Svjatoslav Richter o sobě a o hudbě (40)

  1. 1
  2. 2

Deníky o hudbě (21) 

9. 1. 1982, Velký sál konzervatoře
Schönberg: Fantazie pro housle a klavír, op. 47; Schnittke: Sonáta č. 1 pro housle a klavír; Lutosławski: Recitativ a Arioso; Šostakovič: Polka z baletu „Zlatý věk“; Brahms – Heifetz: Wie Melodien zieht es mir. Oleg Kagan a Vladimir Skanavi
Zdařilá a přesvědčivá prezentace výjimečně komplexních děl. Schönbergova Fantazie se mi konečně ujasnila (určitě jsem dozrál). Už bylo načase. Na Šnitkeho sonátě je patrný Šostakovičův vliv, je suverénně vypracovaná a velmi působivá. Přídavky, skladby Lutosławského a Šostakoviče, se výborně hodily, ale pan Heifetz se dopouští velké drzosti se svou nasládlou salonní úpravou jedné z nejkrásnějších Brahmsových ukolébavek. Oleg Kagan a Vladimír Skanavi hráli brilantně.

18. 1. Nahrávka
Suk: Asrael, dirigent Václav Talich
Skvělá symfonie, psaná krví srdce (je srovnatelná se Šestou symfonií Čajkovského nebo se Šestou od Mjaskovského). Geniální interpretace. Je štěstí, že tato deska existuje.

29. 1. Domácí koncert
Beethoven: Tři sonáty pro housle a klavír: c moll, op. 30, č. 2; G dur, op. 30, č. 3; G dur, op. 96. Oleg Kagan a Vasilij Lobanov
Samozřejmě jsou Beethovenovy houslové sonáty geniální, ale pro mne jsou s klavírními nesrovnatelné. Ty jsou mnohem inspirovanější, svěžejší, bezprostřednější. Myslím, že jsou dokonce to nejlepší, co Beethoven napsal.

17. 2. Hudební večer
Schumann: Tři fantazijní kusy pro klarinet a klavír; Brahms: Trio a moll, op. 114, pro klarinet, klavír a violoncello; Andrej Gavrilov, Anatolij Kamyšev, Ivan Monighetti
Dnes u nás „vládne“ Andrej Gavrilov se svými kolegy. Všechno je to bouřlivé, temperamentní, trochu chaotické, ale opravdové, efektní a poměrně hlasité. Gavrilov má štěstí, že je téměř vždycky se sebou spokojen. Myslím si ostatně, že je to známka zdraví. Ale… kdyby byl jen o trošičku skromnější, mohl by být ještě šťastnější.

14. 4. Nahrávka
Haydn: Sedm slov Vykupitelových na kříži. Kvarteto Amadeus
Haydn zkomponoval toto dílo obrovsky hospodárnými prostředky. Určitě se postil, když ho psal.

29. 4. Na památku Theophila Richtera (1872–1941) ke 110. výročí jeho narození. Nahrávky
Schumann: Symfonické etudy, op. 13, S. R.; Gounod: 1. obraz ze 4. dějství opery Faust a Markétka. Mirella Freni, Nikolaj Ghiaurov, dirigent Georges Prêtre. Brahms: Sonáta A dur, op. 100, pro housle a klavír, David Oistrach a S. R.
Symfonické etudy jsem poprvé slyšel hrát tatínka. Provázely mé dětství, když je cvičil ve spoře osvětleném pokoji našeho oděsského bytu. Ve Faustovi a Markétce v oděsské opeře hrál tatínek varhanní part ve scéně v kostele. Je to obdivuhodná a velmi zvláštní scéna. Part varhan je vskutku originální svou strohostí a zároveň přístupností pro publikum. Nahrávka Brahmsovy sonáty s Oistrachem je skutečně zdařilá.30. 4. Na památku Theophila Richtera. Nahrávky
Beethoven: Sonáta Es dur, op. 7, S. R.; Gounod: 1. obraz ze 4. dějství opery Faust a Markétka, Victoria de Los Angeles, Boris Christov, dirigent André Cluytens; Wagner, předehra ke 3. dějství Tannhäusera, předehra k Parsifalu, dirigent Otto Klemperer
Ve druhé větě (v C dur) Sonáty Es dur jako by Beethoven rozprávěl s Bohem a potvrzoval jeho existenci. Interpretace scény v kostele je na druhé nahrávce Fausta a Markétky ještě lepší než na té předchozí. Co by říkal Wagner?

