Skladatel Detlev Glanert: Opera je jako architektura
Detlev Glanert přirovnává operu k architektuře a usiluje o rovnocennou uměleckou spolupráci. „Jsem týmový pracovník, operu si nedovedu představit jinak,“ říká třiašedesátiletý skladatel. Opera je složené umění slova, obrazu, hudby a někdy i tance. „Je to úžasný vynález, který se opírá o týmovou práci. Rád spolupracuji s ostatními a začleňuji dobré nápady ostatních. ‚Diktátoři‘ mezi režiséry a dirigenty už dávno nejsou v oblibě. Když praktikujete týmovou spolupráci, dostanete se mnohem dál,” dodává.
Hudební divadlo pro něj zůstává zvláštní výzvou: „Opera vyžaduje přesné předběžné plánování a výstavbu. Připomíná složitou architekturu komplexní stavby. Statika a nosnost musí být pečlivě vyváženy. Rozhodující je scénář: Kde jsou hlavní body, kdo se kdy objeví, kdo se s kým setká. Kde přesně jsou lyrické a kde napínavé části?“
Své skladby zpravidla komponuje jednu po druhé. Při psaní opery si však může udělat i přestávku, vydechnout si a v mezičase napsat například sonátu pro violu.
Jak sám přiznává, inspiraci pro svá díla nachází jak v běžném životě, tak v literatuře. „Mým velkým koníčkem je pozorování lidí. Pozorovat, jak reagují a jak se chovají, jaká používají gesta a jakou rétoriku, která je zdrojem inspirace pro všechny mé hlasové party – ať už jde o výčitky, nenávist, cynismus, sarkasmus, vtip nebo ironii. I když pro nezasvěcené neexistuje žádná vnější souvislost, lidé, které pozoruji mě inspirují. Zajímají mě interakce mezi jednotlivci.“
Podle Glanerta vedla pandemie koronaviru k odložení mnoha projektů. “Nyní se chystá celá řada světových premiér.” V lednu měl v Kolíně nad Rýnem a v Lucembursku premiéru nový violoncellový koncert se sólistou Johannesem Moserem. V létě přijde na řadu zbrusu nová orchestrální skladba, kterou si objednal sir Donald Runnicles. “Pro Midori jsem napsal houslový koncert, který nyní často hraje.”
Stav, kdy operní domy plánují inscenace na několik let dopředu považuje za problematický. Například uvedení nového Mozarta při sedmiletém plánu by bylo nemožné – zemřel by dříve, než by se vůbec dílo dostalo na jeviště.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]