Jsem si jist, že vás programem nové sezony nezklameme. Ptali jste se ředitele FOKu

  1. 1
  2. 2
Ředitel Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Daniel Sobotka odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus
Daniel Sobotka (zdroj FOK / foto Petr Dyrc)


Dobrý den, pane řediteli, budete v dalších letech se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK využívat vaše varhany v Obecním domě a u Šimona a Judy? Varhany mi v programech chybí. Děkuji. (Petr Novotný)

Dobrý den, pane Novotný, varhany v kostele sv. Šimona a Judy, ač jsou mou srdeční záležitostí a byl jsem v roce 2000 u jejich restaurování, mají jen omezené možnosti využití. To je doménou především Jaroslava Tůmy, který již tehdy nad nástrojem převzal neformální patronaci, zná jeho specifika jako nikdo jiný a v pravidelných intervalech na jeho lavici na kůru usedá. Naposledy na varhany u Šimona a Judy improvizoval v rámci speciálního lednového koncertu s tanečními kreacemi Adély Srncové.

V roce 2018 plánujeme ve spolupráci s Obecním domem obnovit také varhanní recitály ve Smetanově síni. Spolu s panem ředitelem Vlastimilem Ježkem (ředitel akciové společnosti Obecní dům, která objekt provozuje) jsme si říkali, že ke sto letům Československé republiky, která byla vyhlášena právě v Obecním domě, to bude hezký počin.

Neuvažujete o písňových recitálech? Moc bych se za ně přimlouvala! Zdá se mně, že tato disciplína po listopadu zcela vymizela… (Vlasta)

Máte naprostou pravdu a není to tak dávno, co jsme přesně o tomhle v Symfonickém orchestru hl. m. Prahy FOK debatovali. Velmi populární jsou operní árie a jejich různě rafinované kombinace, ale těch písňových je jako šafránu. Tím, že jsme tady ale o písňovém recitálu mluvili, vám dávám nápovědu a doporučuji vaší pozornosti program naší příští sezony. Více se dozvíte 10. dubna, kdy zveřejníme program na další sezonu a zahájíme předprodej.

Dobrý den, naposledy jsme byli na koncertě s panem dirigentem Netopilem a Hobojovým koncertem Jiřího Gemrota v úžasném provedení Viléma Veverky. Rádi bychom vám poděkovali za úžasný večer a zeptali se, zda pro nejbližší dobu nechystáte nějaký další program s pány Netopilem nebo Veverkou. Děkuji, ať se vám daří! (Matouškovi, Praha)

Děkujeme za přání, milí Matouškovi. Koncerty se soudobou premiérou se nikdy nerodí úplně samozřejmě. I my jsme ale měli radost z toho, jakého kalibru Jiří Gemrot zkomponoval skladbu a jak bravurně se s ní Vilém Veverka, Tomáš Netopil a samozřejmě orchestr vypořádali. Premiéry domácích autorů přece patří k dramaturgickým genům Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK.

S Vilémem Veverkou zatím žádný další koncert naplánován nemáme, ale to není výraz nevraživosti, samozřejmě. Tomáš Netopil se k orchestru vrátí hned v příští sezoně, a to při velmi speciální příležitosti. Zase jsme u toho, je to tajné, protože program příští sezony zveřejníme až 10. dubna – tak jednou, výjimečně – pan dirigent bude dirigovat tradiční Koncert pro republiku 28. října.

Dobrý den, jaký vývoj má počet abonentů a návštěvnost Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Děkuji. (PG)

S návštěvností jsme zejména v posledních dvou letech velmi spokojeni, vzestupný trend ale trvá již od roku 2013. Modely chování našich pravidelných návštěvníků se v čase proměňují. Nejstarší generace abonentů se přelila především na dopolední veřejné generální zkoušky. Hraje v tom roli cenové zvýhodnění, ale také to, že tito lidé se již obávají vyrážet na koncerty večer. Přibývá také lidí, kteří se nechtějí zavazovat dlouhodobě dopředu. Jinými slovy, počet abonentů se od roku 2000 snižoval, v roce 2013 se tento pokles zastavil – byla to jedna z našich priorit – a začal opět mírně narůstat, mnohem rychleji ale roste počet individuálních návštěv a vstupenek rezervovaných a nakupovaných online.

Martin Kasík, Symfonický orcgestr hl.m.Prahy FOK – Praha 21. února 2018 (zdroj FOK / foto Petr Dyrc)

Před časem jsem se doslechl, že váš orchestr platí Obecnímu domu za pronájem. Není to jen přelévání městských peněz z jedné kolonky do druhé a zbytečná ztráta na odvodech daní? Děkuji předem za odpověď. (Vlastimil Šárský, Praha)

Obecní dům spravuje a provozuje akciová společnost Obecní dům a Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK je jedním z nájemců jeho prostor – trvale šaten orchestru, kanceláří, pokladny a v přesně sjednávaných termínech Smetanovy síně pro zkoušky a koncerty. Je to takto uspořádáno od rekonstrukce Obecního domu před rokem 2000. Důvodem patrně byla potřeba zpřehlednit hospodaření budovy, která v rámci rekonstrukce spolykala značné částky. Nejsem o tomto modelu úplně přesvědčen, ale na druhou stranu je naše spolupráce s akciovou společností korektní a jsme tu doma. A nakonec akciová společnost je zcela kontrolována městem, nejde tedy o klasický soukromý subjekt.

Dobrý den, před nedávnem jsem na Opeře Plus četla portrét pana dirigenta Jiřího Kouta k jeho významnému životnímu jubileu. Máte o něm nějaké zprávy? Jak se mu daří? (Anna Hábová)

Dobrý den, paní Hábová, na konci roku Jiří Kout oslavil osmdesátiny (to se, myslím, u pánů říkat může), ale bohužel, stále – v podstatě již deset let – platí, že zdravotní stav neumožňuje Jiřímu Koutovi dirigovat. V Praze jsem se s ním naposledy setkal při předávání čestné medaile města Prahy a můj rozhovor s ním v St. Gallen, kde žije, v roce 2013, kdy se vzdával funkce šéfdirigenta našeho orchestru a přijal funkci čestnou, byl jedním z nejsmutnějších, jaké jsem kdy v životě zažil. Mnohokrát jsem od té doby citoval jeho tehdejší přesmutný výrok: „Je to výraz mé největší lásky k orchestru FOK, že se ho vzdávám.“

Připravujete nějaký podobný projekt, jako byl Jedermann společně s Divadlem na Vinohradech? (Zdeněk)

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře “Jsem si jist, že vás programem nové sezony nezklameme. Ptali jste se ředitele FOKu

Napsat komentář