Slovenské národní divadlo slaví devadesátiny

Právě dnes to je na den přesně rovných 90 let, co byla v Bratislavě – 1.března 1920 -zahájena činnost Slovenského národního divadla, a to Smetanovou Hubičkou, v provedení společnosti Východočekého divadla. Den nato se hrála Maryša bratří Mrštíků, pak také opereta a v květnu se v divadle uskutečnilo první baletní představení, kterým byla Délibesova Coppélia. Do konce první sezóny se celkem odehrálo 20 oper, 19 operet, 2 balety a 26 činoher.
Pro úplnost ale připomeňme, že samotná budova divadla byla otevřena již několik desítek let před vznikem SND, a to 26.září 1886. Jejími architekty je známá dvojice Fellner – Helmer.


Zahájení činnosti Slovenského národního divadla předcházel vznik Družstva SND, v listopadu 1919. Protože byl ale divadelní život Bratislavy až do ustanovení samostatného československého státu německo – maďarský, tak se skutečné slovenské divadlo dostávalo k životu jen velmi pomalu. Právě to byl hlavní důvod, proč se budova SND otevírala Smetanou, v provedení českých umělců. A Češi se tu hojně uplatnili i v dalších letech – vzpomeňme třeba Oskara Nedbala, Milana Zunu, Zdeňka Folprechta.

Opravdová slovenská opera se v Bratislavě proto probouzela k životu jen velmi pomalu. Prvním školeným slovenským operním zpěvákem v SND byl až tenorista Janko Blaho, který do divadla nastoupil v roce 1926. Budova SND má ale i tak bohatou operní historii: Dirigoval tady například Pietro Mascagni, zpívala tu Ema Destinová, Jarmila Novotná, Karel Burian, Fjodor Šaljapin, působil tu Bruno Walter.
Nejvýznamnější událostí poválečné opery SND byla nesporně premiéra Suchoňovy Krútňavy v prosinci 1949, v divadle měly premiéru i další nové slovenské opery – uveďme alespoň Suchoňova Svätopluka a Cikkerova Bega Bajazida. V sedmdesátých letech se objevuje nová generace v zahraničí úspěšných slovenských operních zpěváků, v čele s Peterem Dvorským a Sergejem Kopčákem. Z dalších umělců opery poválečné éry je třeba jmenovat alespoň režiséra Miroslava Fischera, dirigenty Tibora Freša a Ladislava Holoubka, ze sólistů pak také Gustáva Pappa, Ondreje Malachovského, Ninu Hazuchovou či Ľubu Baricovou.
Poslední léta opery Slovenského národního divadla jsou však negativně poznamenána neustále se střídajícími šéfy, což se negativně projevuje v provozních obtížích, a v některých případech i v uměleckých výsledcích souboru. Slovenské národní divadlo je teď už několik měsíců bez generálního ředitele.


Podobně jako opera byl na spolupráci s českými umělci ze začátku odkázán i balet. Od války pak začínal převládat vliv ruské baletní školy, v čele bratislavského souboru působil Maximilián Froman, bývalý člen slavného Ďagilevova baletu. Z pováléečné éry je třeba připomenout alespoň výjimečného choreografa a tanečníka Jozefa Zajka, Karola Tótha a Borise Slováka.


V kronice Slovenského národního divadla nelze nezmínit desetiletí trvající průtahy a skandály kolem stavby nové budovy. Ta byla nakonec přece jen otevřena, za bezmála 5 miliard, v dubnu 2007.

www.snd.sk

Související články


Reakcí (6) “Slovenské národní divadlo slaví devadesátiny

  1. Leonora3,
    SND je miestom, kde som zacala chodit do opery a kde som sa ju naucila mat rada. Spominam na studentske abonentky, a ked nam to bolo malo a chceli sme ist este na nieco naviac, tak sme si za dve koruny kupili listok na najvyssiu galeriu. V priebehu rokov som tam videla paradne predstavenia,na ktore sa neda zabudnut: Petra Dvorskeho ako Vojvodu mantovskeho s Nicolae Herleom ako Rigolettom,
    Cosy fan tutte a dalsie inscenacie dirigovane Zdenkom Koslerom, pozdejsie Lubicu Vargicovu ako Luciu ( a hned potom spievala Kralovnu noci v Met),a dalsich (Dalibora Jenisa, Mira Dvorskeho ), ktorych som potom videla uz len vo Viedni. Viem, ze obcas spievaju aj doma, ale zas tam nie sme my. Niektori stastlivci, (ako napr. moj manzel) dokonca poculi Editu Gruberovu na dopoludnajsom predstaveni Barbiera
    pre skoly:-) kde spievala Rosinu.

    Prajeme SND krasne inscenacie, plne hladisko, vynikajucich umelcov a mudrych sefov.

    P.S. Len taka malickost: dokoncenie novej budovy iste nestalo 5 milionov, ale asi 5 miliard. Tak ako v Cechach aj na Slovensku za 5 milionov postavite solidny rodinny dom. Niekto na Slovensku mi hovoril, ze len denne prevadzka tohto kolosu stoji okolo 1 miliona SK (napada ma porovnanie s prazskym Domom kultury, ale to uz je na inu diskuziu.)

  2. Leonora3:
    Rastislav, ked sme hladali zo sucasnych verdiovskych barytonov vhodneho Simona, uplne sme zabudli na Zeljka Lucica. Poculi sme ho ako
    ako Macbetha a vo Viedni ako Giorga Germonta a Nabucca. Myslim, ze on moze byt dobry Simon (jak hlasom, tak svojim zjavom). Uvidime po predstaveni tento piatok vo Viedni. Viedensku inscenaciu sme uz videli (Gabriela Adorna vtedy nadherne a s velkym uspechom spieval Miro Dvorsky). Nie je tak vizualne tak krasna ako v Met, ale Verdi je Verdi a tak sa na toto predstavenie moc tesim!
    P.S. Nakoniec som velmi rada, ze som Placida Dominga v Met ako Simona videla. Neviem, ci toto stastie budu mat ti, co si kupili letenky a listky na Simona do Zurichu na 23. marca i ked im to velmi prajem a a este viac skore uzdravenie samotnemu Domingovi.

  3. Nie,nezabudol.To meno poznam,ale nikdy som ho nepocul,ani na nahravke.Dnes som pozrel do programu WSO a so smutkom som zistil,ze Leo Nucci spievat nebude.Na druhej strane som rad,ze konecne budem pocut Zeljka Lucica.Dufam,ze budem pocut plnokrvny verdiovsky baryton.Prajem krasny zazitok v piatok!Mna to caka v nedelu.

Napsat komentář