Světové premiéry a soudobá hudba na Pražském jaru 2019

  1. 1
  2. 2

Všechny tyto předpoklady Rataje předurčily pro kompozici skladby pro těremin, nástroje, který i po sto letech od svého prvního uvedení vyvolává úžas, neboť je ovládán bez doteku, pouze pohybem paží, dlaní a prstů. „Název æther je skrytým věnováním výjimečnému a v této skladbě exponovanému hudebnímu nástroji – těreminu, původně známému jako ætherphon,“ vysvětluje Rataj. „V době vzniku tohoto nástroje (1919) byl pojem æther chápán jako všudypřítomná substance, v níž se šíří elektromagnetické záření. Aetherphon je nástrojem, který přetváří prázdný prostor mezi člověkem
a dvěma anténami ve zvukové frekvence. Stojí ve středobodu celé kompozice. Často jen nenápadně propojuje ostatní nástroje díky svému mimořádnému frekvenčnímu rozsahu a charakteristické zvukové barvě vzdáleně připomínající lidský hlas.“

Jedním z prvních skladatelů, kteří pro těremin komponovali, byl Bohuslav Martinů. „Jeho Fantazie byla premiérována na podzim roku 1945 a je opravdu velmi dobře napsaná,“ říká Carolina Eyck, v současnosti jedna z nejvyhledávanějších hráček na těremin a jeho velká popularizátorka – vystoupila na prestižní konferenci TEDx. „Do kadence napsal Martinů překrásnou lidovou melodii, kterou hraji jako duet s violou. Je to moje oblíbená pasáž, hru na violu jsem totiž také studovala,“ vyznává se.

Zatímco Martinů ve své Fantazii používá těremin jako sólový nástroj, možná spíše jako zpěvačku
s mimořádným rozsahem, Rataj se snaží tento nástroj do zvuku ansámblu integrovat. „V tom právě spočívá velká výzva. Zkombinovat a vyvážit akustické nástroje s amplifikovanými je nelehkým úkolem, skladbu může obohatit nebo i úplně zastřít,“ přemítá Rataj. S těreminem se blíže seznámil v roce 2013, kdy spolupracoval s další vynikající hráčkou, Pamelií Curtis. „Objevování nových zvukových
a interpretačních možností, posouvání hranic nástroje (i těch vlastních), je založené nejen
na teoretických znalostech, ale především na experimentování s interprety. Proto i v případě psaní nové skladby pro těremin začínám nejprve u rešerše nástroje, interpretačních možností a limitů, které se často snažím posouvat,“
uzavírá Rataj.

Hvězdný ansámbl soudobé hudby
„Dramaturgickým ideálem řady koncertů soudobé hudby na Pražském jaru je vždy představit alespoň dva význačné zahraniční soubory, a vedle toho dát prostor českým interpretům, kteří se věnují tomuto žánru,“ říká Miroslav Pudlák, kurátor soudobé hudby na festivalu. „V tomto roce je takový zahraniční soubor pouze jeden, zato však ten nejprestižnější. Hlavní hvězdou koncertní řady soudobé hudby bude Ensemble intercontemporain – celosvětově jeden z nejvýznamnějších souborů ve svém oboru.“  Na Pražském jaru už byl v minulosti čtyřikrát, dvakrát dokonce se svým zakladatelem Pierrem Boulezem v roli dirigenta. „Obvykle zde prezentoval klasiku 2. poloviny 20. století, nebo osvědčené opusy. Tentokrát přináší horké novinky – novou skladbu Bruna Mantovaniho, kterou nedávno premiéroval,
a nové dílo Miroslav Srnky vzniklé pro LA Philharmonic, které v Praze zazní v evropské premiéře,“
podtrhuje Pudlák.

 

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na