Stavovské divadlo připravilo pro dětské publikum vánoční hudební pohádku LouTkáček

Dne 30. listopadu 2023 se ve Stavovském divadle uskuteční česká premiéra vánoční pohádky se zpěvem, tancem a loutkami LouTkáček skladatele Paula Hindemitha v českém přebásnění Ondřeje Hučína. Režie se ujal umělecký šéf Laterny magiky Radim Vizváry, hudebního nastudování dirigent David Švec. LouTkáček je posledním jevištním operním projektem Opery Národního divadla a Státní opery v cyklu Musica non grata, jenž je realizován za finanční podpory Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v ČR.
Paul Hindemith: LouTkáček – Opera národního divadla (foto Serghei Gherciu)
Paul Hindemith: LouTkáček – Opera národního divadla (foto Serghei Gherciu)

LouTkáček – příběh oživlé loutky a malé holčičky Týny, které se společně vydají do světa – v sobě spojuje činohru, zpěv, tanec a v nastudování Národního divadla rovněž pantomimu a loutkoherectví. „Ačkoliv zde hudba hraje zásadní roli, není LouTkáček operou v pravém slova smyslu. Dílo má šestnáct uzavřených hudebních čísel, vokálních i čistě instrumentálních, která nejsou příliš dlouhá, a v případě zpívaných částí nejde o klasické operní árie, ale spíše o písňovou formu. Hudba je prosycena vánoční tematikou a pro nás je samozřejmě extrémně zajímavé, že na úvod zaznívá česká koleda Nesem vám noviny,“ představuje hudební strukturu LouTkáčka dirigent David Švec.

Velikost orchestru odpovídá komornímu obsazení, ovšem s bohatě obsazenou sekcí bicích nástrojů. V některých místech nezapře Hindemithova hudba, která se ve většině částí blíží až mozartovské průzračnosti, vlivy jazzu a expresionistické tendence typické pro hudební jazyk dvacátých let minulého století, jako například ve vypjaté pasáži, kdy LouTkáček vyjímá svou kouzelnou hůlkou Týnino srdce, které se stává jedním z hlavních motivů příběhu.

Dílo s původním názvem Tuttifäntchen na text Hedwigy Michel a Franzisky Becker zkomponoval Paul Hindemith na podzim roku 1922 a již 13. prosince 1922 mělo velmi úspěšnou světovou premiéru v Hesenském zemském divadle v Darmstadtu. Hindemith jej rovnou koncipoval pro dětského diváka, čemuž odpovídá i režijní koncept Radima Vizváryho: „Záměrně se snažím vnést do představení situace, které osloví dětskou duši, protože v mnohých případech to může být pro děti první takto komplexní divadelní zážitek v životě. Poprvé se mohou setkat s pantomimou, s operním zpěvem, poprvé mohou vidět orchestr,“ říká Radim Vizváry. Představení programově boří „čtvrtou stěnu“ a pracuje i s prostorem hlediště a orchestřiště, jež je situováno výše než obvykle. Vystupuje zde šest herců-zpěváků a šest mimů, kteří pantomimicky ztvárňují oživlé loutky v kostýmech pohádkových postav. Celý příběh se odehrává ve scéně kompletně vytvořené ze dřeva podle návrhu scénografky Evy Jiřikovské.

Paul Hindemith: LouTkáček – Opera národního divadla (foto Serghei Gherciu)
Paul Hindemith: LouTkáček – Opera národního divadla (foto Serghei Gherciu)

Český název LouTkáček dostala česká verze opery podle titulní postavy – loutky, která oživne v rukách řezbáře Hobliny. „LouTkáček vzdáleně souvisí s Pinocchiem Carla Collodiho, také je to zpočátku nevychovaný, zlý kluk. Zatímco z Pinocchia se postupně stává hodný chlapeček, náš LouTkáček má jiný osud, pro mě sympatičtější, protože je méně lidsky egocentrický,“ říká šéfdramaturg Opery Národního divadla a Státní opery Ondřej Hučín, který vytvořil český překlad a společně s Radimem Vizvárym se významně podílel na finální podobě představení. „Z LouTkáčka se stane cítící bytost, která paradoxně nechce zůstat v lidském světě,“ dodává.

LouTkáček je součástí série projektů pro děti, kterou ve své závěrečné etapě připravuje cyklus Musica non grata – projekt věnovaný skladatelům pronásledovaným ve 30. a 40. letech minulého století nacionálně-socialistickým režimem. „Jsem velice rád, že Opera Národního divadla a Státní opera vytvořily v rámci projektu Musica non grata představení určené též dětem, a to z pera jednoho z nejvýznamnějších představitelů německé hudby 20. století. Je absurdní, že tak významná osobnost jako Paul Hindemith, který se v období mezi dvěma světovými válkami těšil mimořádnému respektu i za hranicemi Německa, se kvůli osobní antipatii Adolfa Hitlera dostal na index nežádoucích skladatelů nacistického režimu,“ uvádí Per Boye Hansen, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery.

Titul je vhodný pro děti od pěti let. Představení trvá 60 minut bez přestávky. Hraje se v českém překladu, a to v bloku od 30. listopadu do 14. prosince vždy dopoledne ve Stavovském divadle.

Paul Hindemith: LouTkáček – Opera národního divadla (foto Serghei Gherciu)
Paul Hindemith: LouTkáček – Opera národního divadla (foto Serghei Gherciu)

Paul Hindemith: LouTkáček (Tuttifäntchen)
Premiéry: 30. listopadu 2023 od 17:00 a 19:30 hodin
Praha, Stavovské divadlo
Reprízy: 2., 3., 6., 7., 12., 13. a 14. prosince 2023

Inscenační tým
Dirigent: David Švec Režie
Choreografie: Radim Vizváry
Scéna a kostýmy: Eva Jiřikovská

Světelný design: Karel Šimek
Dramaturgie: Ondřej Hučín

Účinkující
Mistr Hoblina: Zdeněk Plech / Miloš Horák
Týna: Jekatěrina Krovatěva / Karolína Levková
LouTkáček: Vít Šantora / Peter Malý
Péťa: Marek Žihla / Petr Dvořák
Berta: Yvona Škvárová / Jana Sýkorová
Mistr Punoni: Jiří Hájek / Jiří Sulženko
Živé loutky: David Bosh, Valéria Daňhová, Anton Eliaš, Vojtěch Fülep, Anna Kukuczková, Lukáš Šimon
Orchestr Národního divadla

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments