Svět podle Zusky na prknech Národního divadla

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Dlouho plánovaná, netrpělivě očekávaná a mediálním zájmem podporovaná premiéra „nového“ Louskáčka je na světě. Uvedením zřejmě posledního celovečerního díla inscenovaného dosavadním šéfem Baletu Národního divadla Petrem Zuskou v jeho funkci, se začíná symbolicky uzavírat i jeho více než třináctiletá éra uměleckého vedení našeho největšího baletního souboru. Dílo, které by se mělo stát jedním z jeho „pomníčků“ je výsledkem choreografovy velké touhy, formováno jeho individualitou, zdobeno jeho osobností a regulováno jeho existenčním vnímáním.

Přijmeme-li svět, který nám je Petrem Zuskou na jevišti Národního divadla předestřen, budeme spokojeni, protože prožijeme dvě hodiny odlehčeného příběhu jednoho snového dobrodružství mikulášské noci. Pokud akceptujeme tyto inovace všeobecně známé verze libreta stejně jako tuto svéráz dramaturgické přístupu, nemusíme hledat srovnání s předešlými verzemi. Přijmeme-li popisnost v některých jevištních akcích, pohodlně si tím vyargumentujeme srozumitelnost nikterak závažného sdělení celého díla. Petr Zuska nenechal nic náhodě a svou verzi slavného baletu Petra Iljiče Čajkovského vybavil vším, čím by si mohl kdokoliv přát, včetně vysvětlení svého záměru. Lze jej nalézt jak v programu k představení, tak v přidružených textech článků (například zde ) nebo v publikovaných rozhovorech s jeho osobou (zde ). Po jejich přečtení je zřejmá jak jeho motivace, tak i realizace a vlastně i podoba výsledku této tvorby, která nese všechny aspekty soudobého baletního díla v našich domácích českých podmínkách.

Louskání plyšových myšáků
Nové zpracování Čajkovského hudby vychází z esence Hoffmannova příběhu, která pronikla do povědomí Petra Zusky jako zásadní motiv pro celkové dění na jevišti. Metafyzika v existencionálním chápání světa nefascinuje tohoto choreografa poprvé. V jeho Louskáčkovi dokonce dostává duální podobu v personifikaci jako oživlé sochy: Já (Stříbro) a Ty (Zlato), které jsou nejen průvodci představením, ale i strůjci a hybateli děje. Velkou inspirací a oporou při zpracování námětu se Zuskovi staly také jeho osobní vzpomínky na dětství a jeho osobní interpretace vnější podoby dnešního dětského světa.

Čajkovskij: Louskáček a Myšák Plyšák - Mathias Deneux (Já) a Kristina Kornová (Ty) -ND Praha 2015 (foto Hana Smejkalová)
Čajkovskij: Louskáček a Myšák Plyšák – Mathias Deneux (Já) a Kristina Kornová (Ty) – ND Praha 2015 (foto Hana Smejkalová)

Výsledkem je obrácení významu zásadního motivu myší král versus louskáček. Myšák Plyšák se zde stává kladným elementem, zatímco Louskáček se v jednu chvíli dokonce změní na zápornou postavu ženského pohlaví. Důvodem této genderové šarády byl pro Zusku jeho osobní výklad filosofického nahlížení na fungování světa skrze mužský a ženský princip. K tomu tvůrce evidentně rezignuje na běžný symbolismus divadelních znaků a povrchně pracuje pouze s vizuální podobou participujících předmětů (například plyšová myš jako ikona roztomilosti, drtič tvrdých skořápek louskáček coby metafora dominance). Překvapivé tak dochází k odkrytí vnitřního světa šéfa Baletu ventilovaného s matoucím alibismem mužského šovinismu. Pokud jste ovšem přistoupili na svět podle Zusky, nijak vás to nestraší a bavíte se dramaturgií baletu, stavící na absurditě dětských snů a po příčinách jejich popletenosti nemáte důvod pátrat.

Pokud jste nenašli do Zuskovy fantazie cestu, je lépe snahu o pochopení odkazu k jakémukoliv hlubšímu smyslu v prvním dějství baletu Louskáček a Myšák Plyšák zcela vypustit. Asociace související s představou světa, kde je princip vyššího záměru eliminován na manipulaci s dětmi pro vlastní či okolní pobavení, byť je to způsobeno v láskyplné roztržitosti, je skoro strašidelná. Navíc kvůli vykonstruovanosti příběhu a bez předchozí podrobné znalosti děje není to, co se odehrává na jevišti, zcela pochopitelné ani dospělému diváku, natož pak dětem. A bohužel nepomůže ani označování cedulemi či jmenovkami na zádech.

Nepatří mezi povinnosti diváka bezesporu pochopit a přijmout filosofii tvůrce. Ovšem Louskáček se řadí, podobně jako ostatní Čajkovského balety, mezi ty tituly, které lákají do hlediště kamenných divadel publikum toužící po „tradičním“ baletně-pohádkovém zážitku. Díky propojení s atmosférou Vánoc, platí u Louskáčka označení jako takzvané rodinné představení dvojnásobně. To sebou nese určitou výchovnou zodpovědnost pro tvůrce a ani osobitost inscenačního přístupu na tom nic nemění. I když jsou děti báječnou a nevyčerpatelnou inspirací, jejich životní hodnoty utváří svými činy dospělí, ať chtějí nebo nechtějí. Naštěstí pro rodiče dětských diváků Petra Zusky je současný svět všude okolo natolik přesycen různými vzruchy a mediální interakcí, že pokud je jejich ratolestem něco nepochopitelné, vypouštějí to automaticky samy. Zřejmě proto, aby jim zůstalo místo na opravdové zážitky. Tedy doufejme, že si to neuschovávají ve slepých zákoutích své dětské duše.

Čajkovskij: Louskáček a Myšák Plyšák - soubor Baletu ND - ND Praha 2015 (foto Martin Divíšek)
Čajkovskij: Louskáček a Myšák Plyšák – soubor Baletu ND – ND Praha 2015 (foto Martin Divíšek)


Taneční a pohybové návraty Petra Zusky
Vraťme se k tanci samotnému. Louskáček a Myšák Plyšák znamená pro Petra Zusku jako choreografa v pravém slova smyslu (tvůrce tanečního obsahu) posun, který nelze nazvat krokem vpřed, spíše jeho ohlédnutím za podstatou naplnění tanečního a pohybového projev. Ta patřívala k jeho tvůrčím přednostem v dobách, kdy jeho vedoucí funkce nešéfovala jeho choreografické ego. Ty doby, kdy respekt vůči hudební předloze vytvářel v jeho choreografiích přirozenou lehkost a ladnost pohybu, neotřelost tanečního slovníku využívala hlavně vnitřní citovost a jeho situační humor působil originálně. Možná právě v těch dobách měl možnost se hlouběji seznámit s dílem Čajkovského, jehož portrét osobnosti ztvárnil v hlavní roli stejnojmenného baletu na prknech Národního divadla, a proto se mu nyní zdá býti bližší, než třeba Prokofjev nebo Dvořák či Mozart.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hodnocení

Vaše hodnocení - Čajkovskij: Louskáček a Myšák Plyšák (ND Praha)

[Total: 110    Average: 2/5]

Související články


Napsat komentář