Sladká tečka za festivalem Janáček Brno 2021

  1. 1
  2. 2
Festival Janáček Brno se koná v Brně od roku 2008 každé dva roky. Když však v roce 2020 přišel covid, bylo s ním najednou vše jinak. Zákaz zpěvu se obejít nedal, a proto management festivalu hledal cesty, jak nezklamat své diváky. Některé akce se proto přesunuly do dalšího roku a najednou se tu neplánovaně objevil festival Janáček Brno ročník 2021. Od 28. září až do 30. listopadu splácel festival divákům své dluhy z roku minulého. Poslední koncert, v úterý 30. listopadu, byl již skutečnou tečkou za ročníkem 2020/21, a byla to tečka sladká.

Recitál Pavel Bresik a Róbert Pechanec, Janáček Brno, 30. listopadu 2021 (foto Marek Olbrzymek)
Recitál Pavel Bresik a Róbert Pechanec, Janáček Brno, 30. listopadu 2021 (foto Marek Olbrzymek)

V červeném Mozartově sále vystoupil slovenský tenorista Pavol Breslik spolu s klavíristou Róbertem Pechancem s písňovým recitálem, kterým celý festival zakončili. A byla to symbolická „třešnička na dortu“, která festival ozdobila. Umělci přišli s neotřelým repertoárem, který není na koncertních pódiích často slyšet, což ocenilo publikum, které podle reakcí bylo velmi poučené a vděčné.

Pavol Breslik, původním jménem Bršlík (jméno přizpůsobil pro častá vystoupení v zahraničí), je ročník 1979 a pochází ze slovenské Kysuce. Po studiích v Banské Bystrici a na VŠMU mu nevyšlo angažmá ve Slovenském národním divadle a vydal se do světa. Dnes zpívá na světových operních scénách tenorové úlohy. Klavírista Róbert Pechanec (1973) pochází ze Žiliny a vystudoval VŠMU v Bratislavě. Cíleně se již od studií věnoval spolupráci se zpěváky a absolvoval zahraniční mistrovské kurzy zaměřené na tuto spolupráci. Na mezinárodních soutěžích byl mnohokrát oceněn jako nejlepší korepetitor. S Pavolem Breslikem spolupracuje dlouhodobě, koncertovali na mnoha zahraničních jevištích, jsou proto dokonale sehranými partnery.

Recitál byl očekáván velmi napjatě, ani změna termínu nezměnila nic na zájmu publika. Je pravdou, že koncertní písňové recitály nejsou masově oblíbené, je to záležitost velmi specifická a exkluzivní, vyhledávaná převážně znalci a milovníky krásného zpěvu. Dramaturgie koncertu vsadila na poučené brněnské publikum a nebála se zařadit do programu téměř neznámý písňový repertoár. Samozřejmě se předpokládal spíše komorní charakter koncertu, a proto byl velký Mozartův sál v Redutě uspořádán do řad v půlkruhu kolem klavíru, ne pro víc než sedm desítek posluchačů. Decentní osvětlení respektovalo především snímání koncertu pro platformu OperaVision.eu. Ke cti realizátorů je třeba dodat, že se dokázali chovat velmi decentně, a že publikum nebylo ani v nejmenším ve vnímání koncertu rušeno.

Recitál Pavel Bresik a Róbert Pechanec, Janáček Brno, 30. listopadu 2021 (foto Marek Olbrzymek)
Recitál Pavel Bresik a Róbert Pechanec, Janáček Brno, 30. listopadu 2021 (foto Marek Olbrzymek)

Nástup interpretů ke klavíru byl razantní, energický a vyzařovala z nich nedočkavost. Jako první zazněl výběr písní Clauda Debussyho. Francouzský impresionista je mistrem barev a líčení emočního chvění. Hvězdná noc (Théodore Faullain de Banville) líčí smutnou touhu po zemřelých láskách, zde dal pěvec do hlasu energii a napětí. V písni Měsíční svit (Paul Verlain) pracovali oba interpreti s barvami a dynamikou. Krásný večer (Paul Bourget) je odrazem tiché a prosté radosti ze života s nadýchanou dynamikou. Zjevení (Stéphane Mallarmé) zpíval pěvec pevným tónem a pohrál si s dynamickými vlnami, něžně propojenými falsetem.

Joaquín Turina byl španělským skladatelem první poloviny 20. století, jeho cyklus čtyř skladeb Poema en formade cancionesBáseň ve formě písní z roku 1917, na texty básníka Ramóna de Compoamor, je psán pro soprán a klavír. Jednotlivé básně jsou proloženy klavírními mezihrami a předchází jim Věnování, koncertantní skladba pro sólový klavír. Nikdy nezapomeň je klidná, introvertní skladba, tematizovaná vnitřním vyrovnáním, kterou přednesl pěvec velmi přesvědčivě a oddaně. Písně, to je nářek bolestné vokalizace v postupném crescendu, ústícím do fortissima. Dva strachy přinesly dynamickou vlnu emocí, zatím co Šílené láskou je náruživé volání po lásce, vzpínající se do fortissima.

Recitál Pavel Bresik a Róbert Pechanec, Janáček Brno, 30. listopadu 2021 (foto Marek Olbrzymek)
Recitál Pavel Bresik a Róbert Pechanec, Janáček Brno, 30. listopadu 2021 (foto Marek Olbrzymek)

Ač večeru dominovali převážně zahraniční skladatelé, nechyběl ani Leoš Janáček a nijak se mezi nimi neztratil. Zaznělo Šest národních písní (jež zpívala Gabel Eva), JW V/6. Pocházejí ze zápisníku brněnské etnografky Františky Kyselkové. V roce 1909 jí je předzpěvovala Eva Gabel z Velké Slatiny, která pracovala jako dělnice v Modřicích a byly zaznamenávány na Janáčkův fonograf. Tyto zápisy Janáček upravil a podložil klavírními doprovody. Neumrem ja na zemi je zoufalé vyznání chlapce, násilím odvedeného na vojnu. Pevné a frajerské, podložené virtuózním doprovodem. Šiel som cez město je opět vojenská balada, pevná a znělá. Štyri kosy je popěvkem o dívce, které zkazili svatbu. Na Slatinských lukách je furiantská píseň, ústící do accelleranda. Široko daľeko, to byl energický odpich, U těbe, Anička je píseň o nevěstě, provdávané daleko od rodičů, zde bylo možné dát víc průchod něze a emoci. Všechny Janáčkovy písně provedli umělci v jednotném interpretačním duchu.

Po přestávce zazněl výběr ze Sedmi raných písní Albana Berga, jednoho z představitelů druhé vídeňské školy počátku 20. století. Před jeho příklonem k dodekafonii a atonalitě napsal ještě coby student písně na texty německy mluvících básníků. Jsou velmi romantické a harmonicky hutné, plné vášní a emocí, jak se na zamilovaného studenta sluší. Pavol Breslik jim dal plnost svého poněkud tmavěji zabarveného tenoru. Noc (Carl Hauptmann) se nesla z piana v crescendu do výšek, které ale předvedl v měkkém pianu a dynamickou vlnou postupně ztlumil do závěru. Píseň o rákosu (Nikolaus Lenau) byla provedena v měkké dynamické vlně z piana, přes dychtivé crescendo, zpět do zjihlého závěru v pianu. Slavík (Theodor Storm) byl proveden ve forte, ale Pavol Breslik dokázal i dychtivé, měkké piano. Letní dny (Paul Hohenberg) daly příležitost akordickému partu v klavíru a prostor pro pěvcovo předvedení mohutnosti hlasu.

Recitál Pavel Bresik a Róbert Pechanec, Janáček Brno, 30. listopadu 2021 (foto Marek Olbrzymek)
Recitál Pavel Bresik a Róbert Pechanec, Janáček Brno, 30. listopadu 2021 (foto Marek Olbrzymek)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments