Soubory Opery Národního divadla a Státní opery ve stávkové pohotovosti

Odborové organizace zastupující zaměstnance Opery Národního divadla (ND) a Státní opery (SO) vyhlásily k dnešnímu dni 26. června 2019 stávkovou pohotovost. Jejím důvodem je nespokojenost s řízením Národního divadla, je prý ohrožena stabilita Opery ND a SO i hospodářské a sociální zájmy zaměstnanců. Soubory Opery ND a SO tak vstupují do stávkové pohotovosti.
Národní divadlo a Smetanovo nábřeží (archiv OP)

Dnes se v pražském v Restaurantu Parnas na Smetanově nábřeží uskutečnila tisková konference zástupců zaměstnanců, odborových organizací a členů uměleckých rad působících v ND a SO. Jejím tématem byla „závažná situace v ND Praha, která vede odborové organizace, umělecké rady a zástupce zaměstnanců k vyjádření společného důrazného protestu.“

Konference se konala za účasti osobností, jako je Eva Urbanová, Dana Burešová, Marie Fajtová, František Zahradníček (všichni za sólisty ND), Vratislav Vlna (předseda umělecké rady Orchestru ND), Lenka Šmídová (předsedkyně umělecké rady sólistů ND), Jakub Hrubý (předseda ZO Unie – odborového svazu profesionálních zpěváků ND), Jan Hejhal (místopředseda ZO Unie orchestrálních hudebníků ND), Jiří Klika (místopředseda ZO Unie orchestrálních hudebníků SO), Miroslav Svoboda (předseda ZO Unie – odborového svazu profesionálních zpěváků SO), Jiří Dokoupil (prezident Unie orchestrálních hudebníků ČR), Berthold Kaupa (předseda Odborové asociace divadelníků) a Richard Rokos (předseda Unie – odborového svazu profesionálních zpěváků ČR).

Soubory Opery ND a SO požadují „nové obsazení pozice uměleckého ředitele Opery ND a SO a pozice hudebního ředitele SO na základě transparentních pravidel stanovených s požadavkem smysluplného uměleckého rozvoje Opery ND a SO.“ Dále pak „zahájení konstruktivní a otevřené diskuse s cílem určit jasné kompetence a pravidla fungování Garanční rady pro ND,“ v neposlední řadě též „uskutečnění transparentního výběrového řízení na místo ředitele ND.“

Ministr kultury Antonín Staněk komentoval 25. června situaci v ND a SO na svém profilu na Twitteru: “Jsem znepokojen situací v Národním divadle a to nejen po dnešní schůzce s paní Evou Urbanovou, která mě o tamějším dění informovala. Pověřil jsem paní náměstkyni Kalistovou ze sekce živého umění, aby svolala garanční radu ND na nejbližší možný termín a situací se budeme zabývat.”

Situaci vyvolaly okolnosti nástupu uměleckého ředitele Opery ND a Státní opery Pera Boyea Hansena a některé jeho problematické kroky, zasahující do chodu operních scén ND a SO. Hansen se má funkce ujmout 1. srpna 2019. Zaměstnanci a umělci ND nedávno v otevřeném dopise požadovali vysvětlení okolností jeho nástupu.

Na konci května na post ředitelky Opery ND a Státní opery rezignovala Silvia Hroncová. Následovala tak uměleckého ředitele Opery ND Petra Kofroně. Hroncová mezi důvody svého kroku uvedla “dlouhodobě nevyjasněnou situaci spojenou s novou sezonou, rozdílné názory na budoucí směřování opery, na její organizační a personální strukturu a obsazení i chod opery“.

Zaměstnanci a umělci ND minulý měsíc v otevřeném dopise požadovali po řediteli ND Janu Burianovi vysvětlení okolností nástupu uměleckého ředitele Opery ND a Státní opery norského divadelního režiséra Hansena. Dopis podepsalo 339 osobností, v ND je zaměstnáno kolem 1200 lidí. Podle organizátorů dopisu Hansen, který byl před nástupem do funkce uměleckého ředitele jmenován poradcem ředitele ND Buriana, za devítiměsíční působení v této funkci nepředstavil základní vizi a uvedl soubor opery do krizového stavu.

Vedení Národního divadla si za změnami stojí. Mluvčí první scény Tomáš Staněk uvedl, že vedení ND mrzí, že se Hroncová nevyrovnala s dlouho připravovanými změnami, které jsou přirozenou součástí vývoje kulturní instituce. Správní ředitelkou byla jmenována paní MgA. Bohdana Malik.

Ředitele Jan Burian k celé situaci uvedl: “Jde pořád o jednoduchou, ale principiální otázku: jestli smí ředitel Národního divadla po poradě s domácími i zahraničními odborníky jmenovat uměleckého ředitele souboru v souladu s platným právem a zřizovací listinou Národního divadla nebo jestli je toto jmenování podmíněno souhlasem některých zaměstnanců nebo některých odborových organizací. Ostatně i umělecké rady jsou jen poradními orgány hudebních a uměleckých ředitelů a ani v jejich statutech není nic, co by je opravňovalo bránit například nástupu renomovaného operního manažera do funkce. Chápu, že v tak velké instituci nemusí všichni zaměstnanci milovat své nadřízené, i tak bychom však měli vést korektní dialog uvnitř instituce. Vytváření nepravdivého dojmu, že nový umělecký ředitel, který nahradí svého předchůdce po té, co mu skončila smlouva, „rozvrátí“ české divadlo, je, promiňte, urážka inteligence většiny zaměstnanců Národního divadla.

Vše ostatní jsou snadno vyvratitelné výmysly nebo lži, které plynou někdy z neznalosti a někdy z hloupého úmyslu.

Osobní invektivy jsem ochoten přehlížet, neboť mám příliš mnoho odpovědnosti za vynikající tvůrce v činohře, baletu i opeře. Dobrou pověst Národního divadla však budu bránit. 

S odborovými organizacemi se scházíme pravidelně, v aktuální sezoně se uskutečnilo devět jednání vedení Národního divadla s předsedy odborových organizací – naposledy ve dnech 22. 5. a 4. 6. 2019, kde se řešila běžná agenda, a o žádné krizi nepadlo jediné slovo. Jsem přesvědčen, že otázky zaměstnanců jsem odpověděl otevřeně a vstřícně, o čemž svědčí i řada kladných reakcí. Nevím zároveň, že by vedení Národního divadla jakkoliv porušilo platná ustanovení kolektivní smlouvy ze dne 1. 2. 2018 v plném znění,” uvedl ředitel Národního divadla Jan Burian.

Mohlo by vás zajímat


11
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
9 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
GAMBETTI

Jarku, pane Buriane, s jakou chuti bych vsechny ty starostlive a ustarane zamestnance hnal poradnou sukovici az za Klarov! Bohuzel pujdete Vy, pujde pan Hansen, pujde pan Spinar a ND se vrati k zaprdenemu cechackovstvi, podprumernosti a bezvyznamnosti. Zase jednou zvitezi pracujici lid… :-(

rita

Gambetti>> tvoji chut si nech zajit, neplatis-nejis. Jinak na jednoduchou otazku jednoducha odpoved: novy pan redital Hansen jako svuj trumf vynasi to, ze privede ND/SO do prvni ligy svetovych opernich divadel. To mu jeste nekdo veri? Kolik takovych divadel uz ma za sebou? V Oslu mu take nejprve uverili, zakratko ho hnali. Tak nevim…

Vandal

Pokud budeme chtít ND dotlačit alespoň na úroveň Drážďan, bude jakákoli změna pravděpodobně k lepšímu. Nechci tím říct, že všechny inscenace jsou v Drážďanech lepší, ale prestiž operního domu je taková, že tam hostuje třeba i Kaufmann nebo Nětrebko.
Paní dirigentku Haimovou také protesty hudebníků dostaly z Opery Garnier a vůbec si nemyslím, že si opera pomohla. Paní dirigentka dělá hvězdná představení zkrátka jinde. Bude-li vliv pana Hansena takový, že ji uvidíme i v Praze, přestane mi vadit i to, že už je půl roku tajemný jako hrad v Karpatech.

GAMBETTI

Mily Vandale, bude-li v Praze ci v CR do deseti let alespon jedna opera, ktera se bude alespon blizit zminenym Drazdanum, k nimz lze presto mit mnoho vyhrad, budeme myslim oba jen radi. Cesta k tomu bude dlouha a trnita – tim spis, kdyz do toho odbory nasich narodnich umelcu hazou vidle od sameho pocatku. A vyhrady proti panu Hansenovi, ktery by jiste nejspis mohl a mel komunikovat o neco aktivneji a lepe, jsou jalove a zastupne, nebot prakticky neznam vyznamnejsiho dirigenta, reditele ci umeleckeho sefa, ktery by nekdy nekdy nemel nejaky problem. Ale pokud pani Urbanove tolik vadi, ze… Číst vice »

