Rolando Villazón znovu za režijním pultem, tentokrát v Düsseldorfu

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (91). Týden od 24. do 30. dubna 2017. V dnešním vydání najdete: Rolando Villazón pokračuje v režijní kariéře. Mozartovské dny v Drážďanech. Henzeho Elegie za mladé milence v Theater an der Wien. Vídeňská výstava Marie Terezie a hudba. Nahrávka týdne – Lohengrin Marka Eldera z Amsterdamu. Operní humor: Lauritz Melchior na vlastní dietě.


Rolando Villazón pokračuje v režijní kariéře
Již po šesté zasedl na pomyslnou režisérskou židli mexický tenorista Rolando Villazón, tentokrát aby připravil pro Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu známou Donizettiho operu buffu Don Pasquale.

Umělci s velkým smyslem pro humor zcela určitě takováto komická operní látka navýsost vyhovuje. Jeho první režijní spolupráce s düsseldorfským operním souborem se podle prvních dostupných kritik určitě povedla a sobotní premiéra (29. dubna 2017) sklidila salvy smíchu na otevřené scéně, stejně jako ovace na konci představení.

Rolando Villazón přesunul režisér děj do současnosti s četnými odkazy na soudobou popkulturu a reklamní postupy.

Gaetano Donizetti: Don Pasquale – Lucio Gallo (Don Pasquale), Daniel Djambazian (Notar), Dmitri Vargin (Doktor Malatesta), Elena Sancho Pereg (Norina) – Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf 2017 (zdroj operamrhein.de / foto © Thilo Beu)

V titulní roli vystupuje italský barytonista Lucio Gallo. Vynikající Falstaff, Macbeth, Baron Scarpia, ale i Nabucco a Jago tak připojuje další postavu do svého bohatého repertoáru, kde ale mají i komické party své místo. Mezi dosud ztvárněné komické role tohoto zpěváka patří také Gianni Schicchi v londýnské Covent Garden (2011 a v letošních reprízách inscenace) a Madridu (2015) nebo loňský Dulcamara z Donizettiho Nápoje lásky z Curychu.

Mladou i půvabnou Norinou je místní koloraturní hvězda Elena Sancho Pereg (původem z Baskicka), která zde vytvořila řadu předních rolí svého hlasového oboru (Zerlina, Gilda, Oskar, Olympie, Sofie v Růžovém kavalíru nebo Zerbinetta). Rozmarná ženuška Norina je v tomto případě jejím debutem v této roli. Jako Ernesto hostoval mladý rumunský tenorista Ioan Hotea, který především na německých a rakouských jevištích sklízí úspěchy jako Alfredo, Nemorino nebo Rossiniho Almaviva (v této roli také vystoupí po prázdninách i ve Vídeňské státní opeře). Ansámbl doplňuje Dmitri Vargin jako Malatesta. Dalším debutantem na düsseldorfské operní scéně je dirigent Nicholas Carter z Austrálie.

Rolando Villazón se tohoto i následujícího roku hodlá věnovat více pěvecké kariéře než dalším režiím. Na letním festivalu v Baden-Badenu vystoupí jako Titus v Mozartově La clemenza di Tito, v salcburské inscenaci Händelova Ariodanteho by měl ztělesnit Lurcania. Na rok 2018 pak jeho stránky i server Operabase ohlašují Fausta a Lenského ve Wiener Staatsoper a festival v Baden-Badenu v červenci 2018 by měl přinést roli z opravdu vzdáleného hlasového oboru – Papagena z Mozartovy Kouzelné flétny.


Mozartovské dny v Drážďanech

Semperoper Drážďany (zdroj FB Semperoper)

Přehlídka pěti mozartovských inscenací a několik koncertů tvořily letošní ročník Mozart-Tage v Semperoper v čase velikonočním. Pět inscenací z repertoáru bylo obsazeno jak předními interprety z domácího souboru, tak uznávanými zpěváky z Evropy i zámoří. Festival, probíhající ve dnech 14.– 28. dubna 2017, nabídl po dvou představeních oper La clemenza di Tito, Únos ze serailu, Figarova svatba, Così fan tutte a Don Giovanni. Operní program doplnilo pět představení Mozart-Pasticcio, které shrnuje všechny tři opery da ponteovské trilogie do jednoho večera (a to dokonce do délky 1 hodiny) na scéně studiové scény Semper Zwei, a také tři koncertní akce, jejichž programovou součástí byla hudba Wolfganga Amadea Mozarta.

Vynikající byla nabídka operních hostů. V La clemenza di Tito například vystoupili italský tenorista Giuseppe Filianoti jako Titus a francouzská sopranistka Véronique Gens jako Vittelia, v Únosu ze serailu Konstanci zpívala Simona Šaturová (recenzi připravujeme), Hrabětem Almavivou ve Figarově svatbě se stal Christoph Pohl a skvělé obsazení nabídl i Don Giovanni. Americký barytonista Lucas Meachem zpíval titulní úlohu, Švédka Maria Bengtsson Donnu Annu, Američanka Danielle de Niese pak Donnu Elviru. Za dirigentským pultem stál ve třech inscenacích v Drážďanech často působící Omer Meir Wellber a představení opery Únos ze serailu řídil známý dirigent Christopher Moulds.

Semperoper nabízela speciální zlevněné permanentky na dva cykly pěti Mozartových oper (s celkovou slevou 30 procent oproti běžnému vstupnému) v cenovém rozsahu 370 až 170 euro. Tento dvoutýdenní festival mozartovské opery a hudby by mohl být dobrou inspirací především pro pražské Národní divadlo.


Henzeho opera v Theater an der Wien
Theater  an der Wien jako premiéru pro měsíc květen 2017 připravilo inscenaci oceňovaného, ale málo uváděného operního titulu Hanse Wernera Henzeho Elegie für junge Liebende (Elegie za mladé milence). Německý skladatel (1926–2012) je dnes počítán ke klasikům moderní hudby dvacátého století. Jeho četné opery a balety se kromě hudebních kvalit vyznačují i volbou známých literárních látek nebo librety předních literátů své doby.

Hans Werner Henze (zdroj commons.wikimedia.org/foto Eytan Pessen)

Taková je i opera Elegie za mladé milence na libreto Wystana Hugha Audena a Chestera Kallmana, jejímž tématem je vznik uměleckého díla, problém inspirace a sobectví umělce. Hlavní role básníka Gregora Mittenhofera byla od počátku zamýšlena pro pěvecké a herecké mistrovství legendárního barytonisty Dietricha Fischera-Dieskaua. Ten ji také v úspěšné premiéře roku 1961 ztvárnil na schwetzingenském festivalu, který si dílo objednal. Skladatel pak dílo v roce 1987 zásadně přepracoval.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat