Stává se občas, že osobnost herce (zpěváka, tanečníka) splyne natolik s některou z rolí, které vytvořil, a tak vstoupí do širšího obecného povědomí především jako její interpret. A jestli se navíc tak stane za výjimečných okolností daných společenskou situací a atmosférou, ještě více to posílí obraz splynutí představitele a role. V plné míře to lze říci o pěvkyni, o níž její životopisec doktor Miroslav Pospíšil svého času na těchto webových stránkách napsal: „Byla poslední  heroinou operního souboru Národního divadla…“ Byla to Marie Podvalová a 5. září by se dožila sto pěti let. Marie Podvalová se narodila 5. září 1909 v Čakovicích. Své dětství ale prožila v obci Chrást na Mělnicku (dnes část obce Tišice), v samotném srdci středních Čech obestřeném mnohými bájemi a legendami. Už tento rodný kraj jakoby předznamenal budoucí zpěvaččinu hvězdnou kariéru. Především po matce zdědila hudební nadání a umělecké sklony. Od dětství se věnovala zpěvu, hře na housle a klavír a účinkovala v ochotnickém divadle. Chtěla být učitelkou, ale protože nesplňovala věk požadovaný pro přijetí ke studiu, navštěvovala průmyslovou školu. Zpěv začala studovat soukromě nejprve u Augusty Fassatiové a poté v letech 1933 – 1935 u výborné profesorky Pražské konzervatoře Doubravky Brambergerové. Jejím pedagogem na konzervatoři byl také výtečný dirigent Pavel Dědeček a režisér Ferdinand Pujman, kterého celý život respektovala jako vynikající uměleckou osobnost a snažila se důsledně plnit jeho náročné požadavky, spočívající v co nejdokonalejším možném propojení pěveckého a hereckého ztvárnění role s požadavky partitury a také s výtvarným pojetím inscenace s maximální precizností ve všech složkách projevu… Na doporučení Václava Talicha se ucházela o členství v brněnském operním souboru, kam byla v roce 1935 přijata jako sólistka.
Marie Podvalová se narodila 5. září 1909 v Čakovicích. Své dětství ale prožila v obci Chrást na Mělnicku (dnes část obce Tišice), v samotném srdci středních Čech obestřeném mnohými bájemi a legendami. Už tento rodný kraj jakoby předznamenal budoucí zpěvaččinu hvězdnou kariéru. Především po matce zdědila hudební nadání a umělecké sklony. Od dětství se věnovala zpěvu, hře na housle a klavír a účinkovala v ochotnickém divadle. Chtěla být učitelkou, ale protože nesplňovala věk požadovaný pro přijetí ke studiu, navštěvovala průmyslovou školu. Zpěv začala studovat soukromě nejprve u Augusty Fassatiové a poté v letech 1933 – 1935 u výborné profesorky Pražské konzervatoře Doubravky Brambergerové. Jejím pedagogem na konzervatoři byl také výtečný dirigent Pavel Dědeček a režisér Ferdinand Pujman, kterého celý život respektovala jako vynikající uměleckou osobnost a snažila se důsledně plnit jeho náročné požadavky, spočívající v co nejdokonalejším možném propojení pěveckého a hereckého ztvárnění role s požadavky partitury a také s výtvarným pojetím inscenace s maximální precizností ve všech složkách projevu… Na doporučení Václava Talicha se ucházela o členství v brněnském operním souboru, kam byla v roce 1935 přijata jako sólistka.
Měla štěstí, protože brněnská opera – tehdy pod vedením skvělých osobností, jakými byli šéf opery Milan Sachs a dirigent, dramaturg Zdeněk Chalabala a režiséři Rudolf Walter a Branko Gavella – byla pro mladé pěvce tou nejlepší školou. Okamžitě byla pověřena těmi nejnáročnějšími úkoly. Pro obor dramatického sopránu byla ideálně disponovaná už svými fyzickými předpoklady, ale především svým tmavým sopránem, s vynikajícími výškami, dokonale znějící střední polohou i hlubokými tóny. Díky čemu byla později schopná ztvárnit i role mezzosopránového oboru, ale také výrazným jevištním zjevem a mimořádně citlivými hereckými schopnostmi.
Shodou okolností mezi jejími prvními rolemi se sejdeme s dvěma variantami téže historické postavy, polské šlechtičny Mariny Mníškové. Nejdříve to bylo dne 7. listopadu 1935 v inscenaci Borise Godunova Modesta Petroviče Musorgského, kterou dirigoval Zdeněk Chalabala, jenž později stál u zrodu jejích mnohých velkých úspěchů na scéně Národního divadla. Zde mohla uplatnit všechny finesy svého dramatického pěveckého i hereckého projevu. Přesně o měsíc později ztvárnila Marinu ve Dvořákově Dimitriji. V Dvořákově opeře, kterou dirigoval tehdejší šéf brněnské opery Milan Sachs, mohla uplatnit dokonale všechny lyrické valéry svého projevu. Obě tyto role později patřily i k jejím neúspěšnějším. Je zajímavé, že během svého brněnského působení zpívala naše budoucí představitelka velkých českých sopránových heroin především role italského veristického repertoáru, jako byly Amélie ve Verdiho Maškarním plesu, Santuzza v Mascagniho Sedláku kavalírovi či velmi náročnou roli Madeleine v opeře Umberta Giordana Andrea Chénier. I v těchto postavách měla výbornou hudební průpravu díky dirigentovi Quidovi Arnoldimu, o němž i jinak k brněnským divadelním poměrům velmi kritický Karel Nedbal ve své memoárové knize Půl století s českou operou napsal, že italské věci dělal přesvědčivým, skoro autentickým způsobem.
Obě tyto role později patřily i k jejím neúspěšnějším. Je zajímavé, že během svého brněnského působení zpívala naše budoucí představitelka velkých českých sopránových heroin především role italského veristického repertoáru, jako byly Amélie ve Verdiho Maškarním plesu, Santuzza v Mascagniho Sedláku kavalírovi či velmi náročnou roli Madeleine v opeře Umberta Giordana Andrea Chénier. I v těchto postavách měla výbornou hudební průpravu díky dirigentovi Quidovi Arnoldimu, o němž i jinak k brněnským divadelním poměrům velmi kritický Karel Nedbal ve své memoárové knize Půl století s českou operou napsal, že italské věci dělal přesvědčivým, skoro autentickým způsobem.
Zazpívala si zde poprvé také Miladu ve Smetanově Daliborovi. Dále pak Kněžnu ve Dvořákově opeře Šelma sedlák a za zaznamenání stojí její výkony v tehdy na brněnském operním jevišti hojně uváděných ruských a sovětských operách, kterými byla Dáša v československé premiéře opery Ivana Dzeržinského Tichý Don či Černovláska v Klíčníku Vaňkovi skladatele Nikolaje Čerepnina. Na záskok také účinkovala ve své první janáčkovské postavě, kterou byla Rychtářka v Její pastorkyni. Marie Podvalová, kterou spojovalo s Brnem i její manželství s básníkem Zdeňkem Kriebelem, redaktorem brněnského rozhlasu, se vždy do Brna ráda vracela. V této souvislosti připomeňme její několikeré hostování v roli Emilie Marty v padesátých letech. V roli Milady se také poprvé pohostinsky představila dne 27. května 1937 na scéně pražského Národního divadla a sklidila mimořádný úspěch. Je zajímavé, že jejím partnerem v roli Dalibora v tomto představení byl vynikající brněnský tenorista Emil Olšovský. První roli, kterou zpívala na podzim toho roku už jako členka „Národního“ byla Santuzza v Sedláku kavalírovi. V březnu 1938 vytvořila pod taktovkou Václava Talicha postavu Hadačky ve světové premiéře opery Bohuslava Martinů Julietta. 18. května téhož roku při premiéře nové inscenace Smetanovy Libuše, kterou dirigoval Václav Talich a režíroval Ferdinand Pujman, poprvé vystoupila na jevišti Národního divadla v titulní roli této slavnostní opery. Ve vypjaté politické situaci se představení stalo něčím mnohem víc než mimořádnou uměleckou záležitostí, a nemalou zásluhu na tom měla Marie Podvalová svým perfektním oduševnělým pěveckým a hereckým projevem. Tato situace se opakovala díky komplikovaným společensko politickým procesům i po válce. Zde si neodpustím drobnou poznámku. Přejme maximální úspěch všem budoucím Libuším, ale ať tato nádherná opera a její proroctví působí jako oslava češství, české hudby a umění, stejně jako génia Bedřicha Smetany a nemusí přijímat další politické významy.
V roli Milady se také poprvé pohostinsky představila dne 27. května 1937 na scéně pražského Národního divadla a sklidila mimořádný úspěch. Je zajímavé, že jejím partnerem v roli Dalibora v tomto představení byl vynikající brněnský tenorista Emil Olšovský. První roli, kterou zpívala na podzim toho roku už jako členka „Národního“ byla Santuzza v Sedláku kavalírovi. V březnu 1938 vytvořila pod taktovkou Václava Talicha postavu Hadačky ve světové premiéře opery Bohuslava Martinů Julietta. 18. května téhož roku při premiéře nové inscenace Smetanovy Libuše, kterou dirigoval Václav Talich a režíroval Ferdinand Pujman, poprvé vystoupila na jevišti Národního divadla v titulní roli této slavnostní opery. Ve vypjaté politické situaci se představení stalo něčím mnohem víc než mimořádnou uměleckou záležitostí, a nemalou zásluhu na tom měla Marie Podvalová svým perfektním oduševnělým pěveckým a hereckým projevem. Tato situace se opakovala díky komplikovaným společensko politickým procesům i po válce. Zde si neodpustím drobnou poznámku. Přejme maximální úspěch všem budoucím Libuším, ale ať tato nádherná opera a její proroctví působí jako oslava češství, české hudby a umění, stejně jako génia Bedřicha Smetany a nemusí přijímat další politické významy. Libuše se pochopitelně nemohla v letech nacistické okupace hrát. Jakékoli uvedení českého titulu ovšem znamenalo v oné době i výrazný povzbuzující čin. Týkalo se to především Talichovy premiéry Dalibora v roce 1942, v němž Podvalová strhujícím způsobem ztvárnila Miladu. V této roli mohla zpěvačka naplno uplatnit celou šíří nuancí svého pěveckého a hereckého umění, jež tato role nabízí ve větší míře nežli přece jenom poněkud sošná Libuše. V pěti inscenacích ji zpívala ve dvou stech představení. Největšího ohlasu se patrně dočkala v Krombholcově a Paloušově inscenaci z roku 1949, v níž se v roli Milady představila publiku čtyřiašedesátkrát.
Libuše se pochopitelně nemohla v letech nacistické okupace hrát. Jakékoli uvedení českého titulu ovšem znamenalo v oné době i výrazný povzbuzující čin. Týkalo se to především Talichovy premiéry Dalibora v roce 1942, v němž Podvalová strhujícím způsobem ztvárnila Miladu. V této roli mohla zpěvačka naplno uplatnit celou šíří nuancí svého pěveckého a hereckého umění, jež tato role nabízí ve větší míře nežli přece jenom poněkud sošná Libuše. V pěti inscenacích ji zpívala ve dvou stech představení. Největšího ohlasu se patrně dočkala v Krombholcově a Paloušově inscenaci z roku 1949, v níž se v roli Milady představila publiku čtyřiašedesátkrát.
Postupně se objevila v řadě dalších čelných rolí českého repertoáru. Jmenujme alespoň Cizí kněžnu ve Dvořákově Rusalce (tuto roli zpívala a hrála v šesti inscenacích více jak třistapadesátkrát), Kněžnu v opeře Čert a Káča, titulní roli v Armidě, Julii v Jakobínu, Anežku ve Smetanových Dvou vdovách a Hedviku v Čertově stěně, titulní roli ve Fibichově Šárce a Beatrici v jeho Nevěstě messinské. Úspěšně si zazpívala a zahrála i Mařenku v Prodané nevěstě. Mezi její mimořádné výkony můžeme zařadit rovněž titulní postavu ve Foersterově Evě. V operách Vítězslava Nováka se představila především jako paní Eliška ve Zvíkovském raráškovi, dále pak jako Alžběta v Karlštejnu a Neznámá v inscenaci Dědova odkazu.
Mimořádně významná byla její setkání s tvorbou Leoše Janáčka. Její pojetí role Kostelničky v  Její pastorkyni či Emilie Marty ve Věci Makropulos patří historicky k vrcholům interpretace janáčkovských operních hrdinek… Byla Libuší při slavnostní premiéře Libuše, která se konala na den přesně osm let od jejího prvního vystoupení na Národním divadle, 27. května 1945. V této roli slavila doslova triumfy ve sto deseti představeních v pěti různých inscenacích… Naposledy si ji zazpívala 28. září 1969.
Byla Libuší při slavnostní premiéře Libuše, která se konala na den přesně osm let od jejího prvního vystoupení na Národním divadle, 27. května 1945. V této roli slavila doslova triumfy ve sto deseti představeních v pěti různých inscenacích… Naposledy si ji zazpívala 28. září 1969.
Její přečetní ctitelé se s ní mohli setkat v mnoha dalších rolích světového repertoáru. Kromě těch, které už zpívala dříve, ztvárnila skvělým způsobem Aidu, Toscu či Leonoru v Beethovenově Fideliu. Škoda, že poválečná doba výrazně nepřála tvorbě Richarda Wagnera. Pěvkyně ideálně disponovaná pro velké wagnerovské role se tak mohla setkat pouze s postavou Senty v Bludném Holanďanovi, kterou vytvořila brzy po příchodu do Prahy a po válce ve druhé polovině padesátých let s Venuší v Tannhäuserovi a posléze v šedesátých letech s Ortrudou v Lohengrinovi. S touto mezzosopránovou rolí se díky svým dispozicím a velkým schopnostem je využívat, vyrovnala znamenitě. Úspěšně se vypořádala i s řadou rolí v moderních operách jako například s postavou Kateřiny Ivanovny v Jeremiášových Bratrech Karamazových i Zdeny v opeře Pavla Bořkovce Paleček. A Márii Lengyelovny v opeře Miroslava Krejčího Poslední hejtman na motivy z Jiráskova románu Bratrstvo… V premiéře první verze Prokofjevovy Vojny a míru v červnu 1948 (dirigent Jaroslav Krombholc, režisér Ferdinand Pujman) výtečně ztvárnila typově ji velice blízkou, ale pro kontraalt psanou roli hraběnky Bezuchovové. Uznání si vydobyla i ztvárněním role čarodějnice Faty Morgany ve znamenité inscenaci opery Sergeje Prokofjeva Láska ke třem pomerančům, kterou dirigoval Jaroslava Krombholc a režíroval Georgij Ansimov.
Úspěšně se vypořádala i s řadou rolí v moderních operách jako například s postavou Kateřiny Ivanovny v Jeremiášových Bratrech Karamazových i Zdeny v opeře Pavla Bořkovce Paleček. A Márii Lengyelovny v opeře Miroslava Krejčího Poslední hejtman na motivy z Jiráskova románu Bratrstvo… V premiéře první verze Prokofjevovy Vojny a míru v červnu 1948 (dirigent Jaroslav Krombholc, režisér Ferdinand Pujman) výtečně ztvárnila typově ji velice blízkou, ale pro kontraalt psanou roli hraběnky Bezuchovové. Uznání si vydobyla i ztvárněním role čarodějnice Faty Morgany ve znamenité inscenaci opery Sergeje Prokofjeva Láska ke třem pomerančům, kterou dirigoval Jaroslava Krombholc a režíroval Georgij Ansimov.
Její poslední roli, kterou nastudovala před svým odchodem do důchodu, byla v roce 1972 role hraběnky Adelaidy v Arabelle Richarda Strausse. V této roli také 22. dubna 1973 naposledy vystoupila na jevišti Národního divadla.+++












 ===Rozsáhlá byla rovněž koncertní činnost Marie Podvalové, především ve sféře kantátové a oratorní tvorby. Její hlas si můžeme poslechnout na vynikajících nahrávkách z padesátých let, jež byly digitalizovány. Jedná se o Krombholcovo nastudování Smetanova Dalibora a Dvořákovy Rusalky a Fibichovu Šárku pod taktovkou Zdeňka Chalabaly anebo na profilovém CD se záznamem jejích nejslavnějších pasáží z českých oper.
===Rozsáhlá byla rovněž koncertní činnost Marie Podvalové, především ve sféře kantátové a oratorní tvorby. Její hlas si můžeme poslechnout na vynikajících nahrávkách z padesátých let, jež byly digitalizovány. Jedná se o Krombholcovo nastudování Smetanova Dalibora a Dvořákovy Rusalky a Fibichovu Šárku pod taktovkou Zdeňka Chalabaly anebo na profilovém CD se záznamem jejích nejslavnějších pasáží z českých oper.
Marie Podvalová zemřela v Praze dne 18. května 1992. Její urna, stejně jako urna jejího manžela se dočkaly po určitých peripetiích trvalého uložení na hřbitově v Chrástu na Mělnicku, kde prožila své dětství a kam se vždy ráda vracela. Na školní budově v Kostelci nad Labem, kde její někdejší docházku do měšťanské školy připomíná pamětní deska s nápisem: „Marie Podvalová, umělkyně vpravdě národní.“
Autor je bývalým dlouholetým ředitelem Divadla J. K. Tyla v Plzni a Národního divadla v Brně
Foto archiv ND / Jaromír Svoboda 

 
								 
					 
			 
                               