Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Skladby Bernharda Langa zazní v Praze
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávySoudobá HudbaZ domova

Skladby Bernharda Langa zazní v Praze

Současná klasická hudba, free jazz, djská kultura, rock, punk a techno – to vše najdeme v originálním rukopisu Rakušana Bernharda Langa. Ostravská banda a PKF - Prague Philharmonia společně nabídnou 16. listopadu v DOX+ ZÁSADNÍ Langova orchestrální díla plná ostrých střihů a nepředvídatelných náladových zvratů. Posluchači se mohou těšit hned na tři velké orchestrální skladby, a to v české, pražské a světové premiéře. Koncert Zásadní Lang je již druhým příspěvkem Ostravského centra nového hudby do pražského koncertního dění roku 2021.

Silvie MarkováPR
Publikováno 03/11/2021
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Bernhard Lang na zkoušce v ostravské Katedrále Božského Spasitele (zdroj Ostravské dny 2021)
Bernhard Lang na zkoušce v ostravské Katedrále Božského Spasitele (zdroj Ostravské dny 2021)

„Každý skladatel je jako ostrov. Pro Johna Cage bylo nejpřirozenější vidět náš hudební svět v různorodosti, a ne ve slonovinové věži“, uvedl v roce 2017 Bernhard Lang (1957, Linec). Jeho dílo lze bezpochyby označit za moderní současné umění, kořeny jeho myšlení jsou skutečně bohaté: inspiračními vlivy jsou pro něj nejen evropská klasická hudba či avantgarda 20. století, ale také jazz, free jazz, rock, punk, techno, EDM, elektronická a počítačová hudba, v jeho nejnovější opeře Der Hetzer i rap. Ve své tvorbě využívá také rozmanitých filozofických konceptů. K dosažení maximálního účinku si Lang vypomáhá novodobými technologiemi a estetikou samplování, ke které se uchyluje v duchu hesla: „Jestliže bylo vše řečeno, opakujte to!“ Kromě studia hudby (kompozice, jazz, klasický klavír) si Bernhard Lang prošel také vzděláním v oblasti filozofie a německé filologie.

V ostravském hudebním okruhu je považován Bernhard Lang za takřka domácího autora. Jeho skladby se od roku 2009 pravidelně objevují na festivalech Ostravské dny a NODO/New Opera Days Ostrava. V Ostravě působí Lang také jako lektor Institutu Ostravské dny. O provázanosti s krajem Leoše Janáčka svědčí jeho orchestrální kompozice Loops for Leoš pro Ostravské dny: „Nápad se dostavil rychle, na Janáčka už jsem si myslel dlouho. Jako předobraz jsem pro svou orchestrální skladbu zvolil cyklus Po zarostlém chodníčku, konkrétně části Naše večery a Dobrou noc. Loops for Leoš jsem napsal ve Vídni během srpna 2017, třetí větu jsem dokončil před rokem pro koncert v pražském sále DOX+, který se měl původně konat v listopadu 2020.“

Koncert v DOXu zahájí Langova Monadologie XXXIV „Loops for Ludvik“ pro klavír a orchestr „Zdrojem materiálu mi byl Beethovenův Třetí klavírní koncert c moll, jehož původní tvar a rozvržení byly při přepisu do značné míry zachovány. Z Beethovenova čtyřhlasého zápisu jsem vytvořil mikrotonální dvanáctihlas, který na původních harmoniích leží jako takový závoj. Tato skladba, stejně jako všechny ostatní Monadologie, pracuje s buněčnými monadickými zdrojovými materiály, které jsou přeměněny na chaotické systémy. Výsledkem je hyper-virtuózní hodinový strojek, inspirovaný video projekty Raffaela Montaneze Ortize.“ Virtuózní skladbu DW 28 „Loops for Davis“ pro basklarinet a orchestr věnoval Lang basklarinetistovi Garethu Davisovi. Miles Davis má ve skladbě poslední slovo, když říká, kolik různých rozhovorů musí dávat: „Nevím, o čem to tu mluvíte. A je mi to jedno.“

Zásadní Bernhard Lang
16. listopadu 2021, 19:00 Centrum současného umění DOX, multifunkční sál DOX+

Program:
Monadologie XXXIV „Loops for Ludvik“ (2017) pro klavír a orchestr (40´)
DW 28 „Loops for Davis“ (2016) pro basklarinet a orchestr (25´)
Monadologie XXXVII „Loops for Leoš“ (2017, rev. 2020) pro orchestr (25´)

Účinkující:
Miroslav Beinhauer, klavír (Opava)
Gareth Davis, basový klarinet (Londýn / Amsterdam)
PKF – Prague Philharmonia & Ostravská banda (mezinárodní)
Petr Kotík, dirigent (New York / Ostrava)
Johannes Kalitzke, dirigent (Kolín nad Rýnem)

TémataBernhard LangGareth DavisJohannes KalitzkeMiroslav BeinhauerOstravská bandaOstravské centrum nové hudbyOstravské dnyPetr KotíkPrague PhilharmoniaSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Miroslav Beinhauer (foto Adolf Horsinka) Festival MusicOlomouc 2021 vyvrcholí koncertem s Moravskou filharmonií Olomouc
Další článek Jaroslav Křička: Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší, Národní divadlo moravskoslezské, premiéry 28. a 30. října 2021 (zdroj Národní divadlo moravskoslezské) Operní panorama Heleny Havlíkové (343) – V Ostravě straší, ale nebojte se!
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up