Šéfovská rošáda v Budějovicích v Baletním panoramatu

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Baletná panoráma Pavla Juráša (155)


Tentoraz:

  • Lukáš Slavický, šéf baletu v Českých Budějoviciach: Kvalitní umění se dá dělat kdekoli
  • Osud slavného tanečníka Nižinského v SND
  • Žena za kultem pohľadom DekkaDancers
  • Snehová kráľovná stratila sneh
  • Čo sleduje Václav Lamparter


Slavického novinky pro Budějovice
Jeden z najúspešnejších českých tanečníkov pôsobiacich v cudzine Lukáš Slavický, samozrejme ako inak bez mediálneho záujmu, prijal miesto šéfa baletu v Jihočeskom divadle v Českých Budějoviciach. Nový riaditeľ Lukáš Průdek urobil svojím príchodom prievan a stopol pretváranie štátneho divadla – baletu na privátny súbor bývalého šéfa, ktorý okrem šéfovania slúžil ako domáci choreograf. Baletná verejnosť isto čaká s napätím a možno aj vzrušením, medzi šuškaním, čo Slavický plánuje, či hypotetickými otázkami, čo si tam s tým mini súborom počne. Juhočeský balet sa Panoráme úspešne vyhýbal. Za bývalého vedenia asi vôbec nefungovalo PR oddelenie a balet nikdy nereagoval na ponuky Panorámy na rozhovor. Ani v obľúbených celoštátnych anketách šéfov v Panoráme sa v Budějoviciach nemali záujem zapojiť. S novým šéfom Lukášom Slavickým je to už lepšie. Navzdory tomu, že je v Mníchove, kde sa nepracuje štýlom hókus-pókus, exkluzívne poskytol rozhovor pre čitateľov Opery Plus.

Lukáš Slavický (foto © ČTK / Václav Pancer)
Lukáš Slavický (foto © ČTK / Václav Pancer)


Čím vás nový riaditeľ v divadle zlákal za šéfa baletu? (smiech)

Tak myslím, že zlákal není to pravé slovo. Proběhlo několik schůzek a jednání, na kterých jsme se bavili o našich představách, o dalším směřování baletu Jihočeského divadla, a nakonec jsme se dohodli na budoucí spolupráci.

Máte nejaké konkrétne prísľuby, čo sa týka počtu členov, pracovných miest, baletných majstrov, budúcnosti súboru?

Tak počet tanečníků je daný a to je šestnáct členů souboru. Baletní mistr je jeden a plus je tady možnost využití dalších osob k asistování u určitých choreografií, plus hostující pedagogové. Do budoucna se samozřejmě budu snažit o co nejlepší pozici souboru v rámci divadla a co nejlepší podmínky pro práci.

Nemáte strach? Predsa len, poznáte problémy financovania umenia v Česku, postavenie baletu, nástrahy riadenia príspevkových organizácií, neznalosť publika, aj škodoradostné intrigy v českom balete…

Strach určitě nemám, ale samozřejmě je to pro mne výzva. Ale velmi se na to těším. Jsem si vědom toho, že to vždy není jednoduché a ideální, ale pevně věřím, že všechny nástrahy se dají překonat, a také věřím řediteli Průdkovi. Intriky mě nezajímají, jelikož si myslím, že jsou daleko důležitější věci na práci.

Na ako dlho máte sľúbený mandát, aby ste stihli urobiť zmeny, ktoré v pomalom chode divadla prinesú možnosť vidieť vašu prácu? Len obmena repertoáru potrebuje niekoľko sezón.

Momentálně jsem podepsal smlouvu na tři roky a poté budeme jednat o případném prodloužení.

Môžete niečo málo prezradiť z vašej koncepcie? Čo by ste chceli a čo je reálne možné?

Jakožto ‚nechoreograf‘ nemám na tomto poli vlastní ambice. Což znamená, že chci dát příležitost druhým. Uvádět práce zavedených choreografů, ale také dát příležitost těm mladým. Vytvořit repertoár, který bude rozmanitý jak pro publikum, tak pro tanečníky.

Nie je ukončenie vašej tanečnej kariéry predčasné? Len s ohľadom na zmenu vedenia v Mníchove?

Já bych to nenazval ukončením kariéry. Myslím, že po sedmnácti letech je čas na změnu tak jako tak. Jsem velmi motivován novými úkoly, které mne čekají a které tato pozice přináší.

V čom vás môžu ešte diváci aktuálne vidieť v Mníchove, kým ukončíte angažmán?

Čekají mě například Illusionen, wie Schwansee od Johna Neumeiera, dále pak Dáma s kaméliemi a také Korzár.

Nebude vám chýbať v Budějoviciach – po svetovej kariére a veľkých rolách – dotyk veľkého baletného sveta?

Jak jsem již psal, do Budějovic nastupuji v jiné pozici. Měl jsem to štěstí, že jsem si zatancoval opravdu mnoho skvělých rolí a měl tu čest pracovat s mnoha skvělými umělci. Také bych chtěl dodat, že „velký baletní svět“ je pro mě jen slovo. Myslím si, že „velké“ a kvalitní umění se dá dělat kdekoli. Pokud má člověk tu opravdovou vášeň…

Toľko Lukáš Slavický v túto chvíľu. Viac než po sto dieloch sa vrátil do Panorámy.


Osud slavného tanečníka Nižinského v SND
Pred koncom starého roku treba ukončiť resty. Jeden tu je. V Balete Slovenského národného divadla sa na konci novembra uskutočnila vskutku zaujímavá premiéra. Po vzore svetových scén vzniklo na objednávku divadla dielo so všetkým, čo k tomu patrí: Nižinskij – Boh tanca. Preklenutím zložitého životopisného baletu sa stala pôvodná partitúra slávneho skladateľa Carla Davisa. Ohromne hutného libreta sa – po fragmentoch, ktoré nestihol realizovať slávny tanečník Christopher Gable – chopil choreograf Daniel de Andrade. Ak vám na prvé prečítanie meno Carla Davisa nič nehovorí, je to napríklad autor hudby ku kultovému filmu Pýcha a predsudok. Jeho umelecká kariéra je spojená s divadlom. Spolupracoval so slávnymi britskými režisérmi aj choreografmi.

Nižinskij - Boh tanca - choreografia Daniel de Andrade - Igor Leushin (Nižinskij), SND 2015 (foto Peter Brenkus)
Nižinskij – Boh tanca – choreografia Daniel de Andrade – Igor Leushin (Nižinskij), SND 2015 (foto Peter Brenkus)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář