Ředitel FOK Daniel Sobotka: Našemu publiku děkuji, kudy chodím

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Jako ředitel orchestru jste mimo jiné odpovědný za finanční zajištění své instituce. Jak je těžké získávat pro Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK peníze pro jednotlivé sezony? Lepší se to v posledních letech?
Situace ve financování orchestru ze strany hlavního města se v posledních letech výrazně zlepšila, už se necítíme být popelkou. Praha zajistila důstojné podmínky pro fungování a rozvoj orchestru. Přeci jenom fungujeme ve městě, kde je určitě šest velkých symfonických orchestrů, v tomto ohledu je zdejší prostředí vlastně konkurenční, a my musíme obstát. Kromě orchestrů jsou tady soukromí festivaloví pořadatelé a další subjekty. Není to jednoduché, ale věřím, že se nám daří mezi všemi nacházet své místo. Díky podmínkám ze strany Prahy můžeme mimo jiné angažovat zajímavé dirigenty i sólisty, což je, doufám, na programu posledních sezon dobře vidět. Ne že by to tak předtím nebylo, ale teď si můžeme dovolit jít ještě dál a výš. A v neposlední řadě se zlepšené financování v posledních letech promítlo i do nárůstu platů členů orchestru. Ti pak jsou, i z těchto důvodů, o něco hrdější, že patří k FOKu. A když se vám po všech těchto opatřeních podaří zvýšit příjem ze vstupného, tak se to do orchestru zase vrací.

Jak, jako šéf prestižní a normotvorné kulturní organizace, komentujete návrh státního rozpočtu na kulturu? Léta zmiňované jedno procento státního rozpočtu to ani náhodou nebude, navíc by do kultury mělo přijít méně peněz než vloni…
My na rozpočtu ministerstva kultury přímo závislí nejsme, jsme závislí na rozpočtu Prahy. Je pravda, že hlavní město dává na kulturu procentuálně víc než stát, než tato republika. V tomto ohledu jsme ve velmi dobrých rukou. Samozřejmě nevíme, co se teď stane, jestli třeba nebude Praha ve financování kultury kopírovat přístup státu. Praha je, a to i v klasifikaci Evropské unie, bohatý region. Tak uvidíme.

Jste spokojeni s návštěvností koncertů a vašich dalších projektů?
Ano, jsme spokojeni. Za poslední roky se návštěvnost velmi zvýšila, jsme za to rádi, jsme rádi za to, jaké máme publikum. Mimochodem – ona událost s uzavřením Smetanovy síně nám pomohla poznat naše publikum o něco víc, ve složité situaci. Řekli jsme si, že chceme s publikem komunikovat férově a jasně. Dostali jsme zprávu, že Smetanova síň bude na čtyři týdny uzavřena. Mohli jsme improvizovat, třeba ze dvou koncertů udělat jeden a přesunout ho například do Fora Karlín, další pak uspořádat třeba v Rudolfinu a další zase někde úplně jinde. Bylo by to velmi složité, tak jsme si řekli: zachováme se férově a en bloc zrušíme čtyři týdny. Vraceli jsme vstupné, vraceli jsme poměrnou část abonmá, a snažili jsme se o tom všemi dostupnými prostředky všechny informovat. Když tohle všechno přešlo, přišli jsme s dobrými zprávami, a v květnu jsme pro naše posluchače uspořádali děkovný koncert. I koncert Renée Fleming je mimořádný, nad plán, původně na programu nebyl a v programovém katalogu této sezony ho nenajdete.

Takže odměna publiku za jeho klid a pochopení…
Ano, to všechno jsme velmi ocenili. Posluchači situaci chápali, i když třeba někteří podotýkali, že něco podobného ještě nezažili. Vzájemně jsme komunikovali a rozuměli jsme si. Vlastně jsme se tak s publikem seznámili blíž. A znovu musím říct, že jsme za naše publikum velice rádi. Žijeme v době, která je složitá, nervózní, bortí se normy slušného chování, a my všichni společně jsme tu nenadálou situaci zvládli velmi kultivovaným způsobem. To nám dalo další energii. Kudy chodím, tudy našemu publiku děkuju!

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat