Sborový zpěv se do košické filharmonie vrátí s Mozartovým Requiem

Státní filharmonie Košice zve na koncert s názvem Gluck – Mozart. Pod taktovkou dirigenta Maroše Potokára zazní slavné Mozartovo Requiem v podání sopranistky Michaely Várady, mezzosopranistky Myroslavy Havryliuk, tenoristy Maksyma Kutsenka, basisty Michala Onufera, sboru Collegium Technicum a Vysokoškolského uměleckého souboru Univerzity Karlovy v Praze. Akce je součástí Festivalu sakrálního umění a uskuteční se ve čtvrtek 21. října od 19:00 hodin v Domě umění v režimu KZ – pro plně očkované návštěvníky.
Státní filharmonie Košice, Maroš Potokár, Collegium Technicum (zdroj Státní filharmonie Košice)
Státní filharmonie Košice, Maroš Potokár, Collegium Technicum (zdroj Státní filharmonie Košice)

Vzhledem k epidemické situaci se návštěvníci v Domě umění dlouho nesetkali se sborovým zpěvem, což se konečně změní. Koncert Gluck – Mozart bude ve znamení zpěvu – sólového i sborového. “Sborový zpěv se do košické filharmonie vrací po téměř dvou letech, takže jsem přesvědčen, že se na tento koncert kromě nás účinkujících těší především publikum. Programu dominuje snad nejreprezentativnější dílo tohoto typu, Requiem W. A. Mozarta. Mozart, jehož skladby jinak překypují radostí a bezstarostným optimismem, nás svým posledním opusem naopak přivádí k intimní modlitbě či úvahám o životě a smrti. Věřím, že společně s kolegy ze Státní filharmonie Košice, sbory Collegium Technicum a Vysokoškolským uměleckým souborem Univerzity Karlovy v Praze a sólisty připravíme posluchačům silný umělecký a duchovní zážitek,” zve dirigent Maroš Potokár.

Gluckova předehra k Ífigeneie v Aulidě z roku 1774 znamenala definitivní změnu v dosavadním vnímání hudebního dramatu. Hudba inspirovaná motivy z antických příběhů období trojské války přináší vzrušený výraz. Toto dílo obdivovali všichni reformátoři opery, včetně Berlioze, Liszta a Wagnera. Předehra je postavena na kontrastním střídání dvou témat, expresivního, majestátního hlavního tématu a něžně naříkavého, lyrického mollového tématu.

Maroš Potokár (zdroj Státní filharmonie Košice)
Maroš Potokár (zdroj Státní filharmonie Košice)

Rok 1791 byl pro Mozarta výjimečný a osudový. Kromě opery La Clemenza di Tito napsal dvě svá významná díla: Kouzelná flétna, velkolepá opera buffa, a neméně slavné Requiem, dílo opředené legendami, které zůstalo nedokončeno. V celém Requiem lze nalézt klid tváří v tvář blížící se smrti. Hudba se pohybuje mezi temnými hrozbami a sladkými, uklidňujícími a melancholickými melodiemi. Mozart byl více než rok vážně nemocný, a protože byl přesvědčen, že byl otráven, a tušil tak blížící se konec, rozhodl se napsat vlastní Requiem, poctu sobě samému a svou poslední zpověď.

Akce je v režimu KZ – pro plně očkované návštěvníky. Návštěvníci musí při vstupu do Domu umění předložit očkovací průkaz. Po celou dobu pobytu v budově je nutné mít řádně nasazený respirátor.

Vysokoškolský umělecký soubor Univerzity Karlovy v Praze (zdroj Státní filharmonie Košice)
Vysokoškolský umělecký soubor Univerzity Karlovy v Praze (zdroj Státní filharmonie Košice)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments