Simon Boccanegra v Drážďanech: v hlavní roli scénograf

  1. 1
  2. 2

Každý, kdo v říjnu loňského roku navštívil premiéru Simona Boccanegry v pražském Národním divadle, si na tu zvláštní shodu okolností jistě dodnes pamatuje. Úvodní dialog středověkých janovských „lobbistů“ Paola a Pietra o kupčení s přízní lidu ve prospěch nového dóžete zde totiž zazněl právě v den zahájení parlamentních voleb. „Všechno jsem připravil. Tebe jen žádám, abys převzal svůj díl rizika a podílel se na moci,“ sdělil o něco později Paolo vybranému kandidátu Boccanegrovi. Většina diváků se v onu chvíli bez pochyby nemohla ubránit pocitu, že hudební drama ze světa dávného přetlačování mezi patriciji a plebejci snad muselo divadlo na toto datum naplánovat záměrně. Zmíněná atmosféra mi vytanula na mysli i v pátek 31. května v Drážďanech. Město ještě zdobily volební plakáty nejrůznějších stran a koalic, které se v minulém týdnu ucházely o místa v Evropském parlamentu, a v Semperově opeře se schylovalo k uvedení nové inscenace Verdiho díla – Simon Boccanegra… Ne, že by mistrovská opera z tvůrčí dílny Giuseppe Verdi – Arrigo Boito (hovoříme samozřejmě o definitivní verzi z roku 1881) nedokázala hovořit k dnešnímu publiku bez současné politické stafáže. Trocha zjitřených citů z aktuálních stranických bojů ale přináší Boccanegrovi jistou přidanou hodnotu. Pomáhá z něj spolehlivě sejmout masku romantického příběhu ze čtrnáctého století a odhaluje ho jako syrové podobenství o touze po moci, vnitřních bojích a osamělosti těch, jež jsou jejími nositeli, i obětech, kterými je třeba za moc občas zaplatit.Nadčasovost tématu si v Drážďanech zjevně uvědomil i mladý německý režisér Jan Philipp Gloger, známý v operním světě zatím především svým ztvárněním Wagnerova Bludného Holanďana v Bayreuthu před dvěma lety. Ve svém drážďanském Boccanegrovi nové významy nehledá ani nevytváří, ale vypráví příběh v podstatě tradičně a přehledně. Doplňuje ho však o alter ega většiny hlavních postav i osob, o nichž se jen hovoří, a to v podobě statistů s výrazně nabílenými tvářemi. Ačkoli tyto symbolické figury fungují na scéně především jako výrazné výtvarné objekty (a to v prostředí, o němž ještě bude řeč), pomáhají občas Glogerovi dovést k zajímavým vysvětlením i dějové peripetie, které jsou jinak v libretu pouze naznačeny.

Hned po otevření opony tak můžeme vidět stylizovanou Boccanegrovu „rodinu“ – tedy jím svedenou Marii Fiesco, jejich malou dcerku i jeho samotného při společné večeři. Idyla však netrvá dlouho: když Maria vyslechne Boccanegrův souhlas stát se za značně podezřelých okolností janovským dóžetem, pochopí to jako zradu na jejich šťastném rodinném životě a velmi realisticky si podřeže hrdlo. Tento moment zajímavě dovysvětlí následné Simonovo zavržení Mariiným otcem Fiescem. Ženin duch pak provází Boccanegru průběžně po celý zbytek příběhu a jeho tragickou rodinnou rovinu nadále dotvářejí i jeho další protagonisté: pološílená chůva, jíž byla kdysi unesena Simonova a Mariina dcera, i dívka, jejímž nepřehlédnutelným společníkem je prázdná ptačí klec. Své bledé protějšky pak získávají i Amelia Grimaldi (neboli ona někdejší dívenka, znovunalezená po dvaceti letech) a její milenec Gabriele Adorno. Jeho charakterovou nevyrovnanost Gloger vysvětluje pantomimickou scénkou, v níž se v malém Gabrielovi zjevně zklamává jeho otec a dospělý Adorno pak v dospělosti podniká poněkud překotně vše pro to, aby dokázal, že je své příslušnosti k patricijskému rodu hoden. Za zmínku ještě stojí obrazově silný výjev, který se opakovaně zjevuje Boccanegrovu celoživotnímu protivníku Fiescovi: nejprve vidí Simona, jak sahá do misky s krví a vkládá potřísněné prsty do úst klečící Marie, později spatřuje v téže pozici Boccanegru v dóžecím plašti, ale v pokleku před ním je tentokrát Amelia (tedy Simonova dcera a Fiescova vnučka). Symbolika možná drsná a polopatická, ale v daném kontextu nesmírně působivá…

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: Simon Boccanegra (Semperoper Drážďany)

[yasr_visitor_votes postid="110985" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments