Na výstavu Expo se po padesáti letech vrátí Laterna magika

Po padesáti letech se příští týden vrátí Laterna magika na světovou výstavu Expo. Speciálně pro ni vznikla na Nové scéně Národního divadla inscenace Robot Radius, kterou tvůrci připravovali s cílem vytvořit současné a technologicky vizionářské dílo. Na jeviště tak vstupuje technologie real time motion capture, díky které interpreti pohybu i hudby ovládají dění na plátně v reálném čase.

Laterna magika – Robot Radius, foto Vojtěch Brtnický
Laterna magika – Robot Radius, foto Vojtěch Brtnický

Návštěvníci Expa uvidí souboj posledního člověka s robotickou technikou, která se ujímá vlády nad světem. Umělá inteligence nemá v inscenaci podobu humanoidního robota, ale systému, který chce převést život do virtuálního prostředí.

Inscenace Robot Radius měla v Praze premiéru 10. září. Vychází z odkazu hry Karla Čapka R. U. R., v níž před sto lety dal světu slovo robot. Hra se stala inspirací pro autora konceptu, mima a uměleckého šéfa Laterny magiky Radima Vizváryho a autorku scénáře Miřenku Čechovou, která se ujala i režie. Trojici tvůrců doplňuje hudebník Michal Pavlíček, který svou hudbu na jevišti živě hraje.

Laterna magika – Robot Radius, foto Vojtěch Brtnický
Laterna magika – Robot Radius (Radim Vizváry, foto Vojtěch Brtnický 2021)

Soubor Laterny magiky byl součástí programu světové výstavy Expo naposledy v roce 1970 v Ósace. „O adaptaci hry R. U. R. jsme požádali Radima Vizváryho ze dvou důvodů: jednak je rok 2021 stým výročím uvedení Čapkovy hry v Národním divadle a za druhé pantomima odstraní při uvedení na Expo v Dubaji, kde narozeniny robota připomeneme, jazykové bariéry,“ domnívá se generální komisař české účasti na Expo Jiří František Potužník.

Před více než šedesáti lety byla Laterna magika speciálně vytvořena pro Expo 58 v Bruselu, kde okouzlila svět jako první multimediální divadlo na světě. Herci a tanečníci tehdy sestupovali z projekčního plátna a opět se na něj vraceli. Od té doby se vývoj divadelních technologií posunul o výrazný kus kupředu. Laterna magika proto pro inscenaci Robot Radius sáhla po tom nejnovějším, co lze na jevišti použít – technologii real time motion capture (snímání pohybu v reálném čase).

Laterna magika – Robot Radius, foto Vojtěch Brtnický
Laterna magika – Robot Radius (Radim Vizváry, foto Vojtěch Brtnický 2021)

„Doposud se tato technologie používala pro postprodukci, my s ní ale pracujeme v reálném čase. Na těle mám sedmnáct senzorů, které vysílají signál do počítače a ten mé pohyby převádí na plátno. Na něm vznikají různé obrazce, které mohu na dálku modelovat, zvětšovat, propojovat a podobně. No a v závěru hry se díky senzorům na plátně objeví můj digitální avatar a začne se sám klonovat,“ uvedl Vizváry.

Inscenace vychází z teze, že na Zemi vyhynul život a ovládají ji jen neživé technologie. Zbyl poslední člověk – vědec, který má dokončit systém transformace člověka fyzického v člověka digitálního. Jeho pochybnosti jsou možná tím posledním, co jeho mysl váže k podstatě lidské existence, které se dobrovolně vzdává. Ale třeba bude toto rozhodnutí evolučním skokem, ze kterého vzejde nové lidstvo, uvažují autoři.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments