Sezonu operních přenosů z MET zahájí Médea

Začíná další sezóna v Metropolitní opeře v New Yorku a spolu s ní startuje i série přímých kinopřenosů MET: Live In HD. V desítce představení se mohou diváci těšit na klasiku, modernu, zbrusu nové produkce i premiéry na prknech newyorského operního svatostánku. Sezónu zahajuje 22. října 2022 tragická opera Médea v nové produkci. V titulní roli exceluje sopranistka Sondra Radvanovsky. Kromě pražských kin Světozor, Aero a Bio Oko, mohou diváci navštívit síť poboček Cinestar, brněnskou Scalu, hradecký Bio Central a regionální kina v Olomouci, Českých Budějovicích, Náchodě a dalších městěch.
L. Cherubini: Médea – Metropolitní opera New York (zdroj Aerofilms)
L. Cherubini: Médea – Metropolitní opera New York (zdroj Aerofilms)

Médea dodnes platí za zásadní dílo, přesto se mu ve dvacátém století nedostávalo takové pozornosti dramaturgů a režisérů, jakou by si opera zasloužila. Snad to bylo dáno i naturelem titulní postavy, která neváhá v pomstě nevěrnému milenci obětovat jejich dvě společné děti.

V historicky prvním nastudování opery Médea na prknech Metropolitní opery v New Yorku se v titulní roli představí Sondra Radvanovsky. Sopranistka, které v Metropolitní debutovala v roce 1996 v úloze hraběnky Ceprano v opeře Rigoletto, má za sebou například titulní role silných ženských hrdinek v Donizettiho Anně Boleynové a Marii Stuartovně a Normě Vincenza Belliniho. Sestavu doplní Ekatěrina Gubanová jako Neris, Janai Brugger coby Glauce a v úloze zrádného milence Jásona Matthew Polenzani.

Nastudování v Metropolitní opeře režíroval David McVicar, který dílo z antiky přenesl zhruba do začátku devatenáctého století. Nikterak tím neobrousil působivost Médey. Na celkovém vyznění se navíc podílí působivý světelný design a práce s projekcemi, které poskytují neobvyklý náhled na děj. Divák tak dostává příležitost vidět operu i jinak než z obvyklého frontálního pohledu. Orchestr Metropolitní opery diriguje Carlo Rizzi.

 

Antický mýtus o neutuchající touze po pomstě se stal předlohou pro libreto Françoise-Benoîta Hoffmana, hudební tvar dal opeře skladatel Luigi Cherubini. Dílo vzniklo na úplném sklonku Francouzské revoluce a jako taková představuje uměleckou spojnici mezi operou osmnáctého století s mnohem niternějším pojetím opery ve stoletím pozdějším.

Sporadicky se Médea na prkna operních divadel vracívá. Ve dvacátém století je patrně nejslavnější uvedení opery se sopranistkou Marií Callas v titulní roli, která ji ztvárnila poprvé v roce 1953 (na nastudování náročného partu stačil operní divě pouhý týden) ve Florencii a v průběhu padesátých let a na začátku let šedesátých se k ní pěvkyně několikrát a v různých operních domech vrátila. Roli zrazené kněžky Médey ztvárnily ve dvacátém století kromě Callas i Montserrat Caballé, Gwenyth Jones nebo Nadja Michael.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments