Ptali jste se: Eva Dřízgová-Jirušová
Sólistka opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus
Dobrý den, paní Dřízgová, na které období nebo šéfa ostravské opery nejraději vzpomínáte? A co nového chystáte, ať už v divadle nebo za koncerty? (Vlaďka)
Budu brzy slavit třicet let v ostravské opeře, a tak mám i co rekapitulovat. Šéfů jsem zažila dohromady šest. Přijímal mě Václav Návrat a byl to právě on, který mi začal důvěřovat a svěřovat náročné role. Ráda vzpomínám na Miloslava Nekvasila, na jeho lidský přístup a na to, jak při práci miloval hudbu, divadlo a taky nás. Nejdelší šéfovské období bylo za Luďka Golata, který myslím dobře využil můj potenciál a já jsem se mohla rozvíjet díky množství různorodých rolí a v neposlední řadě také získat Ceny Thálie. Poslední šéfovské období Roberta Jindry přineslo „nový vítr“, spoustu zajímavých projektů, úspěšných inscenací, nových tváří, ale také mladický elán, obrovské nasazení a záběr, a především krásnou vzájemnou spolupráci, muzicírování, radost a přátelskou tvůrčí atmosféru.
Nyní začínám studovat roli Maddaleny di Coigny z opery Andrea Chénier Umberta Giordana, na kterou se moc těším, a další nově studovanou operou v příští sezoně budou Braniboři v Čechách. Z koncertních projektů se asi nejvíce těším na letní festival ve Francii Les Musicales de Louvergny a také na Boccheriniho Stabat Mater, které by mělo zaznít na Svatováclavském festivalu.Dobrý den, chtěl bych se zeptat, proč více nezpíváte v Praze. Viděl jsem vás pouze v hostování Ariadny na Naxu, ale určitě bych přivítal více příležitostí… Děkuji a přeji mnoho zdaru! (Pepa)
Do Prahy jsem se najezdila velmi mnoho, pravidelně jsem zpívala jak v Národním divadle, tak ve Státní opeře, ale také na mnoha koncertech s pražskými i mimopražskými orchestry. A jelikož momentálně opravdu v Praze nezpívám, zvu vás tedy srdečně do Ostravy. Děkuji za milé přání.
Chtěl jsem se zeptat, co si myslíte o odchodu pana Jindry z místa šéfa? Na začátku jsem mu měl hodně za zlé, jak se docela vyměnili zpěváci v Ostravě, ale teď je mně to, že končí, docela líto. (Milan B.)
Myslím si, že všecko má svůj začátek a konec, a každý konec je také novým začátkem. A to jak pro něj, tak pro naši operu. Jsem ráda, že tu Robert Jindra byl a bude i dále jezdit dirigovat.Ta šikovná holčička, kterou učíte a která vyhrála v Itálii, jak pokračuje? (Stanislava Malinská)
Ta malá holčička je dnes krásná šestnáctiletá slečna, která studuje v mé třídě na ostravské konzervatoři druhým rokem a pokračuje velmi slibně, o čemž nakonec svědčí i to první místo z Říma, které nám udělalo velikou radost. Připravuje se na koncerty v Portugalsku, Itálii a také na Slovensku.
Dobrý den, vzpomenete si ještě někdy na svoje olomoucké začátky? Myslím, že tak dobrá pěvecká sestava jako tehdy tady od té doby nebyla. Srdečně vás zdravím! (ZP)
Ano, to byla krásná doba. Vedle místních manželů Majtnerových jsme se tam tehdy na krátkou dobu sešli s Ivetou Žižlavskou, Richardem Haanem a Irenou Vašíčkovou. Paní Koubková zpívala skvěle a také Ondřej Doležal byl v nejlepší formě. No a byli jsme mladí a žili jen pro divadlo. Krásné dva roky!
Někde jsem se dočetl, že Patricie Janečková je vaše žačka. Myslím, že to není jen můj názor, že dvanáctiletá školačka má na vydávání CD s operními áriemi určitě ještě dost času a že v tomto věku rozhodně nemůže podat profesionální výkon. Co na to odpovíte? Jakou budoucnost jí prorokujete? Děkuji a přeji hodně úspěšných žáků. (Josef)
Ano, máte úplnou pravdu. Výkon dvanáctileté Patricie nebyl výkonem dospělého profesionála, ale výkonem mimořádného dětského talentu. O ten je třeba s velkou opatrností pečovat. Moje úloha ty první roky po vítězství v Talentmánii, od kdy se vlastně datuje naše spolupráce, spočívala především v eliminování nevhodného repertoáru. Prošly jsme spolu velmi opatrně obdobím mutace a postupným technicko-pěveckým studiem pokračujeme v jejím dalším rozvoji. Patricie je opravdu talent mimořádný, a to nejen z hlediska hlasového, ale svým hudebním cítěním, zralostí interpretační, výrazovou. Odbornou porotu na soutěži Musica Sacra v Římě (listopad 2014) doslova ohromila interpretací Bacha pro stylovou čistotu, krásu hlasu a interpretační zralost. Měla konkurenci pěvců z celého světa do věku třiceti šesti let, a přestože byla nejmladší, zvítězila. Takový žák je především obrovská zodpovědnost, ale také velká radost a satisfakce. Prorokovat budoucnost bych si netroufla, ale přeji jí, aby byla moc šťastná.
Dobrý den, uvidíme vás ještě někdy jako Mařenku v Prodané nevěstě? A jaké role vás čekají v příští sezoně? (Rudolf Kubala)
Mařenku jsem hrála více než třicet let a to myslím už stačí. Hrát si na mladé děvče nelze donekonečna. Ale Ten lásky sen si zazpívám koncertně velice ráda. Nové role jsem zmiňovala již v předešlých otázkách.
Dobrý den, paní Dřízgová, často na vás i po letech vzpomínáme, jak jsme vás v Brně viděli v Nápoji lásky. Neplánujete v Janáčkově opeře zase nějakou roli? Přejeme vám hodně úspěchů a pěkných příležitostí! (Ševečková)
Děkuji za vzpomínku na Nápoj lásky. V současné době nemám dohodnutou žádnou roli v Brně, ale třeba něco čas přinese. Do Brna jezdím vždycky ráda, je to město mých let studentských a zde jsem začala také objevovat a milovat operu.
Dobrý den, prozradíte nám něco o svém soukromí? Jaké máte koníčky, při čem si nejvíc odpočinete, co dělají vaše děti a váš manžel? Ať se vám daří! (Pavlátovi)
Když pominu fakt, že moje práce je mi koníčkem, tak na ty ostatní koníčky při mém pracovním záběru mnoho nezbývá. Navíc jsem již rok akční babičkou, takže je u nás stále veselo, rušno a plno. Dcerka je na mateřské dovolené a třináctiletý syn studuje gymnázium. Milujeme zimní lyžování v Alpách, a když se nám podaří týden společného volna, to je nejlepší relaxace. Modré nebe, slunce, okolo bílé hory, čistý vzduch a večer krásně unavené tělo. V létě mám ráda výlety na kole se synem a pak relaxaci na zahradě.
Jménem čtenářů Opery Plus děkujeme za odpovědi.
Vizitka:
Eva Dřízgová-Jirušová (1962) patří k vyhledávaným pěvkyním operního i koncertního repertoáru. Je hostem mnoha operních scén a spolupracuje s našimi nejlepšími orchestry včetně České filharmonie, Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, Brněnské filharmonie, nebo Janáčkovy filharmonie v Ostravě.
Její hlasové a technické dispozice jí umožňují interpretovat velmi široký repertoár jak v operní, tak kantátové, oratorní a písňové tvorbě, nevyjímaje symfonická díla Richarda Strausse a Gustava Mahlera. Díky své muzikálnosti je zároveň vyhledávanou interpretkou současné hudby. Zpívala téměř ve všech zemích Evropy, ale také v Japonsku, kde se mimo jiné představila v titulní roli Janáčkovy Lišky Bystroušky v japonské premiéře s Tokijským symfonickým orchestrem. Jednou z jejích nejvýznamnějších rolí je Rusalka, kterou zpívala na řadě scén (Národní divadlo Praha, Brno, Ostrava, Český Krumlov, Loket, Karlsruhe, L´Opera di Roma). Hostovala s mnoha zahraničními orchestry (například Mnichovská filharmonie, Filharmonický orchestr v Kolíně nad Rýnem, Göteborgs Symfoniker, Odense Symfoniorkester, Slovenská filharmonie a další).
V roce 1996 obdržela prestižní Cenu Thálie za nejlepší ženský výkon roku v oboru opera za roli Mimì v Pucciniho opeře La bohème a v roce 1998 tutéž cenu za titulní roli v Debussyho opeře Pelléas et Mélisande. Spolupracuje s Českou televizí a Českým rozhlasem.
Od roku 2000 se datuje její pedagogická činnost, a to na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a od roku 2008 také na katedře sólového zpěvu Ostravské univerzity.
(Zdroj: NDM Ostrava)
Foto archiv, NDM Ostrava / Daniel Jäger, Martin Popelář, Janáčkova konzervatoř Ostrava
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]