Skladatel Miroslav Srnka nejen o své operní tvorbě: Jako když člověk poprvé v životě uvidí moře

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Seriózní nakladatelé také své skladatele a skladatelky zastupují. Osobně si nedovedu představit, že bych sám komunikoval některé věci uprostřed koncentrace na psaní. Buď píšu, anebo o tom s někým komunikuji. Neumím dělat obojí najednou.

Mnichovské inscenace vašich oper jsem viděl živě a myslím, že by měly být široké veřejnosti zpřístupněny v DVD záznamech. Když jsem se díval do katalogů gramofonových firem, objevil jsem jen několik málo CD s vaší hudbou. Je důležité pro dnešní skladatele, aby jejich díla vycházela na zvukových a obrazových nosičích?
Audio a video nahrávky v digitální době jdou zcela rozdílnými způsoby distribuce. Pokud počítám dobře, tak vedle jednoho portrétního CD jsou některé z mých skladeb na dalších osmi CD.

Asi důležitější je, že jsou nebo byly přístupné přímo streamem na internetu. Mám to štěstí, že South Pole, Singularity i Jakub Flügelbunt byly produkovány profesionálními videotýmy. Osobně už ani nevím, na čem bych si DVD přehrával. Co zatím chybí, je placená platforma, kde by takové videozáznamy mohly dlouhodobě být. Něco jako Netflix pro klasickou a autorsky chráněnou hudbu.

Miroslav Srnka (zdroj Vojtěch Havlík)
Miroslav Srnka (zdroj Vojtěch Havlík)

5. června letošního roku měla v Bavorské státní opeře premiéru vaše poslední opera Singularity. Můžete nám o ní něco říci?
Singularity má podtitul „space opera for young voices“ a osciluje mezi komedií a existenciálním dramatem. Začali jsme ji vymýšlet kolem roku 2017 jako sci-fi o karanténě po propuknutí digitální pandemie. Když měla na začátku léta tohoto roku na konci covidové sezóny premiéru, tak její námět už vůbec nebyl sci-fi. Měli jsme v tom ohromné štěstí, protože premiéra byla vlastně zrcadlem toho, co lidi na jevišti i v hledišti právě prožívali. Zároveň bylo pro orchestrální propadliště v hygienických odstupech potřeba zmenšit nástrojové obsazení a bicí baterie. Proto byla zvětšena úloha elektronické složky, při jejímž vzniku bylo klíčové nasazení Matouše Hejla, mladého českého skladatele vážné i filmové hudby, jednoho z laureátů Skladatelské soutěže České filharmonie. A Klangforum Wien v úloze ansámblu vykouzlilo i v hygienických odstupech fantastický zvuk.

Přestože je těžiště repertoáru každého operního divadla dneška v romantickém repertoáru, myslíte si, že každý správný šéf opery by měl uvádět nejen opery barokní a klasicistní, ale také opery 20. a 21. století? Ti nejosvícenější intendanti, jako kdysi Gerard Mortier v Bruselu, pravidelně uvádějí soudobé opery. Jak je důležité pro existenci opery jako takové objednávat u dnešních skladatelů nová díla a uvádět je?
Opera, jak ji známe v dnešní době, je produktem životního stylu 18. a 19. století, ze kterého zbyly už jen zlomky. Proto i funkce operních divadel se nutně mění. Těžko si je možné dnes ještě představit, že mladí lidé kdysi šíleli místo po Billie Eilish po Wagnerových operách nebo že se tetelili štěstím při shlédnutí šéfdirigenta Vídeňské státní opery na ulici stejně, jako když si dnes můžou udělat selfie s hlavní postavou Hry o trůny. Aby si operní domy dlouhodobě udržely svoji relevanci a nestaly se jen muzeem, musejí se stavět čelem i k tomu, co je pro spoječnost aktuální dnes. Jistě tak činí moderní inscenační praxí. Ale potřebují k tomu i nové repertoárové možnosti. Proto mě u Singularity nejvíc těší, že ohlas na ni byl nejlepší u mladé generace.

Dnešní skladatelé píší opery na nejrůznější náměty: z antiky, podle Shakespeara, z historie dávné i nedávné, podle slavných literárních děl a také podle úspěšných filmů. Jak si námět pro své opery vybíráte vy a co podle vašeho názoru správný operní námět musí obsahovat?
Na to určitě není univerzální odpověď. Ten nejlepší nový operní námět by měl obsahovat přesně to, o čem si zatím ještě nikdo nemyslel, že by to mohl být skvělý operní námět. Tom a já navíc necháváme náměty projít takzvaným „operním testem“: chceme vždycky zjitit, zda námět v takové podobě je opravdu nejlepší právě pro lidi zpívající na jevišti a ne třeba pro činohru, film nebo seriál.

Působíte v Německu, máte jistě přehled o uvádění oper v západoevropských divadlech. Kterých operních skladatelů dneška si nejvíce vážíte a proč?
Bylo by jich plno. Dovolte mi na tu otázku odpovědět osobně a zmínit jen ty, se kterými mě pojí i osobní přátelství.

Nejdříve Kaija Saariaho. Na začátku mi několikrát moc pomohla, napsala takové ty „doporučující dopisy“, které potřebuje každý mladý skladatel nebo skladatelka pro různé soutěže a akademie. Její opery mají naprostou vyrovnanost na povrchu, a přesto pod ním masivní tektonické posuny.

Pak Francesco Filidei. Znám ho ze studijního pobytu na pařížské Conservatoire. Francesco si vyvinul zcela osobitou řeč, která je velmi přísná (tak jako on) a zároveň podvratně humorná.

A nakonec Beat Furrer. Založil Klangforum a je mým kolegou v nakladatelské stáji. Beat umí pracovat s téměř geometrickými hudebními strukturami, které generují obrovské dramatické napětí.

Sledujete uvádění oper v našich divadlech? Co vás v poslední době zaujalo?
Na tuhle otázku, bohužel, za poslední pandemický rok a půl neumím odpovědět.

Miroslav Srnka (zdroj Miroslav Srnka)
Miroslav Srnka (zdroj Miroslav Srnka)

Lze jen těžko uvěřit, že u tak renomovaného českého soudobého skladatele, jakým jste vy, neobjednalo operu žádné naše významné operní divadlo – mám na mysli především Národní divadlo v Praze a Národní divadlo Brno, případně nenabídlo nastudování některé vaší úspěšné opery. Nebo se mýlím? Stále platí věta, že „doma nemůžeš být prorokem“?
Tom a já stačíme vyprodukovat tak asi jednu operu za pět let. A taky nechceme ani produkovat víc, protože časový odstup je nutný, aby každá celovečerní věc byla jiná. Děláme mezitím každý také plno dalších věcí.

Myslím, že u premiér je nejlepší cestou spolupráce přivézt hotovou inscenaci na hostování. Když jsem výše popisoval nasazení špičkových operních domů při přípravě premiéry, tak je velká škoda nenechat tuto energii pokračovat dál a jinde. U Singularity byl pokus z české strany inscenaci přivézt, bohužel ten nápad přišel příliš pozdě.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments