla bez jediného vysvětlení veřejnosti úřadem akceptována a začala být okamžitě realizována opět bez jakéhokoli ohledu na kulturní veřejnost. Jako kdyby divadlo tady bylo pro úředníky a odborníky.

  2. Zapomněli jste v tomto souhrnu veřejnosti sdělit, kolik let byl J. Burián v KSČ. To je totiž pro uměleckou kariéru dost důležité. Protože bez rudé knížky asi nešlo režírovat. V poslední době narážíme na samé bývalé soudruhy. SOP může děkovat ex komunistovi Riedelbauchovi, který bez konkurzu před dvěma lety jmenoval ředitelem ex soudruha Dohnányiho, a s ním ruku v ruce dorazila další soudružská posila, Mařík, Golat, Herman a další.
    Nyní stejný Riedelbauch podpořil jmenování dalšího ex soudruha Buriana. Schází jen, aby se za ním opět zjevili Golat a Dohnanyi. Ptám se, potřebovali tito umělci být ve straně, pokud byli opravdu tak schopní?
    Patrně čehokoliv. A nelze se jich zbavit, protože se stále podporují a obsazují klíčová postavení. A co dělá kulturní veřejnost? Trpně přihlíží nekončícím experimentům diletantského Ministerstva kultury, kde rozhoduje o chodu ministerstva tisková mluvčí a několik úředníčků, kteří vodí ministryni jako loutku. A komise expertů a jejich koncepce? Opět slepenec nesmyslných nápadů bez zpětné vazby. Jde totiž o zásadní věc – jednu operní scénu v Praze. Jako bezohledně spojilo MK ND s SOP, což se ukázalo jako nesmyslné, neekonomické a umělecky devastující, tak teď spasitel Burián dokoná zkázu pražských operních domů. Čest práci!

    1. Tohle je věčné zaklínadlo – že byl někdo ve straně. Kolik takových lidí bylo, i mezi umělci… Když se třeba na kauze Státní opery snažil zviditelnit soudruh Paroubek, tak to vám nevadilo, co? Že odbory jsou u nás plné soudruhů, to vám taky nevadí. Nemyslíte, soudružko odborářko? Že odboráři ze Státní opery se spojí s každým, kdo se jim hodí do krámu – soudruh nesoudruh, o tom už nemluvíte, co? Vaše argumentace je už hodně dlouho ryze účelová, podle toho jak se to hodí. Plzeňské divadlo je jedno z nejlíp fungujících u nás, určitě to je zásluha dlouholetého ředitele Buriana. Obyčejné lidi to věčné handrkování soudruhů odborářů ve Státní opeře unavuje. A na jevišti to jde zatím od 10 k 5, na ty vaše představení se už několik posledních let vůbec nedá chodit, větší šmíra u nás není. Připojení k ND bylo jediným možným řešením. Docela se těším, jak konečně to odborářské hnízdo ve SoP vymete a udělá pořádek!

  3. Nikdy jsem v odborech nebyla, ani v KSČ, tak si mohu dovolit kritizovat tento stav, kdy lidé, kteří opět rozhodují a jsou na klíčových místech, jsou tam dosazováni bývalými spolustraníky. Spojení s ND se ukázalo jako špatný a neuvážený krok, takže slibovaná umělecká úroveň se nezvýšila a finančně ještě prodražila, což bylo konstatováno i na nejvyšších místech. Teď ale nejde o nějaké, Vámi tak opovrhované odboráře SOP, ale jde o bytí a nebytí ND jako takového a budoucnost historické budovy. Kdyby jste si pečlivě přečetla koncepci expertů, máte jí zde k dispozici, tak byste si odpustila toto povrchní a laciné hodnocení, vycházející z jakési posedlosti odboráři SOP. Myslím, že diskutovat s někým, kdo tak opovrhuje umělci Státní opery, nemá cenu. Tak si hezky přečtěte koncepci a přemýšlejte. A nechte si vymetání kohokoliv, to je totiž přesně ta bolševická rétorika, tu už jsme tu měli 45 let. A na Vaše další bláboly nereaguji. Je to pod úroveň.

  4. Plzeňské divadlo dosáhlo opravdu za vedení p. Buriana
    velmi dobrých výsledků,tak nevim, proč jej osočujete.Také se stavěl coby prezident Asociace divadel za regionální divadla,která často bojují o přežití. Rovněž se mi nelíbí, že urážíte dirigenta p. Dohnányiho,který diriguje nejen v České republice, ale i v Anglii,Německu, Itálii atd. A kde jste přišla nato, že byl v KSČ ? Co jste dokázala Vy,tak závratného, že hažete po lidech ostrá slova. Bojujte za ND férovými prostředky a ne urážkami.

  5. Dovoluji se ohradit proti tvrzení HanyS, že spojení SOP s ND bylo jediným řešením záchrany SOP. Je to LEŽ! Tady selhalo ministerstvo, které po odchodu tandemu Dvořák/Nekvasil jen přihlíželo úpadku SOP pod nekompetentním opileckým vedením. Tehdy mělo okamžitě vyměnit ředitele a nahradit ho někým schopným, který by přivedl i kvalitního dirigenta, který by špatné sólisty vymetl a zavedl v divadle řád a úroveň. A také vytvářel nové kvalitní inscenace – ne takové průšvihy jako Tři Pinty, Sedláka/Komedianty apod. Znovu opakuji, že to není vina SOP, ale MK! A nakonec teď, když je SOP spojená s ND, se úroveň nelepší, ale naopak, pod vedením Rocca a Kyzlinka jde dolů i úroveň opery ND. Dokud se vedení našich divadel (a to nejen v Praze) budou obsazovat jen amatéry, kteří jsou ale s někým kamarády, tak to tu půjde jen a jen dolů.

    1. Máte pravdu. V Ostravské opeře nastal za poslední roky, hlavně díky hudebnímu řediteli panu Jindrovi, obrovský kvalitativní posun a její představení patří k těm nejlepším. Kéž by každý operní dům měl tak dobrého, pracovitého, poctivého, slušného, vzdělaného a nadšeného hudebního šéfa/dirigenta.

Napsat komentář