Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Rudolfinum zalilo brucknerovské tsunami
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeZ domova

Rudolfinum zalilo brucknerovské tsunami

„Alexandr Liebreich uvádí…“ Tak se jmenují koncerty s novým německým šéfdirigentem SOČRu, který je současně uměleckým ředitelem tělesa a ještě do konce sezony dosluhuje v rozhlasovém orchestru v Polsku. Budiž řečeno, že koncerty, které uvádí, mají zajímavou dramaturgii: 29. dubna 2019 to byl Bruckner, na příští koncert 6. května je naplánován Hindemithův Malíř Mathis a Brahmsův Klavírní koncert s Lukášem Vondráčkem.

Svatava Barančicová
Publikováno 01/05/2019
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Alexander Liebreich, SOČR – Rudolfinum 29.4.2019 (foto Filip Jandourek)

Na poslední dubnový koncert SOČRu jsem se vydala kvůli Brucknerovi. Jeho obří symfonie – jak délkou, tak parametry tělesa – se tak často na koncertních programech nevyskytují. Nakonec ale na mě udělala větší dojem skladba v první polovině koncertu: Smuteční hudba Witolda Lutosławského. Autor ji zkomponoval jako poctu jinému skladateli – k desátému výročí úmrtí Bély Bartóka. Je určena pouze pro smyčce, v jediné větě bez přerušení se docela přehledně vystřídají čtyři části: Prolog, Metamorfózy, Apogeum a Epilog. Z violoncell a basů na počátku vyroste mohutný oblouk fascinující síly a barevnosti, v další části se rozdrobí na pizzicata a tremola, pak se roztančí v rychlé části a na závěr opět spojí v robustním unisonu.

Každý úsek má odlišnou náladu a výraz, promlouvá sugestivně k posluchači, přestože se jedná o atonální hudbu. Orchestr podal Smuteční hudbu s velkým zaujetím, v rychlých částech možná byla intonace houslí o něco méně koncentrovaná, ale v převažující většině skladby byla souhra zdařilá a zvučnost i dynamika velmi působivá. Poslední takty končí několika tóny v napjatém tichu, o to víc zamrzelo, že koncentraci vyrušil opět nějaký mobil z publika. Horší chvíli si ani vybrat nemohl. Koncert se navíc živě vysílal na Vltavě a šel do sítě rozhlasů Eurorádia. Nenastala už doba, kdy by se mobily měly odkládat v šatně do boxů s klíčkem jako na koupališti? Nebo co zapnout na dvě hodiny rušičky mobilů v sále?

Alexander Liebreich, SOČR – Rudolfinum 29.4.2019 (foto Filip Jandourek)

Po přestávce byla na programu jediná skladba: Brucknerova Symfonie č.7 E dur. Je to první Brucknerovo dílo, které svému tvůrci přineslo v roce 1884 slávu – v jeho šedesáti letech. Bruckner byl zapáleným obdivovatelem Wagnera, pod jeho vlivem začal coby nesmělý varhaník z Lince tvořit, věnoval mu svou Třetí symfonii a také jeho Sedmá nese wagnerovský akcent: reaguje na úmrtí „mistra mistrů“ v roce 1883. Připomíná to zařazením speciálních wagnerovských tub do orchestru. Pocta mrtvému skladateli je tedy také dramaturgická spojnice mezi oběma polovinami koncertu.

Alexander Liebreich, SOČR – Rudolfinum 29.4.2019 (foto Filip Jandourek)

Obrovská partitura Brucknerovy Sedmé symfonie přináší nezvyklé délky vět (Beethoven by se do jedné věty vešel s celou symfonií), bombastickou dynamiku, která neustále roste a vrcholí, podobně jako u Wagnera, heroická témata a nekonečný patos. Orchestr svědomitě naplnil dynamické vlny a krásné melodie velkým romantickým zvukem, o trochu méně se dařila některá sóla či vstupy skupin v dechové sekci (trubky, trombony). Wagnerovské tuby okořenily zvuk orchestru svým drsným témbrem, v některých místech (druhá věta) zněly jejich disonance jako strašidelný hlas ze záhrobí. Tato pomalá věta je asi nejvíce wagnerovskou apoteózou. Před třetí větou si orchestr musel přeladit, přece jen délka a intenzita hry si to u některých nástrojů vyžádala. Celá symfonie trvá hodinu a půl.

Dirigent Alexander Liebreich se snažil energickým gestem neztratit tah a tlačit celý ten kolos kupředu, nicméně v rozvláčném Finale (až na Scherzo skladatel ve všech větách skutečně přikazuje „langsam“ nebo „nicht schnell“) už mi ta interpretace připadala únavná, všechny věty stejně dramatické a hlučné…  Ale mohlo to být i subjektivní naladění – při pondělku je Bruckner docela nálož. Na druhé straně je dobře, že se SOČR pouští do tak ambiciózních dramaturgií, je to velké obohacení pražské sezóny.

 

Hodnocení autorky: 70%

 

Alexander Liebreich uvádí Brucknera
Praha, Rudolfinum – 29. dubna 2019 (19:30 hodin)

Witold Lutosławski: Smuteční hudba
Anton Bruckner: Symfonie č. 7 E dur

Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Alexander Liebreich – dirigent

 

TémataAlexander LiebreichAnton BrucknerSEZSymfonický orchestr Českého rozhlasu
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Hvězdné tváře MHF Leoše Janáčka 2019
Další článek Na soutěž Pražského jara se sjedou mladí hudebníci z celého světa
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up