Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Skladatel Detlev Glanert: Opera je jako architektura
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaPR ZprávyZe světa

Skladatel Detlev Glanert: Opera je jako architektura

Několikanásobně oceněný skladatel Detlev Glanert je jedním z nejuznávanějších operních skladatelů současnosti. 10. února 2024 bude mít v Drážďanech premiéru jeho nová, již dvanáctá, opera Židovka z Toleda.

PRredakce
Publikováno 08/02/2024
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Detlev Glanert (zdroj Schimmer PR, foto Bettina Stöß)
Detlev Glanert (zdroj Schimmer PR, foto Bettina Stöß)

Detlev Glanert přirovnává operu k architektuře a usiluje o rovnocennou uměleckou spolupráci. „Jsem týmový pracovník, operu si nedovedu představit jinak,“ říká třiašedesátiletý skladatel. Opera je složené umění slova, obrazu, hudby a někdy i tance. „Je to úžasný vynález, který se opírá o týmovou práci. Rád spolupracuji s ostatními a začleňuji dobré nápady ostatních. ‚Diktátoři‘ mezi režiséry a dirigenty už dávno nejsou v oblibě. Když praktikujete týmovou spolupráci, dostanete se mnohem dál,“ dodává.

Hudební divadlo pro něj zůstává zvláštní výzvou: „Opera vyžaduje přesné předběžné plánování a výstavbu. Připomíná složitou architekturu komplexní stavby. Statika a nosnost musí být pečlivě vyváženy. Rozhodující je scénář: Kde jsou hlavní body, kdo se kdy objeví, kdo se s kým setká. Kde přesně jsou lyrické a kde napínavé části?“

Své skladby zpravidla komponuje jednu po druhé. Při psaní opery si však může udělat i přestávku, vydechnout si a v mezičase napsat například sonátu pro violu.

Jak sám přiznává, inspiraci pro svá díla nachází jak v běžném životě, tak v literatuře. „Mým velkým koníčkem je pozorování lidí. Pozorovat, jak reagují a jak se chovají, jaká používají gesta a jakou rétoriku, která je zdrojem inspirace pro všechny mé hlasové party – ať už jde o výčitky, nenávist, cynismus, sarkasmus, vtip nebo ironii. I když pro nezasvěcené neexistuje žádná vnější souvislost, lidé, které pozoruji mě inspirují. Zajímají mě interakce mezi jednotlivci.“

Podle Glanerta vedla pandemie koronaviru k odložení mnoha projektů. „Nyní se chystá celá řada světových premiér.“ V lednu měl v Kolíně nad Rýnem a v Lucembursku premiéru nový violoncellový koncert se sólistou Johannesem Moserem. V létě přijde na řadu zbrusu nová orchestrální skladba, kterou si objednal sir Donald Runnicles. „Pro Midori jsem napsal houslový koncert, který nyní často hraje.“

Stav, kdy operní domy plánují inscenace na několik let dopředu považuje za problematický. Například uvedení nového Mozarta při sedmiletém plánu by bylo nemožné – zemřel by dříve, než by se vůbec dílo dostalo na jeviště.  

TémataDetlev GlanertSemperoper DresdenSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Jarmila Novotná jako Mařenka, Prodaná nevěsta (foto Josef Heinrich / zdroj Festival J. Novotné) Zámek Liteň připomene 30. výročí úmrtí sopranistky Jarmily Novotné
Další článek Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK: Josef Špaček, 7. února 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Josef Špaček (foto Ivan Malý) Josef Špaček hrál Beethovena s kadencí Alfreda Šnitkeho
5 1 hlasovat
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up