Pucciniho operní prvotina dnes koncertně v Bratislavě
Po nástupu nového vedení Slovenského národního divadla nezůstal ani v tamní opeře kámen na kameni, v zatím poslední sezoně musely být především z finančních důvodů zrušeny premiéry Pucciniho Manon Lescaut a posléze i Straussova Růžového kavalíra. Hlubší analýzu současného stavu bratislavské opery, tak jak ji pro náš portál napsal přední slovenský publicista Pavel Unger, jsme přinesli před časem (najdete ji zde).
Právě dnes přichází operní soubor Slovenského národního divadla alespoň v závěru sezony s jakousi „náplastí“ za zmíněné škrty – na program dodatečně zařazeným večerem, sestaveným z koncertního provedení orchestrálních částí oper italského versimu v první půli, ta druhá pak bude patřit taktéž koncertnímu provedení prvotiny Giacoma Pucciniho Le Villi (Villi, Villiové, ale též Bludičky, Divoženky).
Italský verismus budou v první půli dnešního večera zastupovat intermezza z Giordanovy Fedory (1898), Pucciniho Manon Lescaut (1893) a Leoncavallových Komediantů (1892) a také suita z méně známé opery Ermanna Wolfa-Ferrariho I gioielli della Madonna (Madonin klenot – 1911). Rané dílo Giacoma Pucciniho Le Villi nejspíš zná řada Bratislavanů z provedení vídeňské Státní opery, která jej před pár lety uvedla v jednom večeru s Janáčkovým Osudem v režii Davida Pountneyho a nastudování Simone Young.
Mladý Puccini teprve rok před vcelku úspěšnou premiérou své prvotiny, která se odehrála v květnu 1884 v milánském Teatro dal Verme, dokončil studium konzervatoře. Libreto Ferdinanda Fontany podle předlohy Alphonse Karra Les Willis má svůj původ v pověsti o nočních vílách, dívkách, které zemřely před svou svatbou a které o půlnoci vycházejí z hrobů, aby se mstili na kolemjdoucích mužích (jedná se tedy o stejný námět jako v případě Adamova baletu Giselle). Daleko vřelejšího přijetí se Pucciniho první opera dočkala o pár měsíců později při uvedení v Turíně, v přepracované dvouaktové verzi. I přes nevalné libreto už v této partituře dává skladatel o sobě vědět se svojí typickou melodickou invencí plnou barev i působivého sentimentu. Poměrně často je na koncertech uváděna La Tregenda, symfonická hudba ze 2. dějství této opery.
Nastudování dnešního večera v nové budově Slovenského národního divadla (s jedinou reprízou příští středu) se ujal rakouský dirigent Friedrich Haider, jako trojice protagonistů v Pucciniho opeře se představí australská sopranistka působící na Slovensku Louise Hudson, albánský barytonista Gezim Myshketa a domácí tenorista Ľudovít Ludha.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]