Vandal

Milý Gambetti! Po záplavě komentářů k představení Dalibora jsem si uvědomil, že i v Čechách jsou lidé, kterým záleží na úrovni uváděných představení. Asi tedy nebudu sám, komu vadí, jak špatně nás (diváky a posluchače) vedou naše „umělecké“ špičky. Nevím, jestli je to z pohodlnosti nebo nějakého tajemného úmyslu (viz komentář k článku „Inspirativní potkání na cestě mezi Prahou a Vídní“), ale je pravdou, že existuje oblast hudební tvorby, která je před českým divákem přísně utajovaná. V západní Evropě již dlouhá léta existuje obrození barokní hudby. A protože v západní Evropě je tlak na financování a vysokou návštěvnost, není to… Číst vice »

GAMBETTI

Milý Vandale, dovolte, abych Vám i Vaší paní upřímně a srdečně poděkoval za mimořádně inspirativní a velmi osobní doporučení! Udělali jste mi radost a opravdu si toho velmi cením. Mnohá z uvedených jmen mi jsou již důvěrně známá, o dalších mám alespoň jisté povědomí, ale znepokojivě mnoho z nich je pro mě nových. Tedy se velmi těším na nové hudební objevy – tím spíše, mám-li Vaše nejlepší doporučení! :o) Máte naprostou pravdu, že jsme a – navzdory občasným zábleskům či několika světlým výjimkám – i zůstáváme vůči trendům a vývoji v západní Evropě ostudnou periferií, a že státní kulturní politika,… Číst vice »

ronnievv

Jářku, pane Gambetti, vy máte pocit, že současná opera ND směřuje ke světovosti? Myslíte v tom, že je tady v nepříliš povedených inscenacích občas slyšet někdo z ciziny? Nebo v čem přesně, prosím?

GAMBETTI

Ano, vyjadrí jsem se nepresne, kdyz jsem pouzil slovesa vrati, tedy mikoli vrati, nybrz ZUSTANE v podprumernosti, bezvyznamnosti, cechackovske zaprdenosti. Po svetovosti si nezroufam touzit – to by bylo veru posetile, ale myslim, ze s dobrym vedenim, postupnou obmenou souboru a s nejmene desetiletou tvrdou praci a trochou stesti se muze opera ND dostat na vcelku slusnou evropskou uroven. Neni to nemozne – dokazala-li to Ceska filharmonie s panem Mareckem, panem Belohlavkem ci nyni s panem Byckovem, pripadne SKS Slavia Praha, chcete-li primer ze sportu, neni to nemozne, ale asi se to neda delat s ukricenymi odbory, s ublizenymi umelci,… Číst vice »

ronnievv

V tom případě ale nechápu, proč tolik hájíte pana Buriana a spol. Neutěšený stav současné pražské opery je z valné části jejich práce.

GAMBETTI

Nemyslim, ze bych pana Buriana hajil a souhlasim s Vami, ze na soucasnem velmi neutesenem stavu opery v Praze ma take svuj podil – vzdyt neni reditelem ND od vcerejska. Tech pricin soucasnych problemu je ovsem mnohem vice – idiotskym rozhodnutim sloucit pomerne slusne nasmerovanou Statni operu s ND, dlouhodobou rekonstrukci budovy Statni opery, dlouhodobe nekoncepcni a zhovadilou kulturni politikou MK CR etc. Ovsem v momente, kdy reditel konecne ucini koncepcni a smysluplne kroky k mozne postupne naprave a zazehne alespon jiskricku nadeje, musim ho podporit proti drzemu stadu narodnich umelcu, kteri prevazne z oportunistickych, podlych a zcela zastupnych duvodu… Číst vice »

GAMBETTI

Jářku, paní Rito, krom toho, že si, alespoň pokud vím, netykáme a tykat nebudeme, tedy zdvořile připomínám, že ND je státní příspěvková organizace, která je podstatnou částí financována ze státního rozpočtu, ergo i z mých či Vašich daní. Krom toho neznám případ, kde by v civilizovaném světě o volbě uměleckého šéfa rozhodovaly namísto ředitele odbory. Snad pouze Berlínští filharmonici si volí svého šéfdirigenta – k nim však naši umělci z ND mají, při vší úctě, nedohledně daleko. A – last but not least – pan Hansen, kterého podotýkám neznám a nemám ho nejmenší důvod jakkoliv protežovat, má za sebou velmi… Číst vice »