Recenze CD: Patricia Janečková

1. 1
  2. 2

Patricia Janečková – talent bez manie(r)

Pred necelým rokom sa v speváckej galérii objavila nová tvárička. Mladučká, milá, usmievavá, no predovšetkým nesmierne nadaná. Vzišla z česko-slovenskej televíznej súťaže Talentmania, keď najvyšším počtom diváckych hlasov sa stala jej absolútnou víťazkou. Meno Patrcie Janečkovej, vtedy len 12-ročnej Slovenky s nemeckým rodným listom a ostravským trvalým pobytom, rýchlo preletelo oboma našimi republikami. „Dieťa“ televízií Markíza a Nova razom vstúpilo jednou nohou do sveta šoubiznisu a druhou do sfér klasickej hudby. Práve obdiv k opere a odvážna interpretácia árií predurčili Patriciin vzostup.

1. 1
  2. 2

Reakcí (28) “Recenze CD: Patricia Janečková

1. Úplně nerozumím tomu, proč se zabývat CD dvanáctileté školačky a řešit soutěže typu Česko hledá superstar. Pokud se té dívce dostane hudebního vzdělání, usadí se jí hlas a začne hudební kariéru, pak se tím má smysl zabývat. Teď mi to připadá jako Darinka Rolincová a Zvončeky Štastia :-)

2. Nezlobte se na mě, ale nechat zpívat Rusalku a Když mne stará matka dvanáctiletou holčičku je podle mne naprostá pitomost. Svědčí to o naprosté ignoranci a o tom, že interpretku budou využívat, vydělávat na ní a ukazovat ji jako cvičenou opičku na pouti, dokud nepřijde o hlas. O ten zpěvem takovéhoto repertoáru dříve či později zcela určitě přijde. Použít a zahodit, nebylo by lepší se vstupem do světa showbyznysu ještě počkat?

3. Patriciu nikto nevyuziva pre peniaze. Sama sa prihlasila do sutaze, sama chcela byt na televiznej obrazovke, potvrdila to vo viacerych rozhovoroch. Priprava, nahravanie CD a samostatne koncertne vystupenie boli pre nu zaujimave a motivujuce aktivity, znamenaju pre nu cennu skusenost. Ktorykolvek novinar sa ju moze na to spytat. Niekto venuje dietatu cennu skusenost, akusi exkurziu do sveta nahravania a koncertovania a ini ho obvinia zo zneuzivania dietata. Takto vnimam niektore komentare. Bratislavsky recital navstivili aj ti, ktori by inak na klasiku ani nesli. Album sa na Slovensku velmi dobre predava, siahli po nom aj ti, ktori by si inak klasiku nekupili. Podla mna to cele malo zmysel, neslo vobec o zneuzivanie dietata, len sa treba na to vediet pozriet z nadhladu. Pokial opernu obec vyslovene neurazila, co sa dufam nestalo a pritiahla novych posluchacov aspon ku ‚popularnej klasike‘, je to len dobre. Snad je kazdemu jasne, ze v jej veku nejde a nemoze ist o zrelu spevacku. Tento album je adresovany ludom, ktori jej fandili v Talentmanii, cize nie uzkemu opernemu publiku. Kto je v klasike doma a 13 rocnu pocuvat nechce, nech si to nekupi. Stovky, mozno tisicky laikov, ktorych ini ku klasike nedokazali pritiahnut, si to kupia. Hnevajte sa …

4. Pokud je CD určeno fanouškům jedné z řady děsivých „talentových“ soutěží, nechápu, proč se jeho kritika nachází právě na Opera Plus. Pokud by bylo jeho přínosem,že si ho koupí lidé, kteří o opeře nic netuší a CD jim pomůže najít k ní cestu, budiž. Nemohu se však zbavit dojmu, že opak je pravdou a svět opery pro ně zůstane velkou neznámou. Zpěv té dívenky totiž není operním zpěvem, není a nemůže být Rusalkou a píseň Když mne stará matka v jejím podání je výsměchem. Takže prosím, ať si fanoušci tuto operu-neoperu kupují, ale sem to opravdu nepatří.

5. Uvědomujete si vůbec dobu, ve které žijete? Nebo jak to vypadalo, když předváděli malého Mozarta? Když vám tohle téma vadí, nečtěte to:-) Jsou tací, které to naopak zajímá, když dvanáctiletá vydá CD s operními áriemi. Před tím přece nelze zavírat oči. Když se tu před nedávnem rozebíraly špeky Netrebko, tak to vám nevadilo, co?

6. Vám připadá normální rozplývat se nad repertoárem, se kterým mají co dělat zkušené operní zpěvačky, v podání malé holčičky? Nemá na ně ještě dost času? Neměla by zpívat něco hodícího se k jejímu věku i hlasu? Máte pravdu, že to vystihuje dobu, ve které žijeme. Senzace za každou cenu. Až si zničí tímto repertoárem hlas, najde se zase nějaká jiná.

7. Sorry to write in English, but I don’t speak Czech. I found this site through Classical Crossover UK site at:

Two points:
    1. Strictly technical. Some people are saying the pieces Patka sings are dangerous for her voice. Say that technically they are right. Say that technically they know what they are talking about. Say that Patka for her own good should sing repertoire appropriate for her current stage of development. More popular, more current, more appealing to general audience and less technically demanding. That’s one point. Let’s assume they are technically correct.

2. Those people seem offended that Patka even appeared on this web site. They seem offended and insulted that they even have to discuss Patka’s issues. They are not comfortable having to talk about her. They don’t want anybody from outside in their own little circles. Especially children. It is clear Patka is not welcomed in their world! The classical opera is so full or rigid technical rules, there is no room for popularity contest here. You see, exactly the same is happening to Jackie Evancho from USA. Those closed-minded opera snobs are incurable.

There is a TV show „So you think you can dance“, where kids dance contemporary choreography. It’s beautiful, full of youth and energy and very inspirational. And what? The world of classical ballet is putting it down. They ridicule the show, they ridicule the dancers.
    I understand none of those young dancers would succeed in the rigid world of classical ballet. But I also tell you – none of the classical ballet dancers would succeed on the TV show either! The show is not about technical rigid rules. It’s about emotions, about connection. They are two separate worlds. And they should never interconnect.

It all shows, not only from Patka’s experience, but also from Jackie’s, that the children are not welcomed in the classical opera world. Therefore they should NOT even try to get there! Leave the opera world alone! Do NOT do it. Focus on what you can sing and where your strength is – popular crossover inspirational pieces. Movie soundtracks, inspirational and religious music. Define, create and address your own audience. Forget the snobs. Forget the dead zombies! Whatever you do they won’t like it anyway!

Of course, it is possible that Patka actually DOES WANT to be an opera diva. If she does, then it’s also simple: don’t record any CD then because it draws negative criticism from those elitists, and then it may hurt your career in the future. Don’t sing on talent shows or on Viva Musicas or television. Grow up, go to the conservatory and then hope to be accepted as one of those elitists. We will have another one of those! If this is what she wants, then it’s perfectly OK!

And you agree with me then please come to the CCUK site and vote for Patka:

2

8. Dobrý den,

rád bych přidal svůj komentář k Patrícii.

Je faktem, že Paťka je moc mladá a i to, že má velký talent.

Moc bych se nezabýval tím, co zpívá, všichni, kteří máme nějaký vztah k hudbě, k opeře jsme si ve 12 letech zpívali „něco“ bez ohledu na náročnost, už jen z prostého zalíbení konkrétní písničky, árie (ano – nevydali jsme CD :) ).

Spíš bych se ptal, jak s talentem naložit?
    Názory kolegů – nemělo by se o tom psát na Opeře plus – možná ne, po kvalitativní stránce, ale – možná ano, vyjádřit podporu talentu, radu, jak ho rozvíjet do kvality, jak ho učit technicky správně zpívat.
    Ať si každý utvoří svůj názor.

Názor odborníků – zničí si hlas. Pravděpodobně ano, když ve svém věku bude zpívat technicky náročné árie ať už z období Bel Canta nebo pozdějšího.
    Nemusí to tak ale být.

Paťka a její rodiče by asi měli uvažovat nad hudebním vzděláním, aby nádherný hlas neupadl do zapomění, jak se v minulosti už nejednou stalo (je to samozřejmě na jejich rozhodnutí).

Já osobně si CD nekoupím, teď ještě ne. Počkám si, až možná jednou bude Paťka zpívat v opeře to, k čemu se její hlas hodí, co zvládne a jak jednou řekla jedna velice významná operní pěvkyně: „Bude naslouchat hlasu svého hlasu.“

Petr Grega.

9. Tie medialne pomenovania nie su z Patkinej hlavy. To dievca je skromne, nepocul som, zeby sama seba nazvala opernou spevackou. Podla mna ide jednak o nespravne robene PR zo strany jej blizkeho okolia a tiez o nevedomost laikov mimo opernych kruhov, ktori ked pocuju nieco s naznakom vibrata, co nie je pop, spevaka rovno nazvu opernym. Sam som na tu talkshow zvedavy, myslim, ze terminologicky to bude zabavne. Samotnej Patke vsak toto nedavajme za vinu. To dievca sa chcelo ukazat svetu, dokazalo presvedcit nielen rodicov, avsak su dalsie veci, ktore sa okolo nej deju a kde ona uz motuziky netaha, je na to primlada.
    Ide o ‚Vsechnoparty‘, show Karela Sipa, dnes o 21:20 na ČT1.

10. Video tu: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10090925908-vsechnoparty/ Patricia bola do talkshow uvedena za zvuku jej spevu v kratkej pasazi z Morriconeho ‚Vtedy na zapade‘, co je asi najpamatnejsi zazitok z Talentmanie. Uvedena bola tymito slovami Karla Sipa: Pratele, nasim dalsim hostem je, a troufam si rict tady u nas doslova nejmladsi operni pevkyne, doslova operni talent, protoze ona take se svym nadhernim opernim zpevem tady vyhrala jednu velkou talentovou soutez. Patricia Janeckova. Viaceri ste vyjadrili nazor, ze Patricia nie je operna spevacka a to, co spieva na debutovom albume, nie je operny spev. Zaujimal by ma vas nazor: – Ako mal Karel Sip Patku oslovit, mam totiz obavy, ze na takehoto spevaka a spievanie v Ceskej republike a na Slovensku ani nemame ‚nazov‘. – Ako docielit, aby ludia z medii nazyvali Patku spravne. Mimochodom, v hladisku sedel Patkin otec, ktoremu zda sa vobec nevadi, ked media Patku nazyvaju napriklad aj ‚najmladsia operna diva‘.

11. Rad by som este raz upozornil na moj predchadzajuci komentar (o 1 vyssie), ktory zial ostal bez reakcie. Dufam, ze Opera Plus moze sluzit aj ako prostrednik medzi opernou obcou a laickou verejnostou, cize tymi, ktori nie su z ‚operneho sveta‘, avsak maju nejake otazky, chcu sa dozvediet nieco viac. Odpovede na moje otazky ma velmi zaujimaju. Ak je nejaka ina, mozno vhodnejsia forma, ako mozem klast otazky, prosim dajte mi vediet.

Pre redakciu, v suvislosti s konverziou portalu: Vidim, ze pri vacsine mojich komentarov sa pomenovany pouzivatel bogi zmenil na Anonym, okrem jedneho pripadu. Da sa prosim zmenit Anonym na bogi v ostatnych mojich komentaroch? Ide o tie slovenske bez diakritiky, konkretne:
    25.11.2011 v 16:03 Patriciu nikto nevyuziva …
    25.11.2011 v 16:04 30 sekundove ukazky…
    25.11.2011 v 16:07 Video tu:

12. Dobré odpoledne
    z původního portálu jsme převáděli obrovský počet – cca 12.000 komentářů, i přesto zůstaly prakticky ve všech případech přezdívky komentujících zachovány. Z technických důvodů jsme to ovšem nemohli dodržet za období cca posledních 14 dnů před vlastním přechodem na nový formát a hosting. Děkujeme za pochopení.

13. Dobré poledne.

CD Patrície Janečkové jsem ještě neslyšel, ale určitě si ho pořídím. Vůbec nechápu, jak tady někteří pisálkové píší, že není možné, aby někdo ve dvanácti letech zpíval operu! Chápu, že Patrícia je ještě dítě, ale je to dítě velmi talentované. To je to samé, jako by tady někdo psal, že přece naní možné, aby Mozart ve svém útlém věku skládal! Tak to potom asi napsali ufoni, když ne on… Lidé, co tady haní Patrícii, by to samé psali ve své době i o Mozartovi. Hold.., někdo má prostě nevšední talent.., jak s ním naloží je už jen a jen na něm. Patrícia má vše před sebou a myslím, že na svůj věk je velmi vyspělá a cílevědomá, aby věděla, jak se prosadit. A věřím, že ty nepřející bláboly tady nečte. Přeji všem hezký den.

14. Patricia Janečková je božské zjevení; čistá, krásná a bohem obdařená. Děvčátko udivující svět. Mělo by se jí dostat ochrany před ziskuchtivými lovci senzací. Její rodiče – budou na to stačit? Zatím jí, to bezesporu, věnovali veškerou svoji péči a lásku. Jde však i o to, aby ji i ostatní dravé a bezcitné okolí respektovalo jako jedinečného reprezentanta lidství.
    Sdílím tedy podobné obavy jako: Anonym ze dne 25.11.2011. Nedělám si totiž iluze o schopnosti lidí vážit si darů přicházejících – nevíme odkud, proto říkáme z nebes…

15. Patriciu treba určite chrániť a som si istý, že jej rodičia to aj robia. Skôr sa obávam, aby prehnaná ochrana neznamenala udusenie talentu. Patricia sama chcela a chce verejne vystupovať, bol to jej nápad prihlásiť sa do Talentmánie. Keby táto jej túžba bola „v záujme ochrany dieťaťa“ udusená, ktovie, či by chcela spievať. Talent mladého Mozarta našťastie nikto neudusil.
    Aj po mesiacoch ma mrzí, čo tu podaktorí napísali. Je predsa celom nezmysel 12 či 13 ročnú porovnávať s dospelými trénovanými a študovanými opernými spevákmi. Nechápem, ako si to podaktorí mohli neuvedomiť. Patriciu treba porovnávať s jej rovesníkmi, oceniť jej túžbu spievať a zanietenie pre operu, podporiť jej talent a záujem, pozvbudiť ju. Podaktorí urobili presný opak a prejavili tu podľa mňa skôr schopnosť talent udusiť a odohnať.