Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Současný tanec, pohybové divadlo, balet – co se chystá? Tento čtvrtek premiéra multimediálního projektu Opravdoví v divadle Ponec; Cirk La Putyka představuje nový projekt na jaro; ve středu nás čeká online World Ballet Day, oslava baletu napříč internetem. Premiéru chystá tanečnice Cécile da Costa a kostýmní výtvarník Josef Jelínek oslavil jubileum.
Opravdoví (foto Michal Hančovský)

Multimediální projekt Opravdoví spojí simultánní dění v českých divadlech do jednoho diváckého zážitku
Ve čtvrtek se bude konat pražská premiéra unikátní multimediální inscenace Opravdoví, která spojí přes 200 kilometrů vzdálená místa do jednoho uměleckého díla. Takzvané Networked Performance se odehraje 24. října v pražském divadle Ponec a zároveň v Divadle K3 v Olomouci. Další repríza proběhne 31. října v Moving Station v Plzni a současně v jihlavském divadle DIOD. Inscenace, která je fúzí současného tance, hudby a nejnovějších technologií, přináší témata, jakými jsou příslušnost k místu, opravdovost, přenos informací, jejich zkreslování a vnímání.

V mezinárodním uměleckém týmu inscenace působí vedle autorského dua MovementTouch – choreografky Jany Bitterové a původem Angličana Iana Biscoe – také hudební skladatel George De Decker (BE), performer Roman Zotov-Mikshin (RU) a tanečnice Helena Šťávová Ratajová (CZ). Co všechno se děje v momentě, kdy sledujete toto představení? A ovlivňují se souběžné události navzájem? Na jevišti pozorujeme performera a jeho přítomnost je znásobena anebo naopak konfrontována s děním na plátně. Nepromítá se však předtočený film, ale do jednoho divadla vstupuje simultánní dění z druhého a naopak, propojení dvou realit. Kdo je ve světě obývaném přítomnými, vzdálenými i virtuálními aktéry tím Opravdovým – a dá se to vůbec určit?

Zajímá mě, jaký vztah si jako pozorovatel vytváříme k osobám přenášeným skrz média. Jak naše pozornost putuje od fyzicky přítomného dění k obrazovkám a projekčním plátnům a zpět. Baví mě zkoumat, co a kdo vytváří naši realitu a kolik ta má vrstev,“ objasňuje inspiraci choreografka Jana Bitterová.

Ian Biscoe, spoluautor konceptu a zároveň autor scénografie a inovativního technologického řešení, popisuje neobvyklé dimenze, které představení přinese: „V Networked Performance se prostor diváků i umělců rozšiřuje za hranice divadla, přesahuje do druhé zúčastněné lokality a obsahuje meziprostor, který se rozprostírá mezi vzdálenými místy a spojuje je. Vzniká jedno velké a rozmanité jeviště skládající se z různých geograficky vzdálených míst i virtuálních světů, je místem setkávání, konfrontace i imaginace.

Jana Bitterová a Ian Biscoe, sdruženi pod značku MovementTouch, působí mezinárodně, vytvořili řadu úspěšných Networked Performance projektů a spojili tak umělce a diváky napříč zeměmi i kontinenty. Spolupracovali s New World Symphony v Miami, The Royal Danish Academy of Music v Kodani či Royal College of Music v Londýně. Propojili do jednoho díla například hudebníky a tanečníky v Barceloně, Kodani a Londýně (Longing for the Impossible, 2017) anebo umožnili společné (networked) představení umělců kubánského původu v Miami a tanečníků v Havaně, kteří jinak kvůli omezené svobodě pro překročení hranic Kuby téměř ztratili kontakt (Bridge to Everywhere, 2016).

Networked Performance kombinuje scénická umění, v tomto případě hlavně současný tanec, s neobvyklými scénografickými řešeními a dramaturgickými postupy, pomocí kterých je vystavěno dílo sestávající z dění v několika lokalitách zároveň. Autoři využívají nejnovějších IT technologií, které umožňují spojení mezi lokalitami s minimálním zpožděním zlomku sekundy.

La Putyka (foto Martin Faltus)

Cirk La Putyka se chystá v dubnu 2020 vzdát poctu českému cirkusu, završí tak oslavy 10. výročí
Soubor Cirk La Putyka oznámil další plány na tuto sezonu: od 25. do 27. dubna 2020 připravuje do nového prostoru O2 universum největší projekt ve své historii, kterým zároveň završí oslavy svého desátého výročí: sérii čtyř velkolepých představení s názvem Cesty. Domácí i zahraniční tvůrci za účasti čtyřiceti akrobatů, herců, tanečníků a hudebníků provedou diváky dějinami cirkusu u nás.

Zavedou je na cesty, kterými se cirkus ubíral a z nichž Cirk La Putyka čerpá a je jejich součástí. Od kočovných loutkářů 19. století přes cirkus počátku 20. století, meziválečnou avantgardu a Osvobozené divadlo, protektorát, znárodnění cirkusů, rozvoj moderní pantomimy, sametovou revoluci, období do založení souboru, samotnou desetiletou historii Cirku La Putyka, a na závěr pak pohled do budoucnosti a oslava s diváky. Vedle autora konceptu a principála souboru Rostislava Nováka mladšího se na představení režijně podílejí přední tvůrci – Maksim Komaro (Circo Aereo), Daniel Gulko (Cahin Caha), Tilde Björfors (Cirkus Cirkör) a Ethan Law (Cirk La Putyka). Prostor O2 universa pojme scénograf Martin Vybíral netradičně – jeviště o délce 38 metrů a šířce 7 metrů bude stát na délku a diváci se díky tomu dostanou do blízkosti všech účinkujících. Kostýmy navrhuje Kristina Záveská, hudbu zastřeší kmenový autor souboru Jan Balcar.

Nechceme výročí souboru oslavit jen setkáním se skleničkou v ruce, ani vytvořit kabaret či sled čísel z naší historie,“ vysvětluje na úvod Rosťa Novák. „Cirk La Putyka kráčí po novocirkusové cestě už deset let. Kde ale tato cesta opravdu začala? S novým cirkusem ve Francii? S Osvobozeným divadlem či tradičním cirkusem? Nebo u kočovných loutkářů v 19. století?“ ptá se dále. Z této inspirace čerpá unikátní představení Cesty, které zachytí příběh cirkusového umění od konce 19. století po současnost. „Cirkusáci jsou vždy na cestách, ať už hrají na ulici, v šapitó nebo v kamenných divadlech. Na cestách tvoří, setkávají se a rozcházejí. Rozrůstají se o nové generace, kterým ty starší přenechávají místo. Jednou jde o cirkus se zvířaty, jindy bez nich. Stále je to ale cirkus. Cirkus života,“ říká.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na