Skladby Bernharda Langa zazní v Praze

Současná klasická hudba, free jazz, djská kultura, rock, punk a techno – to vše najdeme v originálním rukopisu Rakušana Bernharda Langa. Ostravská banda a PKF - Prague Philharmonia společně nabídnou 16. listopadu v DOX+ ZÁSADNÍ Langova orchestrální díla plná ostrých střihů a nepředvídatelných náladových zvratů. Posluchači se mohou těšit hned na tři velké orchestrální skladby, a to v české, pražské a světové premiéře. Koncert Zásadní Lang je již druhým příspěvkem Ostravského centra nového hudby do pražského koncertního dění roku 2021.
Bernhard Lang na zkoušce v ostravské Katedrále Božského Spasitele (zdroj Ostravské dny 2021)
Bernhard Lang na zkoušce v ostravské Katedrále Božského Spasitele (zdroj Ostravské dny 2021)

„Každý skladatel je jako ostrov. Pro Johna Cage bylo nejpřirozenější vidět náš hudební svět v různorodosti, a ne ve slonovinové věži“, uvedl v roce 2017 Bernhard Lang (1957, Linec). Jeho dílo lze bezpochyby označit za moderní současné umění, kořeny jeho myšlení jsou skutečně bohaté: inspiračními vlivy jsou pro něj nejen evropská klasická hudba či avantgarda 20. století, ale také jazz, free jazz, rock, punk, techno, EDM, elektronická a počítačová hudba, v jeho nejnovější opeře Der Hetzer i rap. Ve své tvorbě využívá také rozmanitých filozofických konceptů. K dosažení maximálního účinku si Lang vypomáhá novodobými technologiemi a estetikou samplování, ke které se uchyluje v duchu hesla: „Jestliže bylo vše řečeno, opakujte to!“ Kromě studia hudby (kompozice, jazz, klasický klavír) si Bernhard Lang prošel také vzděláním v oblasti filozofie a německé filologie.

V ostravském hudebním okruhu je považován Bernhard Lang za takřka domácího autora. Jeho skladby se od roku 2009 pravidelně objevují na festivalech Ostravské dny a NODO/New Opera Days Ostrava. V Ostravě působí Lang také jako lektor Institutu Ostravské dny. O provázanosti s krajem Leoše Janáčka svědčí jeho orchestrální kompozice Loops for Leoš pro Ostravské dny: „Nápad se dostavil rychle, na Janáčka už jsem si myslel dlouho. Jako předobraz jsem pro svou orchestrální skladbu zvolil cyklus Po zarostlém chodníčku, konkrétně části Naše večery a Dobrou noc. Loops for Leoš jsem napsal ve Vídni během srpna 2017, třetí větu jsem dokončil před rokem pro koncert v pražském sále DOX+, který se měl původně konat v listopadu 2020.“

Koncert v DOXu zahájí Langova Monadologie XXXIV „Loops for Ludvik“ pro klavír a orchestr „Zdrojem materiálu mi byl Beethovenův Třetí klavírní koncert c moll, jehož původní tvar a rozvržení byly při přepisu do značné míry zachovány. Z Beethovenova čtyřhlasého zápisu jsem vytvořil mikrotonální dvanáctihlas, který na původních harmoniích leží jako takový závoj. Tato skladba, stejně jako všechny ostatní Monadologie, pracuje s buněčnými monadickými zdrojovými materiály, které jsou přeměněny na chaotické systémy. Výsledkem je hyper-virtuózní hodinový strojek, inspirovaný video projekty Raffaela Montaneze Ortize.“ Virtuózní skladbu DW 28 „Loops for Davis“ pro basklarinet a orchestr věnoval Lang basklarinetistovi Garethu Davisovi. Miles Davis má ve skladbě poslední slovo, když říká, kolik různých rozhovorů musí dávat: „Nevím, o čem to tu mluvíte. A je mi to jedno.“

Zásadní Bernhard Lang
16. listopadu 2021, 19:00 Centrum současného umění DOX, multifunkční sál DOX+

Program:
Monadologie XXXIV „Loops for Ludvik“ (2017) pro klavír a orchestr (40´)
DW 28 „Loops for Davis“ (2016) pro basklarinet a orchestr (25´)
Monadologie XXXVII „Loops for Leoš“ (2017, rev. 2020) pro orchestr (25´)

Účinkující:
Miroslav Beinhauer, klavír (Opava)
Gareth Davis, basový klarinet (Londýn / Amsterdam)
PKF – Prague Philharmonia & Ostravská banda (mezinárodní)
Petr Kotík, dirigent (New York / Ostrava)
Johannes Kalitzke, dirigent (Kolín nad Rýnem)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments