Na soutěž Pražského jara se sjedou mladí hudebníci z celého světa

Mezi 7. a 14. květnem 2019 se uskuteční 71. ročník Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro, do které se přihlásilo 404 mladých hudebníků ze 49 zemí světa, aby soutěžili v oborech hoboj a flétna. Ve výběrových předkolech bylo na základě poslechu zaslaných nahrávek vybráno přibližně sto mladých hudebníků, kteří přijedou soutěžit do Prahy.
Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro 2018 (foto Ivan Malý)

Všechna kola jsou otevřena veřejnosti a vstupenky na ně již v prodeji. Finálová kola za doprovodu PKF – Prague Philharmonia a Komorního orchestru Pražských symfoniků se uskuteční ve Dvořákově síni Rudolfina 13. a 14. května 2019.

„Pokud můžeme soudit dle poslechových předkol, hráčská úroveň kandidátů je opět vysoká a je se na co těšit,“ odhaduje tajemník soutěže Michal Vencl. „Více se samozřejmě ukáže v samotné květnové soutěži.“

Program je sestaven tak, aby mladí hudebníci mohli prokázat skutečnou šíři svých talentů. Pro jednotlivá kola musejí nastudovat repertoár od baroka až po současnou skladbu napsanou přímo pro soutěž Pražského jara – ta je povinná v druhém kole soutěže.

Výsledky obou oborů budou vyhlášeny v Sukově síni po skončení finálových kol a poradě poroty. Hobojová soutěž bude znát svého vítěze 13. května ve 22:15, flétnová 14. května ve 22:45. Slavnostní předávání cen se uskuteční ve středu 15. května v 11:00 hodin v Brožíkově síni Staroměstské radnice.

Rostoucí mezinárodní význam a inspirující vliv Soutěže Pražské jaro pro český hudební život
a hudební školství dokládá úspěch tohoto tradičního paralelního projektu v grantových řízeních Ministerstva kultury i Hlavního města Prahy. Oba subjekty tak poskytují Soutěži přímou podporu.

Změna v hobojové porotě
„S lítostí jsme přijali zprávu, že se Emanuel Abbühl ze zdravotních důvodů nebude moci zúčastnit jako porotce letošní soutěže,“ uvádí Michal Vencl. „Podařilo se nám však zajistit vynikající náhradu – předního francouzského hobojistu Jeana-Louise Capezzaliho. Je nositelem cen z mezinárodních soutěží v Ženevě (1982) a Pražského jara (1986).“

Jean-Louis Capezzali byl roku 1984, tedy ve věku pětadvaceti let, jmenován sólohobojistou Orchestre Philharmonique de Radio France. V roce 1992 získal místo profesora na Conservatoire National Supérieur de Musique v Paříži, kde předtím působil jako asistent Maurice Bourguea. Od roku 1998 vyučuje na Conservatoire National Supérieur de Musique v Lyonu, kde vede katedru dřevěných dechových nástrojů. Od roku 2008 je také profesorem na Haute École de Musique v Lausanne.

Každoročně vede kurzy hoboje a komorní hudby na Britten school, Institut Supérieur de Musique v Périgueux, a školí další generaci hobojistů na mezinárodních akademiích jako jsou například Francouzsko-česká hudební akademie v Telči, MusicAlp à Courchevel a na festivalu Pablo Casals v Prades.

Jako sólista vystupuje s mnoha orchestry: Orchestre National Bordeaux Aquitaine, Orchestre de chambre de Paris, Orchestre de chambre de Toulouse a je pravidelně zván k vystoupením v Číně, Japonsku, Koreji, na Tchaj-wanu, ve Skandinávii, v Rusku, Německu, Španělsku, Polsku, České republice a USA.

Mladé talenty a jejich mentoři
„Pražské jaro svou mezinárodní hudební soutěž nepojímá pouze jako klání, jehož hlavním cílem je předvedené výkony bodově ohodnotit a ocenit ty nejlepší. Chceme mladé umělce inspirovat, zprostředkovat setkání s významnými umělci, kteří jsou v porotě,“ podtrhuje ředitel festivalu Roman Bělor. „I proto pečlivě dbáme o to, aby se ti, kteří nepostoupili z druhého kola, mohli setkat s členy poroty a zeptat se na postřehy a doporučení, na co se ve svém dalším uměleckém růstu zaměřit.“

Pražské jaro dále využije přítomnosti takto významných uměleckých osobností v porotě k uspořádání dvou mistrovských kurzů.

K aktivní účasti se do konce března mohli hlásit studenti hudebních škol, této možnosti využilo několik desítek zájemců. S vybranými účastníky se 11. května setká legendární flétnista András Adorján, hobojista slavného Clevelandského orchestru Jeffrey Rathbun tak učiní 14. května. Mistrovské kurzy ale mohou jako diváci navštívit i zájemci mimo hudební školy, ovšem z důvodu omezené kapacity je nutné prostřednictvím webových stránek festivalu zakoupit vstupenku.

„Uvědomujeme si přínos mentoringu v hudebním vzdělávání, kdy renomovaná osobnost předává zkušenost svým mladým kolegům. Jak inspirativní a určující takové setkání může být,“ zamýšlí se Roman Bělor. „Proto se pod křídly Pražského jara v projektu nazvaném Salon ZUŠ představí první absolventi stipendijního programu MenART pro žáky ZUŠ.“

Stane se tak 31. května v Anežském klášteře v programu netradičního putovního koncertu. Průvodci na fascinující cestě uměním jim byli v oblasti hudby Tomáš Netopil, Ivo Kahánek, Kateřina Kněžíková, Beata Hlavenková, Terezie Kovalová a Lenka Nová. Za tímto stipendijním programem mentoringu uměleckého vzdělávání, do kterého bylo v prvním ročníku vybráno 140 stipendistů, taktéž stojí Nadační fond Magdaleny Kožené.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na