Saleem Ashkar v dubnu přednese další čtyři Beethovenovy sonáty včetně slavné „Měsíční“
Předposlední koncert klavíristy Saleema Ashkara z koncertní série kompletního uvedení Beethovenových klavírních sonát Saleem Ashkar Beethoven Residency se uskuteční 16. dubna. V Anežském klášteře na koncertním křídle D 282 renomované firmy C. Bechstein zazní jedno z nejslavnějších děl světové klavírní literatury – Měsíční sonáta. Bude to jedna ze vzácných příležitostí slyšet dílo ve výsostné interpretaci charizmatického izraelsko-palestinského klavíristy, který uchvacuje precizností i procítěným provedením. Saalem Ashkar se řadí mezi nepříliš početnou skupinu interpretů, kteří v minulých dvou stech letech dokázali provést celý gigantický a geniální cyklus 32dvou Beethovenových skladeb určených pro klavír. Celý cyklus Beethovenových klavírních sonát postupně Saleem Ashkar vydává i u prestižního labelu Decca. V rámci dubnového večera zazní také Sonáta č. 4 Es dur op. 7, Sonáta č. 25 G dur op. 79, Sonáta E dur op. 109. Saleem Ashkar Beethoven Residency pak umělec zavře v Anežském klášteře 4. června.
Firma C. Bechstein připravila cyklus ve spolupráci s Národní galerií v Praze. Vstupenky jsou v předprodeji na webových stránkách projektu www.beethoven-residency.cz a v síti colosseumticket.cz. Závěrečný koncert série se uskuteční 4. června 2018.
Dubnový koncert série Saleem Ashkar Beethoven Residency zahájí Beethovenova Sonáta č. 4 Es dur op. 7, kterou autor komponoval roku 1796 v Prešpurku, tedy v dnešní Bratislavě. Jeho hostitelkou a také soukromou žačkou byla hraběnka Anna Luisa Barbara Keglevich, přáteli zvaná Babetta – a právě jí skladbu věnoval. Po této sonátě, jedné z Beethovenových nejdelších, zazní již zmíněná slavná Sonáta č. 14 cis moll op. 27 zvaná Měsíční. Sonáta měla původně obecnější podtitul Quasi una fantasia a Beethoven ji dokončil roku 1801 a věnoval hraběnce Giuliettě Guicciardi, jedné ze svých žaček. Romantizující odkaz na „měsíční svit“ je až pozdějším dílem jednoho z dobových hudebních kritiků. Třetí v pořadí zazní kratší Sonáta č. 25 G dur op. 79, které se pro výrazný motiv z první věty, tvořený třemi tóny – g, b, g, říká někdy Kukačka. Posledním dílem dubnového večera bude jedna z posledních Beethovenových sonát z roku 1820. Sonáta E dur op. 109 zachází poměrně volně s tradiční sonátovou formou. Centrem je třetí věta, která má podobu sledu velmi individualizovaných variací. Sonátu věnoval, tehdy již hluchý Beethoven Maximiliane Brentanové, dceři své dlouholeté přítelkyně Antonie Brentanové.
Saleem Ashkar, přemýšlivý charizmatický palestinsko-izraelský umělec z Nazaretu, učaroval posluchačům řady světadílů. Za interpretaci Beethovenova díla sbírá ocenění na mezinárodních scénách, ale v repertoáru má i jiné autory a v budoucnu se chystá i na dalšího klavírního velikána, Roberta Schumanna.
Za podpory rodičů, kteří sami hudebníky nebyli, získal základní hudební vzdělání. Talent a pracovitost jej v 17 letech dovedly k setkání se Zubinem Mehtou, jeho objevitelem pro mezinárodní scénu a posléze k debutu v Carnegie Hall po boku Daniela Barenboima ve 22 letech a následně k pevné pozici mezi klavírní elitou. Je častým hostem nejvýznamnějších světových orchestrů a pravidelně vystupuje na předních pódiích s mnoha dirigenty zvučných jmen, jako jsou Riccardo Muti, Riccardo Chailly, Fabio Luisi, Lawrence Foster, Philippe Jordan, Nikolaj Znaider, nebo náš Jakub Hrůša. Od roku 2013 nahrává pro společnost Decca. Saleem je velvyslancem Hudebního fondu (www.musicfund.eu), který podporuje rozvoj hudebníků a hudebních škol v konfliktních oblastech a rozvojových zemích.
C. Bechstein
Od roku 1853, tedy již přes jedno a půl století, vyrábí C. Bechstein mistrovské nástroje, které jsou ztělesněním vynikající kvality, ušlechtilého zvuku a tónové barevnosti, schopné přenášet krásu velké klavírní éry i do našich časů. Filozofii C. Bechstein od počátků ovlivňovaly osobnosti, jako byli Hans von Bülow či Ferenc Liszt. Skladatelé a pianisté jako Richard Wagner, Claude Debussy, Richard Strauss, Alexandre Scriabin, Sergej Rachmaninov a mnozí další řadili nástroje C. Bechstein mezi své oblíbené. Později u klaviatury s korunkou a nápisem C. Bechstein často a rádi usedali také Svjatoslav Richter, Wilhelm Furtwängler, Leonard Bernstein, a také jazzové legendy Dave Brubeck či Duke Ellington. Dnešní pianisté Saleem Ashkar, Kit Armstrong, Abdel Rahman El Bacha, Michel Dalberto, Lucas Debargue, Benjamin Grosvenor, Cyprien Katsaris, Konstantin Lifschitz a mnoho dalších koncertují či nahrávají na koncertních křídlech C. Bechstein.
pondělí 16. dubna 2018, 19.30
Sonáta č. 4 Es dur, op. 7
Sonáta č. 14 cis moll, op. 27 („Měsíční sonáta“)
Sonáta č. 25 G dur, op. 79
Sonáta č. 30 E dur, op. 109
pondělí 4. června 2018, 19.30
Sonáta č. 6 F dur, op. 10
Sonáta č. 23 f moll, op. 57 („Appassionata“)
Sonáta č. 10 G dur, op. 14
Sonáta č. 32 c moll, op. 111
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]