Co chystá Smetanova Litomyšl? Ptali jste se Vojtěcha Stříteského

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Dramaturg Smetanovy Litomyšle odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus

Vojtěch Stříteský - Smetanova Litomyšl 2015 (foto archiv Smetanova Litomyšl)
Vojtěch Stříteský – Smetanova Litomyšl 2015 (foto archiv Smetanova Litomyšl)

 

Počítáte ještě vůbec s představeními v amfiteátru pod zámkem, kde se odehrála před dvaceti lety Hubička? Děkuji a zdravím vás i Festival. (J. Novák)

Amfiteátr se velmi změnil, v roce 2008 padlo při často vzpomínaném tornádu na sto stromů, které dříve tvořily přírodnímu divadlu romantické kulisy a horizont. A v rámci investiční akce Revitalizace zámeckého návrší byly mimo jiné odstraněny stupně pro lavičky stejně jako betonové jeviště. Dnes je tam všude tráva. Umím si představit pořádat tam různé koncerty, ale velkou operní produkci již nikoli. Kromě výše psaných objektivních faktů bych mohl jmenovat i další praktická „proti“ – riziko deště, chladno, nechuť hudebníků hrát na drahé nástroje ve vlhkém prostředí, šatny ve stanech, nutnost amplifikace. Mám na amfiteátr, stejně jako mnozí, velmi krásné vzpomínky. Ale také nepěkné, když jsme museli – a ne úplně zřídka – návštěvníky posílat domů…

Dobrý den, letos se moc těšíme na Mahlerovu Symfonii tisíců. Můžete prosím přiblížit přípravy jejího provedení? Jak dlouho dopředu jste ji produkčně dávali dohromady, podle jakého klíče jste vybírali obsazení, kolik zkoušek budete mít a jak se vyrovnáte s akustickými požadavky? (Rado)

Mahlerova Symfonie tisíců je pro mne výzvou už mnoho let. Samozřejmě dramaturgicky, ale právě tak i produkčně. Prvně jsme její uvedení avizovali již v katalogu roku 1997 pro čtyřicátý ročník festivalu. I tenkrát jsme plánovali provedení s Ondrejem Lenárdem, avšak z finančních důvodů z plánu sešlo. Snahu o provedení Osmé v letošním roce jsme ohlásili bezprostředně po skončení Mahlerova Vzkříšení před dvěma lety – v podstatě v totožném obsazení, tedy se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, panem šéfdirigentem a Českým filharmonickým sborem Brno. Přípravy běží vlastně od té doby a někdy mezi zářím loňského roku a lednem letošního byly opravdu mimořádně intenzivní. Naštěstí již máme obdobnou zkušenost z roku 2003, kdy jsme na druhém nádvoří realizovali Berliozovo Requiem rovněž s třemi stovkami účinkujících.

Jména sólistů pro Osmou jsme konzultovali s panem Lenárdem, některá jména byla jasná okamžitě (třeba Peter Mikuláš), zato vhodný tenor jsme dlouze hledali v zahraničí. Dnes po mnoha peripetiích víme, že avizovaného Larse Clevemana nahradí jiný Švéd, Daniel Frank, který byl původně naší první volbou.

Zkoušek je celá řada, začíná se separátními sborovými, pak jen orchestr, pak soli u klavíru, následně soli s orchestrem a vše vyvrcholí v neděli 19. června v Litomyšli závěrečnou tutti zkouškou a provedením. A jsem rád, že u toho prostřednictvím Českého rozhlasu budou moci být i ti, kteří nesehnali vstupenku. Bylo vyprodáno během první hodiny předprodeje!

Akusticky největším oříškem je samozřejmě posazení orchestru. Vzhledem k dispozicím nádvoří musíme jít do značné šířky, což bude vyžadovat maximální soustředění na souhru sekcí a bude to nesnadné i pro pana Lenárda. Sólisté a všechny tři sbory budou nad orchestrem na jevišti, využity však budou i arkády. Ale obdobně náročné to bylo již u zmiňovaného Berlioze.

Smetanova Litomyšl (foto archiv)
Smetanova Litomyšl (foto archiv Smetanovy Litomyšle)

Dobrý den, pane Stříteský, za pár dní tomu bude rovných sto padesát let od premiéry naší národní opery, kterou Smetanova Prodaná nevěsta bezesporu je. Proč ji nemáte v letošním programu? Kdy už jinde, když ne na Smetanově Litomyšli, kde by se toto významné výročí mělo připomenout? (Zdeněk Stuchlý, Praha)

Dali jsme přednost Smetanovu titulu, který měl premiéru rovněž před sto padesáti lety – totiž Braniborům v Čechách. To rozhodnutí padlo před dvěma lety, když jsme realizaci Braniborů dohodli s panem Jiřím Nekvasilem, režisérem a ředitelem Národního divadla moravskoslezského Ostrava. My všichni Prodanou nevěstu milujeme a na festivalu jde jednoznačně o nejčastěji uváděný titul – o tom svědčí na tři desítky provedení. Ovšem naopak – a to obecně – jsou Braniboři nejméně hranou Smetanovou operou! Dosud poslední českou inscenaci v roce 2004 jsme také iniciovali my. A jako smetanovský festival prostě cítíme starost a potřebu uvádět i méně hraná Mistrova díla. Ale rád bych podotkl, že letos hrajeme také Hubičku a že Prodanou nevěstu chystáme pro některý z příštích ročníků festivalu.

B.Smetana: Prodaná nevěsta - Smetanova Litomyšl 2012 (foto archiv Smatanova Litomyšl)
B. Smetana: Prodaná nevěsta – Smetanova Litomyšl 2012 (foto archiv Smetanovy Litomyšle)

Dobrý den, často vzpomínáme na loňské vystoupení paní Deborah Voigt, které bylo velkým zážitkem. Chystáte do budoucna přizvání hvězdy podobného kalibru? Letos jsme v programu hledali marně. Děkuji za odpověď a Smetanově Litomyšli přeji hodně dalších úspěchů. (Hůlkovi)

V situaci, kdy do Prahy zavítá v jednom roce patnáct operních hvězd a vstupenky na ně se prodávají za tři, čtyři i pět tisíc, je složité konkurovat. Protože my chceme a budeme pořádat festival na akustickém zámeckém nádvoří, byť s omezenou kapacitou, nikoli na nějakém parkovišti nebo stadionu s amplifikací… Nejspíš bychom na takovém postupu i dokázali vydělat, ale Smetanova Litomyšl má přeci jiné poslání i ambici. Proto buď hledáme pěvce, kteří u nás ještě nejsou příliš známí, ale již mají dobré renomé ve světě, nebo někam „zajdeme na návštěvu“ – třeba do Scaly nebo do Met. Za rok bychom se takto měli vypravit do Vídně a pro rok 2018, tedy jubilejní šedesátý ročník, právě podepisujeme smlouvu na galakoncert s pěvcem, který v České republice vystoupí prvně, ale hvězda je to světová!

Jak hodně je Smetanova Litomyšl závislá na podpoře sponzorů a jak ochotni jsou sponzoři investovat do vašeho festivalu? Děkuji předem za odpověď. (Richard Jílek)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář

Reklama