Soubory Opery Národního divadla a Státní opery ve stávkové pohotovosti
Dnes se v pražském v Restaurantu Parnas na Smetanově nábřeží uskutečnila tisková konference zástupců zaměstnanců, odborových organizací a členů uměleckých rad působících v ND a SO. Jejím tématem byla „závažná situace v ND Praha, která vede odborové organizace, umělecké rady a zástupce zaměstnanců k vyjádření společného důrazného protestu.“
Konference se konala za účasti osobností, jako je Eva Urbanová, Dana Burešová, Marie Fajtová, František Zahradníček (všichni za sólisty ND), Vratislav Vlna (předseda umělecké rady Orchestru ND), Lenka Šmídová (předsedkyně umělecké rady sólistů ND), Jakub Hrubý (předseda ZO Unie – odborového svazu profesionálních zpěváků ND), Jan Hejhal (místopředseda ZO Unie orchestrálních hudebníků ND), Jiří Klika (místopředseda ZO Unie orchestrálních hudebníků SO), Miroslav Svoboda (předseda ZO Unie – odborového svazu profesionálních zpěváků SO), Jiří Dokoupil (prezident Unie orchestrálních hudebníků ČR), Berthold Kaupa (předseda Odborové asociace divadelníků) a Richard Rokos (předseda Unie – odborového svazu profesionálních zpěváků ČR).
Soubory Opery ND a SO požadují „nové obsazení pozice uměleckého ředitele Opery ND a SO a pozice hudebního ředitele SO na základě transparentních pravidel stanovených s požadavkem smysluplného uměleckého rozvoje Opery ND a SO.“ Dále pak „zahájení konstruktivní a otevřené diskuse s cílem určit jasné kompetence a pravidla fungování Garanční rady pro ND,“ v neposlední řadě též „uskutečnění transparentního výběrového řízení na místo ředitele ND.“
Ministr kultury Antonín Staněk komentoval 25. června situaci v ND a SO na svém profilu na Twitteru: “Jsem znepokojen situací v Národním divadle a to nejen po dnešní schůzce s paní Evou Urbanovou, která mě o tamějším dění informovala. Pověřil jsem paní náměstkyni Kalistovou ze sekce živého umění, aby svolala garanční radu ND na nejbližší možný termín a situací se budeme zabývat.”
Situaci vyvolaly okolnosti nástupu uměleckého ředitele Opery ND a Státní opery Pera Boyea Hansena a některé jeho problematické kroky, zasahující do chodu operních scén ND a SO. Hansen se má funkce ujmout 1. srpna 2019. Zaměstnanci a umělci ND nedávno v otevřeném dopise požadovali vysvětlení okolností jeho nástupu.
Na konci května na post ředitelky Opery ND a Státní opery rezignovala Silvia Hroncová. Následovala tak uměleckého ředitele Opery ND Petra Kofroně. Hroncová mezi důvody svého kroku uvedla “dlouhodobě nevyjasněnou situaci spojenou s novou sezonou, rozdílné názory na budoucí směřování opery, na její organizační a personální strukturu a obsazení i chod opery“.
Zaměstnanci a umělci ND minulý měsíc v otevřeném dopise požadovali po řediteli ND Janu Burianovi vysvětlení okolností nástupu uměleckého ředitele Opery ND a Státní opery norského divadelního režiséra Hansena. Dopis podepsalo 339 osobností, v ND je zaměstnáno kolem 1200 lidí. Podle organizátorů dopisu Hansen, který byl před nástupem do funkce uměleckého ředitele jmenován poradcem ředitele ND Buriana, za devítiměsíční působení v této funkci nepředstavil základní vizi a uvedl soubor opery do krizového stavu.
Vedení Národního divadla si za změnami stojí. Mluvčí první scény Tomáš Staněk uvedl, že vedení ND mrzí, že se Hroncová nevyrovnala s dlouho připravovanými změnami, které jsou přirozenou součástí vývoje kulturní instituce. Správní ředitelkou byla jmenována paní MgA. Bohdana Malik.
Ředitele Jan Burian k celé situaci uvedl: “Jde pořád o jednoduchou, ale principiální otázku: jestli smí ředitel Národního divadla po poradě s domácími i zahraničními odborníky jmenovat uměleckého ředitele souboru v souladu s platným právem a zřizovací listinou Národního divadla nebo jestli je toto jmenování podmíněno souhlasem některých zaměstnanců nebo některých odborových organizací. Ostatně i umělecké rady jsou jen poradními orgány hudebních a uměleckých ředitelů a ani v jejich statutech není nic, co by je opravňovalo bránit například nástupu renomovaného operního manažera do funkce. Chápu, že v tak velké instituci nemusí všichni zaměstnanci milovat své nadřízené, i tak bychom však měli vést korektní dialog uvnitř instituce. Vytváření nepravdivého dojmu, že nový umělecký ředitel, který nahradí svého předchůdce po té, co mu skončila smlouva, „rozvrátí“ české divadlo, je, promiňte, urážka inteligence většiny zaměstnanců Národního divadla.
Vše ostatní jsou snadno vyvratitelné výmysly nebo lži, které plynou někdy z neznalosti a někdy z hloupého úmyslu.
Osobní invektivy jsem ochoten přehlížet, neboť mám příliš mnoho odpovědnosti za vynikající tvůrce v činohře, baletu i opeře. Dobrou pověst Národního divadla však budu bránit.
S odborovými organizacemi se scházíme pravidelně, v aktuální sezoně se uskutečnilo devět jednání vedení Národního divadla s předsedy odborových organizací – naposledy ve dnech 22. 5. a 4. 6. 2019, kde se řešila běžná agenda, a o žádné krizi nepadlo jediné slovo. Jsem přesvědčen, že otázky zaměstnanců jsem odpověděl otevřeně a vstřícně, o čemž svědčí i řada kladných reakcí. Nevím zároveň, že by vedení Národního divadla jakkoliv porušilo platná ustanovení kolektivní smlouvy ze dne 1. 2. 2018 v plném znění,” uvedl ředitel Národního divadla Jan Burian.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]