Slavnostní předání cen vítězů soutěže Pražského jara
„Každým rokem ve mně sílí přesvědčení, že označení soutěž není to správné,“ prohlásil na předávacím ceremoniálu ředitel Pražského jara Roman Bělor. „Mnohem více se jedná o generační i mezigenerační dialog – mladí lidé z celého světa, kteří se intenzivně věnují svému hudebnímu nástroji, se potkají v jednom místě a mají možnost se navzájem poznat, vyměnit si zkušenosti. V porotě zasedly skutečně výjimečné osobnosti, věřím, že byly inspirací pro mladé soutěžící. Jsem proto přesvědčen, že i tentokrát platil onen Coubertinův výrok ‚není důležité zvítězit, ale zúčastnit se‘,“ uzavírá Bělor.
Předseda stálé soutěžní komise, violoncellista Michal Kaňka pak soutěžícím zdůraznil, že „po několikaměsíční přípravě, po špičkových výkonech, které jste předvedli v jednotlivých kolech, si nyní zasloužíte trochu relaxace. Ostatně tento proces zodpovědné přípravy a podání maximálního výkonu v konkrétní chvíli, je základním předpokladem muzikantské profese. Budiž i to cennou zkušeností, kterou si ze soutěže odnášíte.“
Ocenění v hobojové soutěži
Finále hobojové soutěže se odehrálo v pondělí v Dvořákově síni v Rudolfinu. Finalisté předvedli fantastické výkony, kdy zazněly skladby od Ralpha Vaughana Williamse a Bohuslava Martinů. Koncert Bohuslava Martinů byl proveden ve spolupráci s Komorním orchestrem Pražských symfoniků pod vedením dirigenta Ondřeje Vrabce. Porota měla nelehký úkol, ale nakonec rozhodla, že laureáty soutěže Pražského jara 2019 se stávají:
- cena – Martin Daněk, Česká republika
- cena ex aequo – Gabriel Pidoux, Francie & Seongyung Yun, Korejská republika
- cena – nebyla udělena
„Těchto několik posledních dní pro mě bylo opravdovou výzvou – o to větší, že se jedná o tak významnou soutěž v mé rodné vlasti,“ řekl bezprostředně po předání cen hobojista Martin Daněk, který si odnesl první místo. „Devět let jsem studoval v zahraničí, o to větší byla moje touha zahrát pro domácí publikum, ukázat jim, co jsem se naučil.“
Členem hobojové poroty, stejně tak přípravné komise byl významný český hobojista Vilém Veverka. „Pakliže se mě ptáte, jak hodnotím letošní hobojovou soutěž, musím se vrátit k momentu samotných příprav. Protože posuzujeme hudební výkony, což je nesmírně obtížně měřitelné, usilovali jsme, aby toho subjektivního bylo pokud možno co nejméně. Letos poprvé byl repertoár soutěžícím přesně určen a nemohli vybírat z více skladeb. Výkony soutěžících jsme tak mohli srovnávat na stejných skladbách, i proto si myslím, že letošní soutěž byla velmi transparentní,“ hodnotí Veverka.
Nejúspěšnější flétnisté
Od úterního odpoledne až do pozdního večera zněly Dvořákovou síní Rudolfina tóny Rejchova Kvintetu G dur pro flétnu, housle, violu a violoncello op. 98/3 ve spolupráci se členy Bennewitzova kvarteta, Mozartův Koncert pro flétnu a orchestr G dur KV 313 a Koncert pro flétnu a orchestr D dur KV 314 a Blodkův Koncert pro flétnu a orchestr D dur ve spolupráci s PKF – Prague Philharmonia pod vedením dirigenta Stanislava Vavřínka. I tentokrát to porota neměla jednoduché, ale po krátké debatě vyhlásila své jasné rozhodnutí:
- cena – Chaeyeon You, Korejská republika
- cena ex aequo – Anna Talácková, Česká republika & Yuan Yu, Čína
- cena – Niamh McKenna, Německo / Irsko
„Byli jsme svědky velmi vysoké úrovně, pro porotu bylo nesmírně obtížné rozhodnout, protože všichni ve finále byli dobří a zasloužili by si první cenu,“ hodnotí věhlasný flétnista András Adorján, jenž zasedl v porotě. „Víte, k soutěži Pražského jara cítím silné pouto, neboť byla založena Rafaelem Kubelíkem, pozdějším šéfdirigentem Bavorského rozhlasového orchestru, kde jsem po mnoho let působil,“ dodává Adorján.
Vysokou úroveň uchazečů konstatuje také předsedkyně flétnové poroty Christina Fassbender. „Chtěla bych rovněž vyzvednout kvalitu orchestru, který doprovázel ve finálových kolech a obzvláště pak Bennewitzovo smyčcové kvarteto,“ zdůrazňuje Fassbender. „Pro porotu bylo obtížné hodnotit soutěžící v tak širokém věkovém rozpětí – vítězce je pouhých sedmnáct let, utkala se s kolegy, kteří již zakončili svá studia a několik let budují svou profesionální dráhu.
Nejúspěšnější česká flétnistka Anna Talácková v neformálním rozhovoru po slavnostním předávání ocenila úroveň a složení poroty. „Když mi dávali zpětnou vazbu, byli velmi citliví a přesně vystihli mou povahu. Jejich názory mě teď posunou dál. Ale co je pro mě nejdůležitější – i přes veškerý stres jsem pociťovala radost z hudby, kterou jsem přenášela na publikum,“ uzavírá Talácková, z níž pozitivní energie sálá i mimo koncertní pódium.
Pro laureáty je připravena celá řada finančních a hmotných cen. Jak však potvrzují samotní soutěžící, oceněním nejvyšším, je možnost vystoupit na příštím ročníku Pražského jara. Soudě dle jejich finálových výkonů, se mají posluchači na co těšit!
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]