Romantický večer s Isabellou Faust
PKF – Prague Philharmonia pozvala na svůj sobotní abonentní koncert 25. dubna slavnou německou houslistku Isabellu Faust, aby s ní provedla Schumannův Koncert d moll. Na tomto večeru se hostitelský orchestr předvedl ve třech rolích – jako malé komorní těleso o patnácti hráčích ve Stravinského Dumbarton Oaks, jako doprovod v Schumannovi a konečně jako symfonické těleso v Brahmsově Serenádě č. 1 D dur. Koncert řídil jako host německý dirigent Philipp von Steinaecker.
PKF – Prague Philharmonia klade důraz na komorní způsob hry a umění interakce mezi hráči, z čehož čerpá své kvality. Proto mě překvapilo, že v Koncertu pro komorní orchestr Es dur „Dumbarton Oaks“ Igora Stravinského nepodala tak precizní výkon, jak jsme u ní zvyklí. V první části Tempo giusto se objevila místa s mírně neladícími dechy, na začátku třetí věty Con moto také, druhá věta Alegretto proběhla vcelku nezajímavě, bez výrazu. V Schumannovi se těleso pochopitelně rozrostlo a vytvořilo velmi slavnostní zvuk. Isabelle Faust přišla v nekonvenčním růžovomodrém šosatém fráčku a kalhotách, její klukovsky krátké vlasy ještě podtrhly mladistvě křehký vzhled.Je to drobná žena a většinu času také hraje jemně. Než najednou přijde nějaká virtuózní pasáž, kterou Isabelle vypálí se sebejistotou a ohnivou finesou. To je pro ni celkem typické – hraje s elegancí, mazlí se s tóny (druhá věta) a pak výraz změní, přitvrdí a na povrch se prodere její nekompromisní virtuozita. Orchestr se dokázal houslistce naprosto přizpůsobit, krásně zvládal pianissima, aniž by interpretku zastínil, a jinde zase dramaticky rozepjal zvuk do symfonických rozměrů.Zatímco Isabelle Faust hrála Schumanna z not, dirigent Philipp von Steinaecker noty na druhou půlku koncertu nepotřeboval – dlouhou Brahmsovu Serenádu řídil zpaměti. A ještě jedna změna se udála: houslisté a violisté tuto část koncertu odehráli vstoje, zbytek nástrojových skupin samozřejmě zůstal sedět. Hraní vstoje praktikují některé smyčcové orchestry (například Bohdana Warchala) snad kvůli větší koncentraci podobné sólovému výkonu. Zatímco v první polovině večera se dirigent von Steinaecker příliš neprojevoval, nyní se jeho gesto i výraz více zdramatizovaly, bylo vidět, že má partituru „pevně v paži“. Šestidílná Brahmsova Serenáda vyzněla monumentálně, ve slavnostním lesku, člověk by v této orchestraci jen stěží hledal skromnou komorní verzi, kterou Brahms původně zamýšlel pro oktet. Philipp von Steinaecker pochází z Hamburku, začínal jako violoncellista a byl jedním ze zakládajících členů Mahlerova komorního orchestru s Claudiem Abbadem. Působil u Orchestra of the Age of Enlightenment, založil vlastní orchestr Musica Saeculorum, s nímž se věnuje barokní a klasicistní hudbě.
Hodnocení autorky recenze: 80 %
Orchestrální cyklus PKF – Prague Philharmonia
Dirigent: Philipp von Steinaecker
Isabelle Faust (housle)
PKF – Prague Philharmonia
25. dubna 2015 Dvořákova síň – Rudolfinum Praha
program:
– Igor Stravinskij: Koncert pro komorní orchestr Es dur „Dumbarton Oaks”
– Robert Schumann: Koncert pro housle a orchestr d moll, WoO 23
– Johannes Brahms: Serenáda č.1 D dur, op. 11
Foto Milan Mošna
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]