Světová premiéra Baletu Národního divadla Holo Harmonies propojí balet a nové technologie

Na 1. prosince chystá Balet ND uvedení unikátního projektu. Jde vlastně o trojí premiéru. Vzniká nový kus italského choreografa Maura Bigonzettiho vytvořený přímo pro tanečníky Baletu ND, nově zkomponovaný elektronický soundtrack (prolog a tři intermezza) skladatele Svena Helbiga, které doplňují skladbu Franze Schuberta Smrt a dívka v podání Stuttgartského komorního orchestru pod vedením šéfdirigenta Thomase Zehetmaira. A konečně světovou premiérou číslo tři jsou animace Moritze Mayerhofera, které do inscenace vedle hologramů vnášejí filmový prvek – a v režii XR Jany Günther působí jako vizuální metarovina hudby.
Balet ND – Holo Harmonies (foto ze zkoušek choreografie Maura Bigonzettiho Serghei Gherciu)
Balet ND – Holo Harmonies (foto ze zkoušek choreografie Maura Bigonzettiho Serghei Gherciu)

Světová premiéra se odehraje 1. prosince 2023 zároveň ve Státní opeře Praha a Festspielhaus Baden-Baden. „Někdy v budoucnosti bude běžné stát vedle našich blízkých, kteří budou tisíc kilometrů daleko. Tato budoucnost právě začíná,“ komentuje Jana Günther princip nové inscenace, která překračuje prostor.

Stuttgartský komorní orchestr pod vedením ředitele Markuse Korselta je známý tím, že testuje a úspěšně posouvá umělecké a digitální hranice. Nejnovější projekt orchestru to potvrzuje: koncert a celovečerní balet, které se odehrávají paralelně na dvou místech vzdálených téměř šest set kilometrů. Premiéra se totiž odehraje ve stejný okamžik na dvou jevištích: tančit se bude ve Státní opeře v Praze a hrát ve Festspielhausu v Baden-Badenu. Prostřednictvím hologramového přenosu se ze dvou scén stane jediný prostor. Je tu však i další rovina. Tanečníci a hudebníci se budou pohybovat na animované scéně a splynou s ní. Tyto vizuální efekty jsou zčásti předpřipravené, zčásti budou reagovat na jevištní dění a očekávaná je i živá interakce. Holo Harmonies nastavuje laťku vysoko ve všech směrech. Aby bylo možné kalibrovat pohled z každého sedadla zvlášť, byla hlediště obou sálů předem kompletně naskenována ve 3D. Příprava projektu trvala čtyři roky.

Balet ND – Holo Harmonies (foto ze zkoušek choreografie Maura Bigonzettiho Serghei Gherciu)
Balet ND – Holo Harmonies (foto ze zkoušek choreografie Maura Bigonzettiho Serghei Gherciu)

Mauro Bigonzetti, dlouholetý umělecký šéf Aterballetta, který patří k velkým inovátorům moderního tance nejen v Itálii, osobitým pohybovým jazykem na pomezí současného a klasického tance odhaluje krásu těla téměř jako sochař. Jeho kreace však nejsou akademické. S Baletem ND pracoval opakovaně, připomeňme Vertigo či původní premiéru celovečerní inscenace Kafka: Proces. Nová choreografie bude uvedena ve světové premiéře.

Původní hudba Svena Helbiga pro Holo Harmonies zazní mezi jednotlivými částmi Schubertova díla. Pro setkání člověka s nekonečnem si Helbig vybral velmi zvláštní jazyk – dronovou hudbu. Pracuje s dronovými tóny a táhlými tónovými shluky, které vytvářejí velké, v tomto případě extrémní zpomalení. Helbig elektronicky zpomalil pasáže ze Schubertova originálu o osm set procent, aby vytvořil vjem mimo čas. „V mé interpretaci není smrt pohádková postava ani kostlivec s kosou, ale cosi tekutého, co se noří z nekonečna a zase do něj zaplouvá. Náš život, který je časově omezený, se odehrává takříkajíc na pozadí věčnosti – stejně jako ticho nepřestává existovat, když někdo promluví,“ říká skladatel.

Sven Helbig je jeden z nejvýraznějších a nejvšestrannějších současných německých skladatelů. Stylově vychází z elektronické a minimalistické hudby určené pro tradiční obsazení orchestrů a souborů. Díky tomu Helbigova tvorba ladí jak s klasickou hudební scénou, tak s popem. Spoluzakladatel Drážďanských symfoniků tak na jedné straně spolupracuje s BBC Singers, Faurého kvartetem a violoncellistou Janem Voglerem, na straně druhé s Pet Shop Boys, Rammstein a Snoop Doggem.

Balet ND – Holo Harmonies (foto ze zkoušek choreografie Maura Bigonzettiho Serghei Gherciu)
Balet ND – Holo Harmonies (foto ze zkoušek choreografie Maura Bigonzettiho Serghei Gherciu)

Jana Günther se opírá o své bohaté zkušenosti z různých oblastí – je autorka, ředitelka XR a kreativní producentka – a pro umělecké organizace realizuje digitální projekty, které se většinou dotýkají více oborů. Potřebné praktické dovednosti získala mimo jiné v Saarländischer Rundfunk, Grundy UFA a Constantin Television. Jako autorka se také podílela na úspěchu produktu společnosti Wegesrand GmbH Wo ist Goldi? Sicher Surfen im Netz (Kde je Goldi? Surfujte bezpečně na internetu). Tato vzdělávací hra získala v roce 2022 Canadian International Serious Play Award 2022.

Moritz Mayerhofer je režisér a autor animovaných filmů, založil společnost StudioNICE. Jeho práce byly uvedeny na festivalech po celém světě a získaly řadu cen, zejména krátký film Urs, který se v roce 2011 probojoval do užšího výběru na Oscara. Mayerhofer se nedávno podílel na pozoruhodné akci v londýnském Barbican Centre. Navrhl animované vizuály ke skladbě Aleva Lenze 7 Planets, kterou premiérově uvedl vokální soubor Roomful of Teeth oceněný Grammy.

Balet ND – Holo Harmonies (foto ze zkoušek choreografie Maura Bigonzettiho Serghei Gherciu)
Balet ND – Holo Harmonies (foto ze zkoušek choreografie Maura Bigonzettiho Serghei Gherciu)

Stuttgartský komorní orchestr založený v roce 1945 dirigentem Karlem Münchingerem je jeden z nejstarších komorních orchestrů na světě. V současné době stojí v jeho čele šéfdirigent Thomas Zehetmair, umělecký partner Jörg Widmann a výkonný a umělecký ředitel Markus Korselt. Vedoucí tým vidí své poslání v prosazování dvou cílů: zachovávání tradice a zároveň určování uměleckých a programových standardů pro budoucnost. Orchestr klade zvláštní důraz na digitalizaci a neustále rozvíjí nové projekty a vize ve snaze oslovit široké publikum.

Poznámka redakce:
V kontextu propojování scén a performativních aktivit v jednom reálném čase na několika nezávislých místech, bychom mohli připomenout průkopnický projekt z nezávislé scény Opravdoví z roku 2019 (v našem zpravodajství ZDE). Tvůrci projekt postavili na principu networked performance, kdy výsledné dílo vzniká v několika samostatných lokacích. Premiéra se konala paralelně v divadle PONEC a olomouckém K3. Inscenaci produkovat a režírovat tandem MovementTouch, Jana Bitterová a Ian Biscoe. Ten už předtím s networked performance experimentoval, například v projektu The Bridge to Everywhere, který simultánně propojil Havanu a Miami.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments