Sonya Yoncheva místo Anny Netrebko. Nejen o tom v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3

První premiérou bude monumentální historická hudební freska Borise Musorgského Boris Godunov (premiéra 1. října 2016) v původním znění z roku 1869. Půjde o koprodukci s operními soubory v Götteborgu a Lübecku. Hudebního nastudování se ujme Marcus Bosch a režijně dílo připraví Peter Konwitschny, který v Norimberku inscenoval operní díla již několikráte od roku 1990. Italská opera bude v příští sezoně zastoupena třemi díly a operním koncertem z Rossiniho děl (30. října 2016). V lednu (21. ledna 2017) vstoupí na norimberskou scénu veselá Italka v Alžíru Gioachina Rossiniho. Guido Johannes Rumstadt, který je prvním kapelníkem norimberské opery od sezony 2007/2008, nastuduje toto dílo společně s italskou režisérkou Laurou Scozzi. Bergův Vojcek bude mít premiéru 18. února 2017 (hudební nastudování: Gábor Káli, režie: Georg Schmiedleitner). Marcus Bosch, místní Generalmusikdirektor, také připraví Belliniho Normu (premiéra 13. května 2017), ve které v hlavní roli vystoupí místní skvělá představitelka Hrachuhí Bassénz. Pěvkyně bude vystupovat v této roli i v podzimní inscenaci v Covent Garden ve druhém obsazení. Inscenace francouzského režiséra Stéphana Braunschweiga (také autor scénografie) je koprodukcí s pařížským divadlem Théâtre des Champs-Elysées a operním souborem ve francouzském Saint-Étienne. Izraelský režisér David Mouchtar-Samorai společně s dirigentem Guidem Johannesem Rumstadtem připraví scénickou verzi Bachových Matoušových pašijí (premiéra 19. května 2017). Závěr sezony uzavře převzatá inscenace Verdiho Attily (premiéra 24. června 2017) z produkce Theater and Wien, ve které se jako tvůrci vrátí Gábor Káli (hudební nastudování) a Peter Konwitschny (režie). Konwitschného režie ve Vídni roku 2013 vzbudila jak nadšení, tak byla částí kritiky odmítnuta. Plánovaná sezona tentokráte nenabízí dramaturgický objevný titul, tak jak tomu bylo v minulých sezonách, ale spíše osvědčenější tituly.


Nahrávka týdne
Franz Lehár – Giuditta. Chor des Bayrischen Rundfunks, Münchener Rundfunkorchestr, dirigent Ulf Schirmer. Lehárova opereta, která nese mnohé operní rysy, měla senzační úspěch při světové premiéře roku 1934 s vynikajícími hlavními představiteli. Těmi byli tehdy skvělý tenorista Richard Tauber a naše sopranistka Jarmila Novotná, pro které byly hlavní party trochu váhavého Octava a fatální ženy Giuditty – revuální hvězdy nočních podniků, napsány. Firma CPO nabízí v nové nahrávce, vzniklé na základě živého provedení v roce 2012, poněkud dramatičtější hlasy v těchto partech.

Franz Lehár: Giuditta (foto archiv)
Franz Lehár: Giuditta (foto archiv)

Giudittu zpívá Christiane Libor, sopranistka, která se již v poslední dekádě zcela zabydlela ve wagnerovském repertoáru (včetně Isoldy a čerstvé  Brünnhildy v Soumraku bohů) a Octava pak tenorista Nikolai Schukoff (který dokáže střídat Tamina s Parsifalem). Oba dva pěvci podávají velmi šaramantní výkony, které jsou milým překvapením v rámci nelehkého stylu. Hudební nastudování zkušeného Ulfa Schirmera dává vyniknout sentimentalitě hudby, která přináší několik dobově velmi oblíbených šlágrů. Tato Lehárova vážná opereta bez happyendu zaznívá v této nahrávce velmi přesvědčivě především díky výkonům obou hlavních představitelů, i když vedlejší party jsou obsazeny také spolehlivými interprety. Zajímavé je srovnání s nahrávkou ze začátku osmdesátých let dvacátého století, kdy oba titulní party nazpívali legendární umělci také zcela jiných hlasových oborů – Edda Moser a Nicolai Gedda.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments