Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Soutěž Nadace Bohuslava Martinů zná své vítěze
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávyZ domovaZprávy

Soutěž Nadace Bohuslava Martinů zná své vítěze

V Soutěži Nadace Bohuslava Martinů zvítězili trumpetista Walter Hofbauer (kategorie dechové nástroje – flétna, klarinet, trubka) a cembalista Jiří Havrlant (kategorie cembalo). Účastníci i organizátoři soutěže měli ztížené podmínky vzniklou pandemickou situací a uzávěrkou škol, kvůli které už byla soutěž přesunuta z původního listopadového termínu. O druhém únorovém víkendu soutěž proběhla za přísných prostorových i hygienických opatření v Sále Bohuslava Martinů Lichtenštejnského paláce v Praze.

PRredakce
Publikováno 15/02/2021
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Jiří Havrlant – Soutěž Nadace Bohuslava Martinů 2021 (foto Vilém Žák)

V kategorii dechových nástrojů soutěžili v pátek 12. února hráči na flétnu, klarinet a trubku. Těmto dechovým nástrojům věnoval Bohuslav Martinů své sonáty a sonatiny, které byly povinným repertoárem všech účastníků soutěže. Vítěz kategorie Walter Hofbauer získal za své provedení Sonatiny pro trubku a klavír rovněž speciální cenu za nejlepší interpretaci povinné skladby. Obdržel též cenu Přemysla Pražáka pro nejlepšího účastníka ve své kategorii. Druhou cenu získaly flétnistky Klára Jasenčáková a Eliška Hejhalová. Třetí cena nebyla udělena.

„Jsem rád, že i ve velmi složitých a problematických podmínkách se uskutečnila soutěž, která měla vysoké parametry, a to jak v rovině výkonů soutěžících, tak i v organizační složce. Za předvedený přístup všech účastníků, vyslovuji rád své poděkování a absolutorium.“ Těmito slovy zhodnotil výkony v kategorii předseda poroty, klarinetista a ředitel Nadace Bohuslava Martinů, prof. Jiří Hlaváč. V porotě s ním usedli další přední čeští hráči na dechové nástroje, flétnistka Žofie Šrámková-Vokálková, trumpetista Vladimír Rejlek, flétnista Mario Mesany a Václav Blahunek, šéfdirigent dechového orchestru Hudby Hradní stráže a Policie ČR.

V sobotu 13. února patřil Sál Bohuslava Martinů cembalistům. Vítězem kategorie se stal Jiří Havrlant, který zároveň, na základě bodového průměru, získal cenu Nadace Život umělce pro nejúspěšnějšího účastníka soutěže. Druhou cenu obdržela Barbora Zonová. Třetí místo získal Ondřej Bernovský, stejně jako cenu Bohuslava Martinů za nejlepší interpretaci skladatelovy skladby, která byla i v této kategorii povinná. Kompozic pro cembalo napsal Martinů více a účastníci si z nich mohli soutěžní repertoár volit. Čestné uznání přiznala porota Vendule Galdové.

Předsedou sobotní poroty byl PhDr. Ludvík Kašpárek, muzikolog a dramaturg Festivalu Dny Bohuslava Martinů. Výkony mladých interpretů hodnotí s uznáním: „Chtěl bych zdůraznit, že přes obtížné podmínky současné koronavirové krize všichni kandidáti přistoupili k přípravě svého soutěžního vystoupení s maximální zodpovědností a zaujetím. Slyšeli jsme znamenité a vyzrálé umělecké výkony, které jsou velkým vkladem do budoucnosti cembalové interpretace. Věřím, že tito výborní hudebníci dokáží dosud ještě často opomíjenou hru na cembalo a cembalovou literaturu intenzivně prosazovat v koncertním programech a že jim pořadatelé poskytnou více příležitostí.“ Soutěžní vystoupení hodnotili také cembalistky Edita Keglerová, Monika Knoblochová, Barbara Maria Willi a varhaník Michal Novenko.

Walter Hofbauer – Soutěž Nadace Bohuslava Martinů 2021 (foto Vilém Žák)

Soutěž Nadace Bohuslava Martinů již 25 let objevuje nové talenty v oborech klavír, housle, violoncello, zpěv, cembalo, dechové nástroje a komorní soubory. Kategorie dechových nástrojů letos soutěžila teprve podruhé, poprvé byla uvedena v roce 2016, kdy ji vyhrála klarinetistka Anna Paulová. Dalšími objevy soutěže jsou např. klavíristka Barbora Sejáková, houslista Roman Patočka, nebo violoncellista Tomáš Jamník.

„Cílem soutěže je šíření skladatelského díla Bohuslava Martinů mladými, uměleckými osobnostmi a podpora provozování skladeb dalších českých autorů novější doby,“ stojí v řádu soutěže. Tento závazek odráží podoba soutěžního vystoupení, ve kterém se vedle díla Bohuslava Martinů pro daný nástroj objevuje také skladba českého autora napsaná po roce 1960 a dílo světového repertoáru 18. a 19. stol. Obdobné požadavky platí i pro obory soutěžící letos na podzim, kterými jsou violoncello a zpěv.

Hráči na dechové nástroje a cembalo měli původně hrát na konci listopadu loňského roku, čemuž zabránila epidemická situace. Soutěž tradičně předchází festivalu Dny Bohuslava Martinů a koncertem vítězů ho zahajuje. V prosinci festival proběhl v podobě online záznamů, které jsou stále přístupné na jeho webových stránkách. Tam bude umístěn také záznam koncertu vítězů, který byl nahrán v neděli 14. února.

TémataDny Bohuslava MartinůJiří HavrlantJiří HlaváčLudvík KašpárekNadace Bohuslava MartinůSEZSoutěž Nadace Bohuslava MartinůWalter Hofbauer
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Český rozhlas přinese Čajkovského Houslový koncert v podání Jana Mráčka
Další článek Před 400 zemřel významný skladatel a hudební teoretik pozdní renesance Michael Praetorius
5 1 hlasovat
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up