S novým CD operu neopouštím, ujišťuje Renée Fleming
Sopranistka Renée Fleming, nahrávací společnost Decca i její public relations agentura včera na tiskové konferenci v New Yorku před uvedením nového alba indické rockové hudby Dark Hope, které 8. června v Evropě vstoupí do prodeje, vzkázaly všem fanouškům, že tato nahrávka není multižánrový projekt (takzvaný crossover), a že sopranistka neopouští svět vážné hudby. Právě o tom se totiž začalo v posledních týdnech spekulovat.
Proč tolik vysvětlování a humbuku? V hudebním světě je přece běžné, že operní zpěváci se pouštějí do nahrávek neoperních projektů. První multižánrový projekt pochází už z počátku éry prvních zvukových záznamů, kdy třeba Caruso zbohatl na nahrávkách populárních písní jako For You Alone a Over There stejně, jako na nahrávkách árií La donna è mobile a Vesti la giubba. Na začátku těchto pokusů byla chuť operního zpěváka zkusit zpívat a nahrát i něco jiného, než operu. V roce 1940, kdy wagnerovská sopranistka Helena Traubel nahrála populární Oh, What a Beautiful Mornin’ a Take Me Out to the Ballgame, její fanoušci šíleli nadšením. “Pop odbočka” Traubel přitom zahrnovala zpívání v nočních klubech a kabaretních show v podnicích na Broadway. Nahrávky ne, ale účinkování v těchto show ji nakonec uškodilo, protože přestala dostávat nabídky od věhlasných operních domů. Plácido Domingo v roce 1981 natočil populární album Perhaps Love. Odpůrci ho odrazovali, ale album se během měsíce dostalo na špičku světových hitparád, podobně jako třeba multižánrová alba Pavarottiho. To samé dělají i mnozí populární umělci, kteří rádi zabrousí do oblasti opery a jednu nebo dvě skladby ve svých albech přejímají v remixu z operní tvorby. Známá tím byla Barbara Streisand.
Pro Renée Fleming to navíc není první multižánrový projekt. Známé je její album z roku 2005 s názvem Haunted Heart – smíšená nahrávka populárních skladeb a klasiky (například úryvků z Bergova Wozzecka), obsahující také jazzové skladby. Fleming si navíc v průběhu studií vydělávala zpěvem s jazzovým triem v klubech v Postupimi či New Yorku a k jazzu má tak stále blízko.
Světoví kritici reagují: Není třeba nic vysvětlovat, není třeba fanoušky ujišťovat! Je dobré, že operní umělkyně takového formátu dokáže natočit album indické rockové hudby a ukázat své vrcholné umění interpretace i v jiném hudebním žánru.
zdroj: NYT
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]