2. 7. Tours, Grange de Meslay
Koncert Jessye Norman, Philipp Moll, klavír. Schubert, čtyři písně; Mahler: Pět písní na Rückerta; Brahms: Dvě písně s violou a klavírem (viola Ulrich von Wrochem); spirituály
Zážitek tohoto večera byl spojen s hromy a blesky. Vypadl proud a v sále se muselo svítit svíčkami. Jakou to hned vytvořilo atmosféru… Jessye je gigantická osobnost (vždycky si ji představuji pod baldachýnem), napůl hrozivá, napůl triumfující. A ta hudba… Schubertovu Všemohoucnost může takhle zazpívat jen ona. Byl to opravdu fantastický koncert, hudba se při něm svářila s rozzuřenou přírodou. Nádhera a radost. Nakonec spirituály. To není nic pro mě, ale je to její svět, tam je doma. Potom bouřlivý aplaus, který vypukl ve chvíli, kdy venku doznívalo poslední hřmění. Vyšli jsme na rozmáčený dvůr před stodolou. Vonělo to po dešti, svěže, jako vysvobození.

3. 7. Grange de Meslay
Bancquart: Voix; Stravinskij: 1) Ave Maria, 2) Credo, 3) Mše pro sbor a zdvojený dechový kvintet. Group vocal de France, dirigent John Aldis
Velmi zajímavý koncert. To, co se hrálo od Bancquarta, jsem bohužel zapomněl, ale skladby Stravinského mi v paměti zůstaly. Mše se drží tradice ruských sborů a capella. Jenže u takové hudby nestačí na vnímání jejích skvělých duchovních kvalit jeden poslech.

Srpen, u Erica Anthera ve Francii, nahrávka
Liszt: Pensée des morts, Andante lagrimoso, Ave Maria, S. R. (z Grange de Meslay)
Úroveň provedení těchto tří skladeb ve mně nevyvolává protesty. Vzpomínám si na stodolu v polotmě a že i Fischer-Dieskau chtěl Brahmse a Wolfa zpívat napůl ve tmě.24. 9. Moskva, zkouška doma
Šostakovič: Sedm písní na Alexandra Bloka, op. 127; Galina Pisarenko, Michail Kopelman, Ludmila Berlinskaja, Vasja Lobanov
Slyšel jsem tento cyklus na Blokovy básně často, ale nikdy jsem ho neměl rád, na rozdíl od cyklu na Michelangela a Židovských lidových písní. Mám dojem, že kvality básníka a skladatele se tak rozcházejí, že mezi nimi nemůže nastat harmonie.

25. 9. Nahrávka
Britten: Klavírní koncert D dur, op. 13, S. R., dirigoval Britten
Jaká škoda, že nahrávka tohoto půvabného raného díla není dobrá! Britten byl jen stínem sebe sama – byl nemocen – na jednu zkoušku se hned nahrávalo. Proto se to nepodařilo. Je to moc smutné…

4. 12. Nahrávka
Händel: Suity č. 2 F dur, č. 3 d moll. S. R.
Svým nahrávkám Händelových suit bych absolutorium neudělil, i když jsou noty zahrány korektně a nejsou tam skutečné chyby. Myslím, že je Händel na hraní svým způsobem těžší než Bach (možná proto, že v něm je méně opravdové hudby).

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář