Současná taneční tvorba v Česku má své nejnovější favority, uspěl i Bohemia Balet

Nečekaně slavnostní rámec a pro samotný program večera zdůraznění jeho uměleckých kvalit dostalo zatím poslední vystoupení Bohemia Baletu, souboru Taneční konzervatoře hl.m. Prahy. Včerejší večer v pražském Stavovském divadle totiž zahájilo slavnostní vyhlášení výsledků Soutěžní přehlídky současné taneční tvorby, v pořadí od roku 1992 již sedmé, které se loni zúčastnilo dvanáct našich baletních souborů: ten z pražského Národního divadla i ze Státní opery, již zmíněný Bohemia balet, Balet Praha Junior Konzervatoře – Tanečního centra Praha, soubor Laterny magiky, dále balet brněnského Národního divadla, ostravského Národního divadla moravskoslezského, Divadla F. X. Šaldy v Liberci, Severočeského divadla opery a baletu Ústí nad Labem, Divadla J. K. Tyla Plzeň, českobudějovického Jihočeského divadla a také Moravského divadla z Olomouce. Odborná porota, ve které byli zastoupení jak umělci, tak i taneční publicisté (Jana Hošková, Jan Kodet, Zdeněk Prokeš, Roman Vašek a Vladimír Vašut), posuzovala celkem čtyřiadvacet inscenací a vycházela přitom z devíti desítek odborných posudků.

Balet v Česku tak po včerejšku zná nejúspěšnější sólisty, soubory i choreografie za loňský rok. Cenu za nejlepší kolektivní výkon v inscenaci Periferie převzala společně s cenou za její choreografii její autorka a šéfka libereckého baletu Alena Pešková

Zdaleka nejvíc ocenění ale posbíral balet brněnský: sólistka Ivona Jeličová za svoji interpretaci titulní role v Carmen, tak jak ji v Brně nastudoval choreograf Cayetano Soto, a současně i ztvárnění Markýzy de Merteuil v baletu Nebezpečné známosti v choreografii Krzysztofa Pastora, celý brněnský soubor pak získal za již zmíněnou CarmenNebezpečné známosti a také Stvoření v choreografii Uwe Scholzeho též cenu za nejlepší kolektivní výkon; za vynikající scénografické řešení Carmen byl oceněn Cayetan Sota. Bohemia Balet uspěl se dvěma želízky v ohni: Bérangère Andreo převzala za titul Lunedda cenu za nejlepší choreografii, cenu za humor v choreografii získali Tomáš Rychetský a Viktor Konvalinka (jinak členové baltu ND) za další krátkometrážní opus – Deku pod dekou. První sólistka baletu Národního divadla v Praze Zuzana Susová byla odměněna cenou za nejlepší sólistický výkon, a to v roli Gretchen ve Vaculíkově Faustovi. Čestná uznání pak převzali šéfka baletu Státní opery Praha a pedagožka Hana Vláčilová za rozvíjeí klasického baletního odkazu, Taneční centrum Praha – Konzervatoř za přínos k rozvoji mladé taneční generace, výtvarník Martin Černý hned za trojici svých scénických návrhů, plzeňského Zvoníka od Matky Boží a dvojici pražských inscenací – Fausta v Národním a Giselle ve Státní opeře, a konečně za scénu k brněnské Carmen byl oceněn Cayetan Soto.

Odborná porota přitom mimo jiné konstatovala, že interpretační úroveň souborů v Česku roste a že nejvíce patrné je to u těch menších. Potvrzuje se prý i to, že se dá dělat dobrý kumšt také v místě se špatnými podmínkami a pouze na první pohled nesourodým ansámblem. Doložily to i tři choreografie v provedení Bohemia Baletu, které následovaly. Tou první byla oceněná Lunedda – tak jak ji loni na podzim nastudovala i včera v Praze osobně přítomná Bérangère Andreo z Francie – miniatura plná mladistvé bezstarostnosti a pohotovosti, stejně jako i melancholie a lyričnosti, v bezprostředním podání dvou trojic tanečnic a tanečníků.Šmokovo Trio g moll na ranou Smetanovu kompozici, ač pochází z počátku devadesátých let (s Bohemia Baletem obnovily Kateřina Dedková a Libuše Ovsová), snad vůbec nestárne a ve střední části programu se tak se svojí niternou emocionalitou i překvapivě vyzrálými výkony trojice interpretů (Sanda Danielová, Tereza Chábová a především Štěpán Pechar) stalo vrcholem večera. A to i přesto, že nakřáplý a přehlušený zvuk reprodukované hudby často alespoň v přední půli přízemí Stavovského rval uši a ani svícení zejména na forbíně nebylo ideální.RychetskéhoKonvalinkova Deka pod dekou, tedy druhý včera oceněný titul Bohemia Baletu, si pak – soudě podle ohlasu z hlediště – od loňské premiéry získal již své stálé příznivce, a to především hravostí a širokou pohybovou škálou komiky a zkratkovité grotesknosti, která – propojena s drsným, až černým humorem zavánějícím z hlášení na železničním peronu a v neposlední řadě i díky použitému fraškovitému originálnímu pohybovému slovníku – vyvolávala salvy smíchu.O drtivé většině dalších oceněných choreografií, resp. výkonů Opera Plus v minulosti již referovala.

Večer komorního tance
(Vyhlášení výsledků Soutěžní přehlídky současné taneční tvorby v ČR)
Bohemia Balet – soubor Taneční konzervatoře hl.m. Prahy
12.února 2012 Stavovské divadlo Praha

Lunedda
Hudba: Christina Pluhard
Choreografie: Bérangère Andreo
Asistentka choreografie: Yvetta Hubičková
Kostýmy: Roman Šolc
Hlas: Chantal Poulain
Tančí Tereza Chábová, Sandra Danielová, Jaroslava Janečková, Ondřej Vinklát, Štěpán Pechar, Alexandr Sadirov

Trio g moll
Hudba: Bedřich Smetana
Choreograf: Pavel Šmok
Nastudování: Libuše Ovsová, Kateřina Dedková
Tančí Sandra Danielová, Tereza Chábová, Štěpán Pechar

Deka pod dekou
Hudba: Paolo Conte, Fred Buscaglione, Renato Carosone, Giorgio Conte
Choreografie, koncept, kostýmy: Tom Rychetský, Viktor Konvalinka
Asistent choreografie: Lucie Linsler
Tančí Tereza Chábová, Jaroslava Janečková, Sandra Danielová, Alexandr Sadirov, Štěpán Pechar, Ondřej Vinklát, Vojtěch Rak

www.bohemia-balet.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Lunedda -Andreo (Bohemia Balet)

[yasr_visitor_votes postid="13477" size="small"]

Vaše hodnocení - Trio g moll -Šmok (Bohemia Balet)

[yasr_visitor_votes postid="13479" size="small"]

Vaše hodnocení - Deka pod dekou -Rychetský/Konvalinka (Bohemia Balet)

[yasr_visitor_votes postid="13481" size="small"]

Mohlo by vás zajímat