Strhující svatá Ludmila jako meta letošní Dvořákovy Prahy
Už samotná „Dvořák Collection“ s oratorními, kantátovými, mešními a dalšími vokálně-instrumentálními díly je obdivuhodným počinem. Uvedení Svaté Ludmily (premiéru měla v roce 1886 pod Dvořákovou taktovkou na festivalu v Leedsu, který si od Dvořáka dílo objednal) bylo i v tomto rámci nevšední. Nejen díky tomu, že toto oratorium pro pět sólistů, smíšený sbor a velký orchestr rozsáhlé svou délkou i interpretačními nároky bývá uváděno zřídka. Většinou se hraje v redukované podobě, kterou však Dvořák přes řadu pokusů o revizi tohoto oratoria včetně ambivalentního vztahu ke scénickému provedení nikdy neautorizoval. V Praze naposledy zaznělo v roce 2004. Vedení Dvořákovy Prahy se však rozhodlo uvést kompletní verzi s více než dvěma a půl hodinami hudby.
Punc jedinečnosti dalo provedení i festivalové datum, které se „strefilo“ do předvečera svátku této první české světice. A třebaže přenášení koncertů nebo představení na velkoplošné obrazovky na náměstí dnes už není až tak mimořádné a také Česká televize čas od času se zapojuje přímými přenosy, přizvání zpěváků amatérských i poloamatérských sborů, aby se alespoň skrze přenos na náměstí Jana Palacha podíleli na provedení, je dnes v našich podmínkách zatím ojedinělé. Za Dvořákova života bylo přitom propojování profesionálních a amatérských souborů běžné. Právě takovým uvedením Svaté Ludmily v roce 1904 ve Stromovce u příležitosti prvního českého hudebního festivalu a sjezdu Jednoty pěveckých sborů, na kterém se podílelo na 1600 zpěváků, inspirovalo uměleckého ředitele Dvořákovy Prahy Marka Vrabce k oživení takového společného zpívání. Na Palachově náměstí před úchvatným panoramatem Hradčan s nasvícenou sochou Antonína Dvořáka se s několika vteřinovým zpožděním, než se zvuk z Rudolfina z nebeské výšiny vrátil na zem, připojilo k Pražskému filharmonickému sboru na 250 sboristů z Prahy, Brna, Olomouce, Plzně nebo Karlových Varů. Celkový slavnostní rámec uvedení Svaté Ludmily o christianizaci Čech na počátku vlády Přemyslovců v 9. století s modlitbou k Stvořiteli jako vládci vesmíru za ochranu věrných Čechů ještě umocnilo letošní výročí české státnosti. Bylo zdůrazněné i tím, že koncert zahájily česká i slovenská hymna a podíleli se na něm čeští a slovenští sólisté.
Všechny tyto výjimečné okolnosti, které se vedení Dvořákovy Prahy podařilo s takovou intenzitou symboliky dat a tradice skloubit, by však bylo marné, kdyby se nepodařilo získat interprety, kteří uvedení kompletní Svaté Ludmily povýšili díky vzájemně synergii na strhující zážitek. Vůdčími osobnostmi večera byli dirigent Jakub Hrůša a sbormistr Pražského filharmonického sboru Lukáš Vasilek, kteří s koncentrací a empatií k Dvořákově partituře a k námětu vystavěli velkolepou strukturu díla – ovšem bez vnějškového patosu, ale s hlubokou pokorou. Monumentalita partitury v jejich pojetí nepotlačila kontrasty mnoha dalších výrazových odstínů legendy, ze které Jaroslav Vrchlický pro Dvořáka do tří dílů rozvinul klíčovou situaci, kdy se kněžna Ludmila po pohanských obřadech setkává s poustevníkem Ivanem, učí se od něho křesťanské víře, přivede k ní i knížete Bořivoje okouzleného její krásou a oba přijímají z rukou biskupa Metoděje křest.
Na rozdíl od zahajovacího koncert Dvořákovy Prahy se Svatebními košilemi Jakub Hrůša především vyvážil zvuk České filharmonie, Pražského filharmonického sboru a sólistů, jejichž hlasy se příjemně pojily. Jemná pianissima v takto vyladěném souzvuku měla obrovské napětí a fortissima, i s podporou varhan, tentokrát nepřekračovala akustické kapacity Rudolfina.
Hudební „vyprávění“ se vinulo od tajuplné „tmy v skrýše skal a lesů“ s flétnovým prosvitnutím „záře slunce z nadpozemských krajů“ přes zemitou veselost rolníka s jasným tenorem Ondřeje Koplíka a sboru lidu k velebnému zpěvu kněží ku „slávě bohům věčným, spásám Čech“. Ludmila Kateřiny Kněžíkové vstupuje s chvěním v srdci a upřímnou prosbou o požehnání vlasti a národa nikoli jako patetická dramatická heroina, ale empatická žena. A vroucnost jejího zaobleného sopránu se otevírá v její první árii, ve které se vyznává se svého svatého citu a na kterou navazuje sbor radostnou apoteózou s hymnickým vyzněním. To vystřídá vzrušené dramatické líčení bledé tváře muže „jatého svatou úctou“, který si svým zvučným basem Jozefa Benciho ihned získá respekt, s nímž hlásá jednu pravdu jednoho boha s jedním světlem kříže. V krásně klenutých frázích pak Kateřina Kněžíková s pokornou vroucností touží po otevření světla nebes. A po hrozivém strachu kněží a lidu ze zborcení pohanských bohů a tmavého chaosu se první část oratoria rozezní do majestátního hymnu na věčné světlo. V další části se k Ludmile, která hledá poustevníka Ivana, připojuje družka Svatava. Mladá slovenská mezzosopranistka Alena Kropáčková ji obdařila krásně sytými hloubkami, jimiž vystihovala úzkost žen v hlubokých lesích s nebezpečným hlaholem neohrožených lovců, než ji v závěru postihla indispozice. Výkon zejména Kateřiny Kněžíkové, ale i Richarda Samka jako Bořivoje s pevným a přitom měkkým tenorem i ve výškách, Jozefa Benciho stejně jako vynikajícího Pražského filharmonického sboru se stupňoval do strhujícího radostného Alleluja a po ztišené prosbě „Hospodine pomiluj ny“ vygradoval do mohutného Kyrie eleison.
Uvedení kompletního znění Dvořákova oratoria Svatá Ludmila potvrdilo, že Dvořákova Praha je festival, který dokáže nejen vymyslet, ale i uskutečnit vysoké mety.
Hodnocení recenzenta: 95 %
Antonín Dvořák: Svatá Ludmila
Sobota 15. září, 20.00 – Rudolfinum, Dvořákova síň
Kateřina Kněžíková soprán
Alena Kropáčková mezzosoprán
Richard Samek tenor
Jozef Benci bas
Ondřej Koplík tenor
Pražský filharmonický sbor
Lukáš Vasilek sbormistr
Česká filharmonie
Jakub Hrůša dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]