Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Svatojakubské Audite Organum představilo Písně beze slov
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenzeStará Hudba

Svatojakubské Audite Organum představilo Písně beze slov

Již pátý koncert letošního 26. Mezinárodního varhanního festivalu v pražském chrámu sv. Jakuba představil německého varhaníka Christiana-Markuse Raisera, který pro svůj program zvolil motto „S písní a beze slov“, protože zajímavým bodem programu byly čtyři transkripce Písní beze slov Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.

Michal Novenko
Publikováno 04/09/2021
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Christian-Markus Raiser (zdroj Audite Organum)
Christian-Markus Raiser (zdroj Audite Organum)

Sympatickým nápadem interpreta bylo, že pro úvodní skladby využil krásně transparentně znějící barokní chórové varhany, umístěné na boční empoře. Vždy znovu mile překvapí, jak přesvědčivě zaplní i tento malý nástroj prostor chrámu. Škoda, že úvodní Frescobaldiho Toccatu in a podal interpret nervózně a uspěchaně, jako by ji chtěl mít co nejdříve za sebou. Scházela zde veškerá zpěvnost, rychlé pasáže působily zbrkle a neurovnaně. V následujících variacích na píseň „Pod lípou zelenou“ od Jana Pieterszoona Sweelincka si Raiser již mnohem lépe vychutnal půvabné rejstříkové kombinace, i zde se však místy poněkud „kymácelo“ tempo – a tak to vlastně zůstalo již po převážnou část koncertu.

Na velkých varhanách zaznělo nejprve Preludium a fuga a moll Johanna Sebastiana Bacha. V preludiu se virtuosní běhy občas „utrhly ze řetězu“ a neorganicky vybočily z tempa, ve fuze interpret na řadě míst nervózně „spolkl“ těžké doby a hudba tak postrádala ucelený tah. Pak přišly první dvě Mendelssohnovy Písně beze slov, které příliš nezpívaly a působily „jen tak odehraně“. Ani v rejstříkových kombinacích nepřišel interpret s nějakým zajímavým nápadem: s výjimkou výše zmíněných Sweelinckových variací patřily použité zvukové barvy k těm nejběžněji slýchaným.

Jednoduše, ale výstižně a účelně rejstříkovaná byla 1. věta z Flétnového koncertu pro varhany, op. 55, raného romantika Christiana Heinricha Rincka. Zde mohl interpret přesvědčivě ukázat, že jeho technická zběhlost je vskutku na výši – až na to, že ve virtuosních pasážích se jeho hbité prsty opět chvílemi předbíhaly. Nejlepším úsekem koncertu se tak staly další dvě Mendelssohnovy Písně beze slov: nejprve slavná „Jarní“, podaná konečně s klidem a zpěvností, a perlivé Presto op. 67 č. 4, jehož pasáže vyzněly s nepřehnanou brilancí.

Raiserova vlastní skladba, inspirovaná Žalmem 139 („…i kdybych vzlétl na křídlech jitřní záře“) měla dva významné klady: přehlednou strukturu a sympaticky uměřenou délku, jinak ovšem její eklektický hudební jazyk významnější zpestření programu nepřinesl.

Program efektně uzavírala Toccata f moll méně známého francouzského romantika Julese Grisona. Ač potlesk nebyl právě bouřlivý, přidal interpret ještě vkusně zahranou transkripci slavné Bachovy Air.

TémataAudite OrganumChristian-Markus RaiserMezinárodní varhanní festival PrahaSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Plácido Domingo na tiskové konferenci MHF Český Krumlov 2021 (zdroj MHF Český Krumlov) Plácido Domingo: Má kariéra tenora trvala padesát let
Další článek Marie Fajtová, Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni, Národní divadlo (zdroj Jan Pohribný) Operní panorama Heleny Havlíkové (335) – Nový Giovanni ve Stavovském divadle s diváky
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up