Smetanovští pěvci (1). Pěvci premiér oper Bedřicha Smetany

  1. 1
  2. 2
  3. 3
O tom, kdo byli první interpreti hlavních rolí smetanovských oper, vypráví dlouholetý sólista i dramaturg Divadla J. K. Tyla v Plzni, hudební publicista a režisér Zbyněk Brabec.
Adolf Krossing, Vašek 1892 (archiv Z. Brabec)

V roce, kdy slavíme 100. výročí vzniku naší republiky, se na několika scénách objevila nová inscenace slavnostní opery Bedřicha Smetany Libuše, která vznikla právě pro tyto slavnostní chvíle jako umělecké dílo, které po celou dobu své existence bylo vždy spjato s významnými okamžiky našeho národa. Ostatně právě Libuší bylo otevřeno pražské Národní divadlo 11. června 1881, stejně jako 18. listopadu 1883, kdy divadlo, které lehlo popelem, bylo znovu postaveno. Libuše zahájila provoz divadla i po jeho generální rekonstrukci o sto let později. Nyní Národní divadlo uvádí zbrusu novou inscenaci této opery, která měla premiéru 14. září 2018. O týden dříve Libuši premiérovalo také Národní divadlo Brno a 12. října uvedlo tuto slavnostní operu také Severočeské divadlo v Ústí nad Labem, které se v posledních letech opernímu odkazu Bedřicha Smetany téměř nevěnuje. Libuši má na repertoáru také Divadlo J. K. Tyla v Plzni, které ji poprvé uvedlo 9. května 2015 jako první operní premiéru na nově postavené Nové scéně. Za významnou Smetanovu operu lze považovat i jeho Prodanou nevěstu, která rovněž bývá uváděna při různých slavnostních příležitostech, neboť její nastudování není tak náročné (?) jako nastudování Libuše. V této sezoně nově Prodanou nevěstu nastudovaly operní soubory v Českých Budějovicích a v Opavě, kde dokonce zvolili první verzi díla z roku 1866. Smetanovy opery byly dlouho základním kamenem českého operního repertoáru v našich divadlech a nad tím, jak se dnes (ne)hrají, se můžeme zamyslet při jiné příležitosti. Každopádně zalistujeme-li repertoárem našich operních scén od počátků jejich existence až do dnešních dnů, najdeme ve většině z nich pravidelně uváděné Smetanovy opery, na jejichž interpretaci zrály celé generace našich pěvců. Mnozí vytvořili ve Smetanových operách i několik rolí. Podívejme se dnes na pěvce, kteří se se Smetanovými operami setkali jako s čerstvými novinkami a patřili tak k prvním interpretům postav v jeho operách.

Smetanovy opery měly premiéru mezi 5. lednem 1866, kdy v Prozatímním divadle poprvé zazněla skladatelova prvotina Braniboři v Čechách, a 29. říjnem 1882, kdy ve stejném divadle měla premiéru Mistrova poslední opera Čertova stěna. Jedná se tedy o období šestnácti let, kdy byly uvedeny také premiéry oper zhruba dalších patnácti českých skladatelů, z nichž nejvýznamnější jsou Antonín Dvořák (pět oper od Krále a uhlíře po Dimitrije) a Zdeněk Fibich (Bukovín, Blaník). Připomeňme, že sám Smetana v letech 1866 – 1874 opeře Prozatímního divadla šéfoval. Operní soubor začal budovat již jeho předchůdce Jan Nepomuk Maýr, který, stejně jako později Smetana, narážel na nedostatek kvalitních pěvců v některých hlasových oborech, zejména chyběli kvalitní dramatické sopranistky, tenoristé a basisté. Přesto se v Prozatímním divadle objevila řada osobností, z nichž většina vystupovala právě ve smetanovských premiérách. Zmíníme se o těch nejvýznamnějších.

František Hynek jako Kecal 23.11.1883 (archiv OP)

 

Tak hned v první Smetanově opeře Braniboři v Čechách, poprvé uvedené 5. ledna 1866 na scéně Prozatímního divadla pod skladatelovou taktovkou, účinkovalo hned několik předních sólistů. V roli Wolframa se představil basista František Hynek (1837-1905), který po štacích v německých divadlech (Kolín n. Rýnem, Stuttgart) působil v Praze, odkud odešel znovu do ciziny, aby se v roce 1881 vrátil do Prozatímního divadla a pak působil až do roku 1902 v Národním divadle nejen jako sólista, ale i jako režisér. Po premiéře Braniborů v Čechách zpíval také Kecala v první verzi Prodané nevěsty v roce 1866. Pak se setkal s původní smetanovskou premiérou až v roce 1881, kdy byl prvním Lutoborem v Libuši, kterého zpíval i při definitivním otevření Národního divadla 18. listopadu 1883. Jeho poslední původní smetanovskou premiérou byl v roce 1882 Beneš v Čertově stěně. V Národním divadle si potom zazpíval v jediném představení ještě Oldřicha Rokycanského v Braniborech v Čechách, Beneše v Daliboru a Matouše v Hubičce. V roce 1883 režíroval Hubičku (později i v letech 1889 a 1890) a o rok později Dvě vdovy.  František Hynek bývá pro své pasivní herectví obviňován z neúspěchu Čertovy stěny a bývá mu vyčítáno, že si s představitelem Raracha J. K. Chlumeckým, s nímž si má být Beneš k nerozeznání podobný, podobný vůbec nebyl. Ale byla to jeho vina?

Josef Lev (zdroj archiv ND Praha / foto F. Šlechta)

Vynikající barytonista Josef Lev (1832-1898) zpíval o premiéře Braniborů v Čechách náročnou roli Tausendmarka a s výjimkou Prodané nevěsty a Dvou vdov, kde ostatně není žádná barytonová role, účinkoval ve všech smetanovských premiérách, v nichž zpíval hlavní barytonové role. Měl dobré pěvecké školení, které získal ve Vídni u barytonisty Becka, založené na italské pěvecké škole. V Prozatímním divadle byl angažován v roce 1864 a se souborem přešel i do Národního divadla, kde byl v angažmá do roku 1888. Věnoval se i pedagogice ve Smetanově pěvecké škole i soukromě a vychoval řadu vynikajících pěvců, např. Antonína Vávru, Karla Čecha nebo Marii Sittovou. Přestože nebyl vynikajícím hercem a měl malou postavu, jeho pěvecké umění bylo fenomenální. Smetana si ho nesmírně vážil a po premiérách oper Braniboři v Čechách a Tajemství mu připsal árii. V Národním divadle pak zpíval všechny své smetanovské role s výjimkou Tausendmarka, kterého v jediných dvou představeních do doby, než Josef Lev odešel do důchodu, zpíval Bohumil Benoni, a Voka, když se Čertova stěna v ND tehdy vůbec nehrála.

Jan Ludevít Lukes (archiv OP)
Reklama
  1. 1
  2. 2
  3. 3

1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pametnik

Vynikající článek. Díky za mnoho velmi zajímavých informací!