Puritáni v Palace Cinemas – Pokud jste neviděli, litujte

Uvedení záznamu boloňské inscenace Belliniho Puritánů společností Palace Cinemas do kin v Praze, Brně a Bratislavě (jako nejnovějšího pokračování mezinárodního projektu Opera in Cinema) bylo – co do ohlasu – bezpochyby stejně úspěšné jako původní pařížská premiéra této opery před rovnými 175 lety. Tehdy čtyřiatřicetiletý skladatel zažil v pařížském Théatre Italien díky svým Puritánům (uvedenými pod názvem I Puritani e i Cavalieri) skutečně obrovský triumf. Na poměrně chaotické libreto se totiž Bellinimu podařilo zkomponovat mistrovské dílo, o kterém netušil, že bude jeho poslední. Lednovou premiéru svých Puritánů Bellini přežil jej jen o pár měsíců, když 23.září 1835 zemřel na akutní břišní potíže.


Při komponování Puritánů Bellini věděl, že bude mít k dispozici skvělé sólisty, a tak se skutečně ničím neomezoval. V krajně obtížných partech přichází proto třeba u tenoristy s nečekaně vysokými tóny, ještě nad do té doby požadované vysoké C. Sopranistka se zase musela vypořádat s obzvláště náročnými koloraturami, které však narozdíl od počátků belcanta a samoúčelného předvádění se primadon v Puritánech dokonale vykreslují psychické trauma hlavní ženské postavy. Chybí také doposud obvyklé recitativy, orchestr zní nečekaně plasticky.


Záznam boloňského představení (jde o koprodukční inscenaci Teatro Comunale Bologna, Teatro Massimo di Palermo a Teatro Lirico di Cagliari) byl pořízen loni v lednu a skutečně snese ta nejpřísnější měřítka, která si lze v dnešní době představit: Má naprosto skvělé obsazení všech rolí bez jediného slabšího výkonu, špičkový orchestr i sbor a v neposlední řadě i působivou, důmyslně jednoduchou a přitom hlavně na italské poměry nenásilně moderní režii.

Dodávat cokoli k hlavním interpretům tak zvučných jmen, jako jsou Juan Diego Flórez (Arturo) a Nino Machaidze (Elvira), je prakticky zbytečné. Jsou oba takřka nedostižní, ve vrcholné formě, s technicky naprosto bezchybně vedenými hlasy, které navíc velmi dobře spolu ladí. V superlativech lze ale hovořit i o komkoli dalším – ať už to je Ildebrando D´Arcangelo (Giorgio), Ugo Guagliardo (Gualtiero) či Gabrielle Viviani (Riccardo). Uznání zaslouží i Michele Mariotti, orchestr pod jeho vedením byl skvěle barevný, četné ansámbly bezchybně vypilované a úchvatně vygradované. Dvaašedesátiletý režisér Pierlugi Pier´Alli pak už ke všemu dodal na své takřka prázdné scéně a dobových kostýmech jen onu pomyslnou třešničku na dortu: Nenásilné, ale přesvědčivé herecké vedení sólistů a jednoduchá, avšak nesmírně působivá stylizovaná gesta rukou u sboru. Toť vše.
Hodně silný zážitek, na který člověk hned tak nezapomene.

Vinzenzo Bellini:
I Puritani
Dirigent: Michele Mariotti
Režie, scéna a kostýmy: Pier´Alli
Sbormistr: Paolo Vero
Orchestra e Coro del Teatro Comunale di Bologna
záznam z ledna 2009
Palace Cinemas Praha, Brno a Bratislava 16.3.2010 (v rámci mezinárodního projektu Opera in Cinema)

Elvira – Nino Machaidze
Lord Arturo Talbo – Juan Diego Flórez
Sir Riccardo Forth – Gabriele Viviani
Sir Giorgio – Ildebrando D’Arcangelo
Lord Gualtiero Valton – Ugo Guagliardo
Sir Bruno Robertson – Gianluca Floris
Enrichetta di Francia – Nadia Pirazzini

www.palacecinemas.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments